Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 
 
 
 
 
daantje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 39
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 09:05  ·  #1
Hi,

Ben na het vervangen van eea een beetje ten einde raad, motor blijft te warm draaien en loopt redelijk met nat en druilerig weer. Bij koude start moet je veel toeren maken om een beetje vooruit te komen, en bij droog zomers weer heeft ie bijster weinig vermogen onderin de toeren, ook trilt de motor behoorlijk in de motorruimte. Gisteren goede hulp en een gezellige meeting gehad met Limoenman en Reinder, waarbij we Vida hebben aangekoppeld, maar konden er nog niet veel wijzer van worden.

Dit heb ik tot nu toe vervangen
- alle 5 bobines
- bougies zijn 10.000km oud
- nokkenas solenoid
- magneetklep
- thermostaat
- koelvloeistoftemperatuursensor
- baksteun midden onder
- steun distributiezijde
- bovenste motorsteun
- intercoolerslang (lekte bij gasklephuis)
- gasklephuis schoongemaakt

Wie heeft er de gouden tip?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 09:11  ·  #2
Er zijn 2 dingen die ik eerst zou controleren.
1 is de lambda sondes, kijken of die waardes nog goed zijn,
En daarna een compressietest op de cylinders
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 10:10  ·  #3
Deze onderdelen zie ik niet in het rijtje "reeds vervangen / gecontroleerd, mogelijk de oorzaak" staan: onderste motorsteunen (voor en achter), het stuurbekrachtigingsvloeistof-reservoir (gaat over de tijd vervormen, zit naast ECU en kan volgens kenners rare storingen geven), automaat (als die slipt kom je niet vooruit), vacuumklep tbv remsysteem (relevant want dan moet de motor meer werk verrichten om vacuum op te bouwen).
Misschien verkeerde temperatuursensor (net paar graden hoger afgesteld).
Veel succes met de klus.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 10:31  ·  #4
Lijken mij losstaande problemen, van warm (maar niet TE warm) lopen gaat de motor niet slechter lopen of minder vermogen hebben. TE warm lopen kan de boel wel van kapotgaan, denk aan koppakking, cilinderwanden etc.
Die 106 graden kvs temperatuur, onder welke omstandigheden was dat? Na warmdraaien stationair, na een normale rit, na zwarte belasting? Bij een niet verstopt koelsysteem met werkende thermostaat, waterpomp en radiateur zou dat niet mogen voorkomen.
Wat weet je van de waterpomp? Je zal niet de eerste zijn met afgebroken schoepen van een waterpomp met plastic binnenwerk, daar staan wel foto's van op dit forum. Kapotte waterpomp = onvoldoende kvs doorstroming.
Weet je of de thermostaat netjes open gaat? Een nieuwe kan ook slecht zijn, zeker die van een knakenmerk. Je kan dat redelijk voelen aan de bovenste radiateurslang. Na koude start motor stationair laten draaien, en dan moet de bovenste radiateurslang koud blijven (thermostaat zou dan gesloten moeten zijn en blijven; als de slang direct warm begint te worden blijft de thermostaat open staan). Na een tijd, zeg minstens 10 minuten of zo (indien stationair draaiend) moet de bovenste slang vrij snel warm worden als de thermostaat open gaat.
Als de temp sensor op het dashboard in het midden staat (of daarboven...) en de bovenste radiateurslang wordt niet heet (zeker met jouw temperaturen zo heet dat je hem niet meer kan vastpakken) dan blijft de thermostaat (deels) dicht staan en kan de radiateur zijn werk niet doen.
Radiateur is moeilijk te voelen omdat hij tussen andere zaken gepakt zit (pas op met draaiende koelvin!) maar die zou mooi egaal warm moeten worden. Als dat niet zo is heb je een verstopping.
Wat is de staat van de koelvloeistof? Indien vervuild / roestkleur kan dat duiden op een vervuild systeem en risico op verstopping van de radiateur). Toen je de thermostaat verving heb je de koelslang bovenop losgehad. Zag je toen veel aanslag binnenin? En hoe zag de oude thermostaat eruit?
Stroomt de koelvloeistof mooi door (bij de V70n kan je het retourstroompje in het kvs vaatje zien als je de dop eraf hebt (niet doen als hij zo warm is!). De retourstroom moet toenemen met het toerental. Zegt verder niet zo heel veel, want het is maar een dun stroompje vergeleken met de benodigde capaciteit door de radiateur.

Staat de distributie wel goed op tijd? Gaat ook nog wel eens mis. Zou je moeten kunnen zien aan merktekens op de nokkenastandwielen/krukaspoelie.
Rookt de auto? Zou kunnen duiden op onverbrande brandstof. Zijn alle 5 bougies dezelfde kleur, of is er 1 zwarter of natter? Zou kunnen duiden op 1 cilinder die slechter meedoet.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3819
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 11:08  ·  #5
Ik heb het nog niemand zien vragen, is dit zowel op benzine als op lpg?
fjeroen
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 48
Berichten: 58
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 13:14  ·  #6
ik zat me net wat te bedenken: is dit zowel op benzine als op lpg?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 14:31  ·  #7
daantje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 39
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 18:28  ·  #8
Is inderdaad op beide brandstoffen, distributie is vervangen bij 440.000, met bijbehorende waterpomp. Of ie op tijd staat; nog nooit gecheckt, zal kijken of ik dat kan doen

Quote door Doeke Dobma

Ik heb het nog niemand zien vragen, is dit zowel op benzine als op lpg?
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.07.2019 - 19:13  ·  #9
Klepspeling al eens gecontroleerd?
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Motor loopt te warm en weinig vermogen ‘onderin’

 · 
Posted: 11.08.2019 - 11:55  ·  #10
En toen? Ben wel benieuwd naar de oorzaak...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0