Motor lampje ECM-250A

V70 2007 2.4 achteraf LPG

Jasper79
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 45
Homepage: dutch-rc.nl
Subject:

Motor lampje ECM-250A

· 
Posted: 30.05.2021 - 15:18  ·  #1
Hoi,

Ik heb al een tijdje een lampje en net weer eens uitgelezen en de storing is ECM-250A long term fuel trim lower limit

Ik heb heul wijs in Vida rond zitten klikken maar ik heb geen idee welke waarde ik zou moeten bekijken om een beetje meer informatie hier te moeten geven.

Ik heb wel van de week de bougies vervangen en toen kwam ik een witte bobine tegen waar de veer helemaal van vergaan was, hij liep en loopt op 5 cilinders dus wellicht net op tijd geweest met de bougies en de ene bobine vervangen.

Toen ook de storing gereset maar die blijft dus terug komen.

Hier ook wat gezocht maar de topics met plaatjes willen de plaatjes niet weergeven.

Wie kan mij op weg helpen?

1 slangetje lijkt wat droog dus die wil ik sowieso van de week even vervangen. Mocht hij hierdoor valse lucht hebben.

Ps, ik kan dus gewoon rijden en geen horten stoten inhouden enz. Zowel op gas als benzine.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

Re: Motor lampje ECM-250A

· 
Posted: 30.05.2021 - 15:34  ·  #2
Het zou kunnen zijn dat je lpg injectoren versleten zijn. Je kan dit vast stellen door hetvolgende te doen:
Trek je minpool van je accu los en laat die een half uur los. Hier mee worden alle adaptie waarden naar fabrieksinstelling gebracht.
Sluit hem weer aan en ga een stuk rijden op benzine. Als de storing nu niet terug komt, zit het in je lpg systeem. ,Het kan zijn dat je lpg injectoren te veel inspuiten, dit kan de computer niet meer terug regelen naar een juiste lambda waarde met de ltft.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.05.2021 - 15:52  ·  #3
Quote door koennie

Het zou kunnen zijn dat je lpg injectoren versleten zijn. Je kan dit vast stellen door hetvolgende te doen:
Trek je minpool van je accu los en laat die een half uur los. Hier mee worden alle adaptie waarden naar fabrieksinstelling gebracht.
Sluit hem weer aan en ga een stuk rijden op benzine. Als de storing nu niet terug komt, zit het in je lpg systeem. ,Het kan zijn dat je lpg injectoren te veel inspuiten, dit kan de computer niet meer terug regelen naar een juiste lambda waarde met de ltft.

LPG injectoren zijn ca. 30.000 geleden vervangen omdat ze redelijk end of life waren. Heb ze toen gelijk maar meegenomen bij vogel.
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 31.05.2021 - 08:59  ·  #4
Ga eens met een bus remmenreiniger aan de slag met een lopende motor op benzine en LPG. Met de remmen reiniger bij alle slangen langs, intercooler kortom alles wat met lucht en vacuüm te maken heeft.
Je hebt een dikke kans dat je ergens "valse" lucht aan zuigt wat de ECU niet bij regelen kan.

Remmen reiniger verdampt heel snel, is heel vluchtig maar bij een lucht lekkage zal je toerental van de motor er op reageren.
Daarmee kan je lucht lekkages erg snel opsporen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.05.2021 - 11:13  ·  #5
Quote door BBS

Ga eens met een bus remmenreiniger aan de slag met een lopende motor op benzine en LPG. Met de remmen reiniger bij alle slangen langs, intercooler kortom alles wat met lucht en vacuüm te maken heeft.
Je hebt een dikke kans dat je ergens "valse" lucht aan zuigt wat de ECU niet bij regelen kan.

Remmen reiniger verdampt heel snel, is heel vluchtig maar bij een lucht lekkage zal je toerental van de motor er op reageren.
Daarmee kan je lucht lekkages erg snel opsporen.

Bedankt, zal ik van de week eens een bus halen om te proberen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2021 - 15:18  ·  #6
Heb de spuitbus remmenreiniger lang genoeg uitgesteld, Vanmiddag ging het lampje vanzelf uit. Bus staat nog in de gang dus van de week toch maar wel even proberen.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.06.2021 - 09:27  ·  #7
Het lampje is toch weer vanzelf aan gegaan met long term fuel trim lower limit.
Spuitbus met warme motor geprobeerd maar nergens verandering in toeren bij de slagentjes.

Verbruik is volgens de meter wel omlaag gegaan, Voorheen gemiddeld 10.2/100km en staat nu op 8.7/100km. volgende week weer tanken en dan eens kijken of het inderdaad ook zo is ipv een foutieve meetwaarde.
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 16.06.2021 - 12:21  ·  #8
Is het een automaat? Ik rijd met deze 100 km/u limiet echt makkelijk tussen de 9 en 9,5 liter op 100 km gemeten bij de pomp. Op het display staat dan meestal een waarde van 7,5 tot 7,9 l/100km. Ik heb een handbak, die zijn iets zuiniger.
Ik moet wel zeggen dat ik zelden boven de 3000 rpm uit kom en veel snelweg rijd.

Heb je al geprobeerd om een wat langere tijd op benzine te rijden? Voor een goede diagnose moet echt het lpg systeem uitgesloten kunnen worden.
Jasper79
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.06.2021 - 08:40  ·  #9
Is een handbak, Er rijd heel veel kleine stukjes. M'n werk is 5 km rijden dus eigenlijk niet bedoeld voor een auto :happy:

Weet in vida niet precies wat uit te lezen voor fuel trim en wat dan de normaal waarde zijn. maar kan inderdaad eens een stuk meer op benzine gaan rijden al wil men dat met de huidige prijzen natuurlijk niet :-/

Selected quotes for multi-quoting:   0