Motor kan niet stationair lopen

...

Subject:

Motor kan niet stationair lopen

· 
Posted: 13.11.2013 - 20:01  ·  #1
Net na aankoop liep de 2.4T al heel nerveus stationair, af en toe het idee dat hij uitvalt, maar hij kon zich nog altijd redden. Sinds ik de accu los heb gehaald (of sinds het nu weer koud wordt) van 't weekend kan hij helemaal niet meer goed stationair lopen. Soms wel, zoals gebruikelijk heel nerveus, maar nu valt de motor uit als je hem laat 'vallen' in de toeren (dus bijvoorbeeld koppeling intrappen tijdens rijden = motoruitval omdat hij dan hard 'valt' in de toeren). Als je hem langzaam naar 900RPM brengt houdt hij het net vol.

Heel vervelend, bij stoplichten en rotondes. Ik heb dan kerstverlichting op de auto omdat hij vaak tot 400-500 RPM zakt, dus de lampen gaan bijna uit, en vervolgens weer terug op 900-1000RPM komt.

Hier valt zo niet mee te rijden :P Nu heb ik de ETM met de gele sticker maar dat schijnt ook niets te zeggen heb ik gelezen. Ik vind de ETM wel heel vies, zit veel olie en drab aan, ook aan de zijkant bij de sensor.

Nu wil ik hem eerst gaan schoonmaken als tijdelijke fix tot ik een definitieve oplossing heb. Nu heb ik drie vraagjes:
1. Is er nog ergens een demontagehandleiding voor de 2.4T ETM? Die schijnt lastig te zijn? Heb al even bekeken en volgens mij moet het inlaatspruitstuk er bijna af?
2. Is een Hall-sensor-set verstandig om te kopen of (zal natuurlijk wel) een nieuwe ETM met helaas weer een update?
3. In het eerste geval, is een losse Hall-sensor voldoende? Op eBay staan ook setjes met nieuwe lagers en weet ik veel. En er zijn er twee zie ik, een Xemodex Hall sensor en een Sacer Hall Sensor

Iemand tips voor mij? :D Ik zal met VIDA even de ETM waardes uitlezen, zal ze straks posten :)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Motor kan niet stationair lopen

· 
Posted: 13.11.2013 - 20:08  ·  #2
Voor je begint, weet je zeker dat je accu OK is ?
...

Subject:

· 
Posted: 13.11.2013 - 20:10  ·  #3
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, ik weet niet zeker of de accu oké is. Hij ziet er in ieder geval nieuw uit maar ja, dat hoeft zo weinig te zeggen hè? Gek genoeg had ik ook zoiets bij een Ford, andere accu er in en alles was oké. Vaag is dat tegenwoordig :P Ik ga nu in ieder geval de DiCE even aansluiten, en kijken of ik een accu heb met de polen aan de juiste kant ;)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2013 - 20:14  ·  #4
Heb dit ooit met een van mijn vorige Volvo's gehad, bleek de accu te zijn.
Succes
...

Subject:

· 
Posted: 13.11.2013 - 20:34  ·  #5
Volgens mij kan je nog best eens gelijk hebben, de ETM lijkt zelfs perfect te zijn:

Heb sinds vorige week eindelijk alle storingscodes weg weten te krijgen, nu heb ik dankzij dit akkefietje weer een list erbij :D Maar goed ik zal eerst even de accu proberen, dat lijkt nu een goede kandidaat :)
nikom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2013 - 21:07  ·  #6
Ik had hetzelfde gehad (slecht stationair lopen en uitvallen) en mijn oplossing was lambda vervangen!!!
Lambda kan voor heel wat dit soort verschijnselen zorgen.
DUS EERST LAMBDA VERVANGEN!!!! Deze moet jij toch vervangen als ik naar deze storing lijstje kijk.
Hierna zal , en dat durf ik met 100% zekerheid te zeggen, je motor heel rustig stationair lopen.
nikom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2013 - 21:10  ·  #7
nog een ietsje: je kan in vida ook huidige software versie kijken van je etm en daarna vergelijken met een versie die als update in vida beschikbaar is.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.11.2013 - 23:53  ·  #8
die fout van turbo doorstroming TE HOOG heb ik ook gehad.
ik had een scheur(=luchtLEK!) in een inlaat slang post-turbo (dus het boost gedeelte)
suggestie: loop nauwkeurig alle slang aansluitingen en slangen van het inlaattraject tussen turbo en gasklep na op lekkage! vergeet ook niet ander vacuumleidingen die aangesloten zitten op het inlaatspruitstuk te checken. In de inlaatpijp zitten ook 2 sensoren, deze horen een rubber sealring te hebben en dus goed af te sluiten, daar mag ook geen lucht weglekken.

NB dit soort lekkages geven ook onterechte Lambda fouten! (er lekt bij zo'n lekkage reeds gemeten luchtmassa weg! gevolg is er dat er te veel brandstof wordt ingespoten bij die mindere luchtmassa, gevolg daarvan zijn lambda foutmeldingen)

NB
suggestie volgorde van aanpak:
1 slangwerk checken op lekkage, eventueel oplossen of vervangen
2 VIDA fouten wissen en testen. (moter draait nu zeer waarschijnlijk op noodloop)
3 als hierna de problemen blijven bestaan DAN PAS overwegen om lambda te vervangen
4 ETM niks aan doen, plaatjes zien er perfect uit.
...

Subject:

· 
Posted: 14.11.2013 - 00:23  ·  #9
Hier sluit ik me volledig bij aan. Dit is een vacuumprobleem! ;)
...

Subject:

· 
Posted: 14.11.2013 - 22:38  ·  #10
Gisteravond na het testen van de ETM gereset en motor deed het vandaag prima, ook keurig op +/- 900-1000 toeren stationair. Soms een dipje, maar veeeeeel beter dan afgelopen dagen. Hij valt in ieder geval niet meer uit... Morgen ga ik de slang wel even checken en in VIDA kijken. Zie de foutmeldingen nu voor het eerst terwijl hij eerder (lees hem best vaak uit) niet deze meldingen gaf en toch onrustig liep. Leuk is dat, zo'n inconsequent probleem :p

Maar bedankt voor je checklist, zal hem morgen afwerken!
...

Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 11:21  ·  #11
Helaas nog geen low-hanging fruits... de slangen (voor zover je er bij kan, volle bak) voelen nog goed aan. Echt goed checken kan natuurlijk alleen als ik de boel demonteer. De drie vacuumslangen naar de turbo lijken geen haarscheurtjes te hebben maar ze geven wel veel af (handen helemaal zwart) en als je er tegen tikt komt er zwart stof van af.

Het valt me wel op dat overal slangklemmen aanzitten, de kunststof pijp over de motor heen beetje los zit (eerder los geweest, schroefje zat niet helemaal vast) en alle elektronische vacuumklepjes zitten met ty-raps vast ergens aan. Er is dus al eerder mee gespeeld ;)

Ik snapte nog niet veel van de layout van de motor maar na wat explosietekeningen gekeken te hebben heb ik het wel door. Lastig alleen dat het zo volgebouwd is...
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 17:40  ·  #12
bij mij was het korte stukje slang tussen turbo uitgang en de inlaatpijp die richting intercooler gaat gescheurd. Die slang staat blootgesteld aan enorme hitte zo vlakbij de turbo. Daar heeft dat rubber van te lijden waardoor het makkelijker scheurt.
De slang van pijp naar intercoolerverdient ook aandacht omdat daar een vrij scherpe knik in zit waar ook nog wel eens scheurtjes in ontstaan.
Verder moeten uiteraard alle slangklemmen vanaf de turbo echt goed vast zitten... 'een beetje los' is niet goed. Er staat immers overdruk op zodra de turbo gaat boosten. Er mag daar gewoon echt geen lucht weglekken.
...

Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 19:11  ·  #13
Hmm kreeg een SQL database error maar schijnbaar plaats hij toch het bericht.. zie hieronder dus ;)

edit: Zelfs bij het editen..foutje in forumsoftware? Hij doet het wel trouwens ;)

Fout
256: An error occured during the execution of the database query!
SELECT MAX(`s_word_id`) AS `count` FROM cf245_search_index
...

Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 19:11  ·  #14
Bedankt voor je berichtje. Ik kan pas echt zien of de slangen goed zijn of niet door ze weg te halen lijkt me, maar daar gaat wel even wat tijd in zitten geloof ik omdat je eerst onderdelen weg moet halen voor je er bij kan.

Overigens deed hij het vandaag weer perfect, heel stabiel stationair en geen uitval...raar! Dan zou je zeggen dat het wellicht toch de accu moet zijn. Die ga ik nu testen :)
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2013 - 22:51  ·  #15
Quote door farris

Hmm kreeg een SQL database error maar schijnbaar plaats hij toch het bericht.. zie hieronder dus ;)

edit: Zelfs bij het editen..foutje in forumsoftware? Hij doet het wel trouwens ;)

Fout
256: An error occured during the execution of the database query!
SELECT MAX(`s_word_id`) AS `count` FROM cf245_search_index

Rond deze tijd is de server opnieuw opgestart.
Tijdens dit proces zijn er inderdaad storingen geweest.

Selected quotes for multi-quoting:   0