Motor management service vereist

Lmm en turbodruk storing

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 09.02.2017 - 22:04  ·  #16
ik krijg net dezelfde melding morgen maar even laten uitlezen...
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 09.02.2017 - 22:25  ·  #17
Je hebt zelf dus nog geen Dice?

De melding komt bij mij nu steeds terug. Ik krijg de melding als de motor bijna op bedrijfstemperatuur is. De foutmelding is dan: tcm-0a31 en ecm-135f.

Om zeker te zijn dat het gehele inlaat traject dicht is heb ik morgenochtend een afspraak bij een gespecialiseerd diagnose bedrijf in Burgum. Daar word een lektest gedaan met een rookmachine. Tevens zijn zij gespecialiseerd in zoeken van storingen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 09.02.2017 - 23:39  ·  #18
Nee, nog geen Dice; maar die gaat nog wel een keer komen.

Net nog een stukje gereden: even lekker doorgereden, komt de melding: Roetfilter vol, Zie handleiding...

Ik kan bar slecht tegen dit soort dingen. Morgen een lange rit voor de boeg en dit weekend veel verplichtingen. Hopelijk gaat het goed. Ik neem aan dat ik gewoon door kan rijden (tenzij er noodloop komt)?

Ik kwam in een uitleesrapport van oktober vorig jaar dit tegen: ECM-28B0/D0/E0; Lijkt dus wel rond het roetfilter te hangen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 09.02.2017 - 23:45  ·  #19
Een vol roetfilter zou ik niet mee doorrijden.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 09.02.2017 - 23:54  ·  #20
Quote door JJM

Nee, nog geen Dice; maar die gaat nog wel een keer komen.

Net nog een stukje gereden: even lekker doorgereden, komt de melding: Roetfilter vol, Zie handleiding...



Ik heb mogelijk niet alles meegekregen maar zijn de stukken die je rijdt lang genoeg om de regeneratie goed zn werk te laten doen? of gaat dat juist van t weekend goed lukken?

probleem met dicht roetfilter is idd meldingen en bij te hoge druk vanwege verstopping noodloop.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 08:42  ·  #21
Net even mijn twee garages gebeld (Ja, aankoop en onderhoud zijn gescheiden...): vanmiddag kan ik terecht. Mijn suggestie om gewoon door te rijden werd van de hand gewezen. Wordt vervolgd.

Verschillende opties werden genoemd: sensoren in de Abgasreinigung, Turboslangen, intercooler, of iets anders. Ach, zou ook te mooi zijn als er na 350k nooit eens iets mee zou zijn, denk ik maar (ondertussen hopend dat het niets ernstigs is...)
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 10:52  ·  #22
Ben net terug van de garage. Rookmachine aan de auto gehangen en direct rook uit twee lekkages. De ergste was een aansluiting van die metalen pijp die over de motor loopt op een rubberen slang aan de achterzijde van de motor. Daar zat geen slangklem meer op.
Waarschijnlijk ooit een keer vergeten.
Tweede was een aansluiting van een pijp direct achter de lmm. Ondanks dat de slangklem muurvast aangedraaid zat kwam er toch rook tussendoor.
Ik heb er filmpjes van gemaakt, die zal ik in de loop van de dag hier posten.

En dan ook een fout in de laaddruksensor. Deze geeft constant een temperatuur door van 89 Graden. Dat ding heb ik net vervangen. Geen originele maar wel hetzelfde Bosch nummer.
Dus maar een originele kopen.

Of dit het dan allemaal bij elkaar die foutmeldingen genereert weet ik pas na nadat die sensor is vervangen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 16:02  ·  #23
Ik ben ook weer terug. Het blijkt te gaan om een kapotte uitlaatgasdruksensor. Nieuwe gemonteerd, opnieuw gecallibreerd en weg de melding. Hopelijk voor heel lang!

Het gaat om dit onderdeel: https://www.google.nl/search?q…N2sCSeo3EM:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 16:22  ·  #24
Quote door JJM

Ik ben ook weer terug. Het blijkt te gaan om een kapotte uitlaatgasdruksensor. Nieuwe gemonteerd, opnieuw gecallibreerd en weg de melding. Hopelijk voor heel lang!



Kijk dat is weer mooi opgelost... :thumb:
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 17:07  ·  #25
Mooi dat het is opgelost. Weet ik ook waar die voor is. Zag hem zitten aan de achterzijde van de motor toen ik de actuator van de turbo er af haalde.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 17:23  ·  #26
Nu de filmpjes van de rooktest.

Filmpje 1

Filmpje 2

Blijkbaar een keer de slangklem vergeten er weer op te zetten.
Gaat om de aansluiting van de aluminium pijp die over de motor loopt van de carterventilatie naar een rubberen slang aan de achterzijde van de motor.

Ook nog wat lekkage na de lmm bij de aansluiting van de zachte slang naar de harde kunstof buis. Ondanks dat er een slangklem om heen zit die behoorlijk vast aangedraaid was.

Na vanmorgen een aantal ritten gereden en nog geen storingslampje terug gezien.
Even afkloppen dus.
Heb wel een nieuwe originele laaddruk sensor besteld, want de huidige, die ik via Ebay had gekocht, geeft een verkeerde temperatuur af. Hij blijft een continue temperatuur aangeven van 89 graden. En das nie goe nie.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 17:38  ·  #27
Hoe doen ze dat nou precies met die rook test. men neme een rookapparaat en .....
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 10.02.2017 - 17:51  ·  #28
Het luchtfilterhuis word weg gehaald en de lmm. In de open buis word een luchtbalg gedaan die met een pompje word opgeblazen zodat deze klem zit in de buis.
Op die luchtbalg zit een tweede aansluiting die naar het rookapparaat loopt.
Dat rookapparaat is tevens een compressor met afleesvenster.
Met een schakelaar word er druk op het systeem gezet en kan men aflezen, net als bij een aircotest, of er drukverlies is. Tevens kan men rook er door heen blazen, zodat waar het lekt de rook meekomt en het veel beter te zien is.

Het is een hele snelle methode om een lektest te doen. En niet duur.
40 euro incl voor de test. Kwam bij mij nog wat bij omdat er ook storingsdiagnose is gedaan.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 11.02.2017 - 00:42  ·  #29
ok ik heb wel eens gekeken om zo iets is zelf te maken, rookmachientjes zijn niet duur maar ja hoe vaak ga je t gebruiken he. wel handig op zich.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4814
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 11.02.2017 - 11:26  ·  #30
Volgens mij kun je met een beetje verfblik er wel 1 maken.

Zolang je er maar een deksel bij hebt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0