Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 
 
 
 
 
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 694
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 12:50  ·  #16
Intake reiniging bij de oude 2.4 benzine zonde van je geld. Motorflush kan maar ik vind het niet van belang bij deze motoren zolang de olie altijd netjes is ververst. Daarentegen je carterventilatie zo snel mogelijk aanpakken. Liever morgen nog als nog nooit is gedaan. Dan moet je inlaat spruitstuk er ook af je zal zien praktisch geen vervuiling. Is zelf ook goed te doen als je beetje handig bent.

Quote door Winterswijkposse

wat kost nu gemiddeld zo'n schoonmaak: ?

1 motorflush
2 motorflush met intake reiniging

En hoe zit het met de "carter ontluchting" problematiek ? Heeft daar de flush nog invloed op? of is een carter update/aanpassing nodig na verloop van tijd?

onze S60 2.4 benzine (140 pk) heeft nu iets meer dan 320.000 km gelopen. Boordcomputer staat na een aantal lange ritten netjes op gemiddeld 8.2 / 100 km. Motor loopt op zich netjes.

Als ie in maart probleemloos door de APK komt dan van de zomer maar eens aandacht schenken aan de motor.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 13:23  ·  #17
Quote door [-Tom-]

Ben benieuwd hoe het bij je huidige gesteld is. Is een mooie vergelijking!


Ik ben ook benieuwd, ofschoon er wel een verschil is.
Bij deze zal het preventief zijn.
Tevens zijn de intervallen van de beurten bij de huidige veel korter geweest.
De langste was 14.000 km en dat was bij de vorige wel anders, helaas.
Ik vermoed dat daarom het effect ook behoorlijk extreem was.
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 14:13  ·  #18
Quote door trabbit

Intake reiniging bij de oude 2.4 benzine zonde van je geld. Motorflush kan maar ik vind het niet van belang bij deze motoren zolang de olie altijd netjes is ververst. Daarentegen je carterventilatie zo snel mogelijk aanpakken. Liever morgen nog als nog nooit is gedaan. Dan moet je inlaat spruitstuk er ook af je zal zien praktisch geen vervuiling. Is zelf ook goed te doen als je beetje handig bent


Ben Helaas niet zo handig. Bougies en luchtfilters durven we nog wel 🙈.

Dan binnenkort maar eens snel op zoek naar een betaalbare klusser in de regio Achterhoek om het carter problematiek op te laten lossen.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1642
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 14:17  ·  #19
Qua gedane beurten en de interval daarvan ben ik met de mijne snel klaar: precies 3 beurten staan in het boekje!

Hoe dat kan? Nou het is een ex leasert en Volvo zegt 30.000 km of jaarlijks. Hij is gekocht bij 58.000 km in 2021… Gelukkig is die leasemaatschappij akkoord gegaan met dat jaarlijkse interval en heeft mijn karretje toch 3 stuks gehad (klein, een grote en weer een kleine). Ik heb hem weer een grote gegeven bij 60.000 km (dus incl. bougies) / en ook een beurt laten geven trouwens: inclusief Airco service en remvloeistof vervangen. O ja, ook direct na aanschaf die waterstofreiniging laten geven bij vriend Raymond.

De laatste beurt was uit 2019 bij 45.000 en om een of andere reden is er geen onderhoud gedaan in 2020.
Het is altijd een lastige keuze om dan een auto te laten staan omdat ie 2 jaar lang heeft doorgereden (of is er bij een bedrijfje tussendoor een beurtje geweest?) Je hebt geen idee en de aankoop van je auto is altijd een soort gokje. Ik wou deze wel graag hebben en er stonden 10 anderen in de rij als ik nee zou zeggen, dus was er geen tweede kans voor deze kar!

On topic: Ik sprak Martin van MMTS nog aan het eind vh oude jaar en als ik het budget heb wil ik best wel die airintake laten doen voor het direct ingespoten blok.
Ik snap dat die bovenkant snel vervuild bij de directe inspuiters, er komt immers geen reinigende benzine meer door de inlaatpoort, alleen maar lucht. Denk maar aan de VW blokken, die lijken wel altijd te vervuilen als je de media leest.
Hoewel je weinig hoort over vervuilde Volvo direct ingespoten benzineblokken, dat geeft de burger wat moed!

De olie zit er dus nu nog maar duizend km in en dat is eigenlijk een beetje jammer om dat nu “ weg te gooien” bij de behandeling.
Ik denk dat ik dat uitstel tot de zomer, dan zijn er wat meer kilometers op! Mijn auto heeft ook geen problemen, ik kan alleen een beetje slecht aan het motorgeluid wennen, stap altijd snel in en rijd dan snel weg; dan hoor ik niks meer en is ie lekker stil 😌.

@Armand: Achterhoek zeg je? Waarom dan niet ff contact opnemen met MMTS Oldenzaal? Daar ga ik zelfs af en toe heen (125 km heen en ook weer terug, hij heeft klanten uit Duitsland en Belgie begreep ik.)
Hij is echt een Volvo specialist en heeft een leuk team monteurs tegenwoordig. De kosten kunnen nog wel meevallen hoor en heb je ook garantie op de werkzaamheden.

Off topic: ik was wel van plan om gewoon vaak de olie te wisselen, heb al 6,5 liter Kendall olie op zolder klaar liggen, zodat het blok (de onderkant dus) goed kan reinigen.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 14:37  ·  #20
Quote door BBS

Quote door martijn-a

Zolang een gebrek aan roetfilter nog niet tot afkeur leidt maak ik mij niet druk.

En die tuning is er zo af als NoX metingen onderdeel worden van de keuring.


Volgens mij moet het roetfilter er vanaf dit jaar wel onder zitten. Zowel fysiek als uitstoottechnisch....
Maar daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken.


Auto's van voor 2011 mag het roetfilter nog verwijderd worden, mits deze bij de RDW word afgemeld. Sinds 2018 moet de APK keurmeester visueel controleren of het filter nog onder de auto zit (als volgens de RDW natuurlijk een filter aanwezig hoort te zijn).

Maar dat staat los van de EGR. Het roetfilter zit achter de EGR, als je je EGR dichttikt dan zal je wat meer uitstoot hebben, maar die gaat rechtstreeks het roetfilter in. Mogelijk zal die wat vaker gaan regenereren, maar dat zal voor de APK worst zijn.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 14:44  ·  #21
Het enorm oprekken van die beurten is inderdaad iets wat al langere tijd een trend is, samen met de steeds kleiner wordende motoren met minder olie erin. Mijn V40 zou volgens Volvo om de 20000 moeten, en eigenlijk vind ik dat al wat aan de te lange kant.

Als ik het zo hoor dan is het inderdaad niet onverstandig om het toch eens te overwegen. Qua kosten zo te horen is het ook nog niet het einde van de wereld.
Is zo'n reiniging een eenmalig verstandig iets (zeker na jaren EGR gebruik) of net als een automaat flush elke ton ofzo eens te herhalen?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 15:08  ·  #22
Quote door headlight

Quote door BBS

Quote door martijn-a

Zolang een gebrek aan roetfilter nog niet tot afkeur leidt maak ik mij niet druk.

En die tuning is er zo af als NoX metingen onderdeel worden van de keuring.


Volgens mij moet het roetfilter er vanaf dit jaar wel onder zitten. Zowel fysiek als uitstoottechnisch....
Maar daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken.


Auto's van voor 2011 mag het roetfilter nog verwijderd worden, mits deze bij de RDW word afgemeld. Sinds 2018 moet de APK keurmeester visueel controleren of het filter nog onder de auto zit (als volgens de RDW natuurlijk een filter aanwezig hoort te zijn).

Maar dat staat los van de EGR. Het roetfilter zit achter de EGR, als je je EGR dichttikt dan zal je wat meer uitstoot hebben, maar die gaat rechtstreeks het roetfilter in. Mogelijk zal die wat vaker gaan regenereren, maar dat zal voor de APK worst zijn.


Volgens mij zijn de APK eisen behoorlijk aangescherpt in 2022. Maar het fijne weet ik er ook niet van, misschien dat Poika het wel allemaal goed weet.
Ik ben allang blij dat ik van dat soort geneuzel af ben, een auto klaarmaken om hem door de APK te krijgen.
Nu is het gewoon heen brengen en zien wat er komt.

Neemt niet weg dat onze diesel ook een keer naar Martin gaat om een intake reiniging te doen....
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3888
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 15:12  ·  #23
Quote door Winterswijkposse

Quote door trabbit

Intake reiniging bij de oude 2.4 benzine zonde van je geld. Motorflush kan maar ik vind het niet van belang bij deze motoren zolang de olie altijd netjes is ververst. Daarentegen je carterventilatie zo snel mogelijk aanpakken. Liever morgen nog als nog nooit is gedaan. Dan moet je inlaat spruitstuk er ook af je zal zien praktisch geen vervuiling. Is zelf ook goed te doen als je beetje handig bent


Ben Helaas niet zo handig. Bougies en luchtfilters durven we nog wel 🙈.

Dan binnenkort maar eens snel op zoek naar een betaalbare klusser in de regio Achterhoek om het carter problematiek op te laten lossen.

In Groenlo zit ook een Volvo specialist:
https://www.autobedrijfvictorrensen.nl/
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 05.01.2022 - 15:22  ·  #24
In Groenlo zit ook een Volvo specialist:
https://www.autobedrijfvictorrensen.nl


Daar had ik al de volgende info van:
Onderhoudsprijzen voor compleet en basisonderhoud respectievelijk € 435 en € 238 .

Remvloeistof bij compleet onderhoud is € 68 .
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor/inlaat reiniging, zin of onzin?

 · 
Posted: 16.01.2022 - 13:33  ·  #25
Vanaf juli dit jaar worden van alle diesels vanaf 2011-euro5 de uitstoot gemeten dmv een deeltjesteller.

Naar mijn weten worden de oudere diesels gemeten zoals het al werd gedaan: t/m eind 2005 dmv een roetmeting. Vanaf eind 2005 een eobd check, mits de eobd test goed is, goedkeur, bij evt fouten of een foutieve readiness dan roetmeting. En die uitslag is dan leidend.

Quote door BBS

Quote door headlight

Quote door BBS

Quote door martijn-a

Zolang een gebrek aan roetfilter nog niet tot afkeur leidt maak ik mij niet druk.

En die tuning is er zo af als NoX metingen onderdeel worden van de keuring.


Volgens mij moet het roetfilter er vanaf dit jaar wel onder zitten. Zowel fysiek als uitstoottechnisch....
Maar daar durf ik mijn handen niet voor in het vuur te steken.


Auto's van voor 2011 mag het roetfilter nog verwijderd worden, mits deze bij de RDW word afgemeld. Sinds 2018 moet de APK keurmeester visueel controleren of het filter nog onder de auto zit (als volgens de RDW natuurlijk een filter aanwezig hoort te zijn).

Maar dat staat los van de EGR. Het roetfilter zit achter de EGR, als je je EGR dichttikt dan zal je wat meer uitstoot hebben, maar die gaat rechtstreeks het roetfilter in. Mogelijk zal die wat vaker gaan regenereren, maar dat zal voor de APK worst zijn.


Volgens mij zijn de APK eisen behoorlijk aangescherpt in 2022. Maar het fijne weet ik er ook niet van, misschien dat Poika het wel allemaal goed weet.
Ik ben allang blij dat ik van dat soort geneuzel af ben, een auto klaarmaken om hem door de APK te krijgen.
Nu is het gewoon heen brengen en zien wat er komt.

Neemt niet weg dat onze diesel ook een keer naar Martin gaat om een intake reiniging te doen....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0