motor lampje dashbord blijft branden

Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

motor lampje dashbord blijft branden

· 
Posted: 30.04.2020 - 11:58  ·  #1
Ik heb afgelopen weekend de originele luchtfilter vervangen voor een K&N , de nieuwe K&N filter zag er licht rood uit, dus ik dacht het is al ingespoten met de juiste ollie, maar ik wist het niet zeker, kon het ook niet afleiden uit de gebruiksaanwijzing, dus voor de zekerheid de filter ingespoten met de K&N olie, overtollige olie netjes weg gehaald.
Ik heb van de week 60 km gereden, voelde niet echt een verschil, kan ook niet, die 3 pk winst in het middengebied zal je niet echt voelen.
vanmorgen startte ik de auto , en ik kreeg een melding, " motorservice gewenst" en het motorlampje bleef branden, even gekeken wat het lampje betekende " storing in uitlaatgasreinigingssysteem ".
Nu is mijn vraag ? heb ik de filter misschien teveel in gespoten met de olie, waardoor de luchtmassameter van slag is.
Ik heb de dealer gebeld, ik kon elk moment langskomen zodat ze het konden uitlezen.
Het gaat om een Volvo V70 R.
Alvast bedankt voor het meedenken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

Re: motor lampje dashbord blijft branden

· 
Posted: 30.04.2020 - 12:00  ·  #2
Ik zou beginnen met uitlezen, dit kan natuurlijk van alles zijn
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 30.04.2020 - 12:50  ·  #3
Het is een bekend probleem dat de olie van K&N filters de luchtmassameter van slag kan brengen, maar meten is weten inderdaad.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.04.2020 - 13:14  ·  #4
Lijkt logisch, maar de storing zegt wel UITlaatgasreinigingssysteem, dus in theorie is de geregistreerde afwijking ergens opgemerkt in het uitlaatsysteem (lambda ofzo), niet in de inlaat. Toch kan de afwijking in het uitlaatsysteem worden veroorzaakt door iets in de inlaat, maar een uitlaatgassysteem error zou ik in normale omstandigheden niet direct linken aan de luchtmassameter. Nu in dit geval is deze samenloop wel opvallend, maar het kan evengoed wat anders zijn.
Uitlezen kan trouwens doorgaans goedkoper bij een forumlid (zie linkje in mijn signature), tenzij een bevriende dealer het gratis doet natuurlijk.
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.04.2020 - 14:19  ·  #5
kom net terug van de Dealer, storing is gereset, het was wel degelijk een storing vanuit de inlaat (luchtmassa meter), ik zet even de originele luchtfilter terug en kijk even aan of de storing terug komt.
wat betreft de K&N filter, de nieuwe filter was op zich rood gekleurd, dus je zou zeggen het was al in geolied, ready for use,

maar voor de zekerheid had ik toch weer een laagje olie over heen gespoten, misschien wel een beetje teveel van het goede.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 30.04.2020 - 14:49  ·  #6
Een K&N is al snel te vet, er hoeft maar een heeeeeel dun laagje olie op. In mijn Aprilia heb ik ook een K&N filter en heb hetzelfde gehad. Hij liep hierdoor te rijk. Als je een closed loop systeem hebt zoals in een Volvo, kan hij de ingespoten brandstof niet ver genoeg bijregelen binnen de normale grenzen en geeft hij een error.

Quote door Gero

kom net terug van de Dealer, storing is gereset, het was wel degelijk een storing vanuit de inlaat (luchtmassa meter), ik zet even de originele luchtfilter terug en kijk even aan of de storing terug komt.
wat betreft de K&N filter, de nieuwe filter was op zich rood gekleurd, dus je zou zeggen het was al in geolied, ready for use,

maar voor de zekerheid had ik toch weer een laagje olie over heen gespoten, misschien wel een beetje teveel van het goede.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 30.04.2020 - 20:17  ·  #7
Gevalletje vette luchtmassameter.

Selected quotes for multi-quoting:   0