Het is dan wel niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) een V70, maar de D4162T in mijn V40 is ook geleverd in de 70 dus ik durf de vraag hier wel te stellen
Ik heb het gevoel dat mijn wagen soms wat inhoud of moeite heeft om op stoom te komen vanaf de wat lagere toeren. Niet echt storend aanwezig en ook niet te omschrijven als zorgelijk of problematisch. De garage heeft al eens gekeken en er zijn geen foutcodes of mechanische mankementen.
Een voor de hand liggende verdachte is de EGR klep, wie weet kleeft deze iets.
Sowieso wilde ik de EGR uit principe al ooit eens laten uitschrijven (en wat extra vermogen erbij hebben ) en misschien helpt dat al iets.
Maar als je bij een aantal tuners gaat kijken dan beginnen die vaak ook over inlaat of zelfs complete motorreiniging erbij. Ik zag daar op het forum ook al een aantal oudere draadjes over en de meningen daar bleken nogal verdeeld.
Volgens de een doet een motorreiniging niks voor de inlaat (wat voor zover ik weet klopt), volgens een ander is een intake reiniging moord omdat je wieweetwat je motor in blaast. En dan is er de gebruikelijke discussie over de zin en onzin, volgens de een is het verstandig om preventief te doen (het spul is immers 7ish jaar oud en berucht om vervuiling) en volgens de ander moet je het niet doen omdat een motor maar weinig intern vervuild. Ik hoorde ook ergens al het argument dat een reiniging alleen zin heeft als de boel vervuild is en je anders je geld weggooit, maar dat het ook niet vast te stellen is of er sprake van vervuiling is tenzij je het halve blok loshaalt.
Ik ben benieuwd naar wat de actuele meningen en ervaringen zijn.
(En een los 2e vraagje, half gerelateerd: ik ben van Volkswagens gewend dat het EGR systeem vaak koelvloeistof gaat lekken en issues geeft, mijn Seat was de hele koeler afgedopt en zelf een plaat voor de EGR klep gelast om de boel dicht te timmeren. Bij de Volvo tuners spreekt men alleen over het uitschrijven. Is dat voldoende voor een veilige toekomst of hoe staan de Volvo EGR systemen te boek? )
Ik heb het gevoel dat mijn wagen soms wat inhoud of moeite heeft om op stoom te komen vanaf de wat lagere toeren. Niet echt storend aanwezig en ook niet te omschrijven als zorgelijk of problematisch. De garage heeft al eens gekeken en er zijn geen foutcodes of mechanische mankementen.
Een voor de hand liggende verdachte is de EGR klep, wie weet kleeft deze iets.
Sowieso wilde ik de EGR uit principe al ooit eens laten uitschrijven (en wat extra vermogen erbij hebben ) en misschien helpt dat al iets.
Maar als je bij een aantal tuners gaat kijken dan beginnen die vaak ook over inlaat of zelfs complete motorreiniging erbij. Ik zag daar op het forum ook al een aantal oudere draadjes over en de meningen daar bleken nogal verdeeld.
Volgens de een doet een motorreiniging niks voor de inlaat (wat voor zover ik weet klopt), volgens een ander is een intake reiniging moord omdat je wieweetwat je motor in blaast. En dan is er de gebruikelijke discussie over de zin en onzin, volgens de een is het verstandig om preventief te doen (het spul is immers 7ish jaar oud en berucht om vervuiling) en volgens de ander moet je het niet doen omdat een motor maar weinig intern vervuild. Ik hoorde ook ergens al het argument dat een reiniging alleen zin heeft als de boel vervuild is en je anders je geld weggooit, maar dat het ook niet vast te stellen is of er sprake van vervuiling is tenzij je het halve blok loshaalt.
Ik ben benieuwd naar wat de actuele meningen en ervaringen zijn.
(En een los 2e vraagje, half gerelateerd: ik ben van Volkswagens gewend dat het EGR systeem vaak koelvloeistof gaat lekken en issues geeft, mijn Seat was de hele koeler afgedopt en zelf een plaat voor de EGR klep gelast om de boel dicht te timmeren. Bij de Volvo tuners spreekt men alleen over het uitschrijven. Is dat voldoende voor een veilige toekomst of hoe staan de Volvo EGR systemen te boek? )