motor starten

 
 
 
 
 
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

motor starten

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:03  ·  #1
Hallo allemaal,

Laatst wilde ik mijn Volvo V70 XC (2.4T) starten en toen klonk hij als een diesel/trilde en startte niet goed. De dagen daarna heb ik het niet meer gehoord.
Wat kan dit eventueel zijn? En is het gevaarlijk?

Ik hoor het graag.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 03.04.2015 - 12:18  ·  #2
Waarchijnlijk een bobine of bougie(ik geef toe weinig gegevens maar is best waarschijnlijk) even laten uitlezen. wordt meestal wel vastgelegd in systeem. topic.php?t=8060
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 04.04.2015 - 09:46  ·  #3
Ok, dank je. De bougies zijn net vervangen, dus die zullen het wel niet zijn.
Als het nog eens een keer voorkomt zal ik het hier berichten.

Even nog een aanvulling: De ene keer lijkt de auto beter te acceleren dan de andere keer. Soms is hij redelijk vlot, maar soms voelt het ook of er een enorm turbogat zit wanneer het gaspedaal aangeraakt wordt. Dit verhaal heb ik ook al van meerdere Volvo-rijders gehoord. De moter zelf loopt gewoon soepel en de auto is nog recent nagekeken.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 04.04.2015 - 10:01  ·  #4
probeer eens je luchtmassameter te reinigen, dat kan wel eens helpen.
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 04.04.2015 - 10:11  ·  #5
Ik heb ook last gehad van dat wisselende vermogen en na het vervangen van de bougies, het afstellen van de wastegate en het vastzetten van twee turboslangen is het verholpen.
Ik ben daarvoor trouwens bij Volvoservice in Elst geweest. Een flink eind uit de richting van mijn woonplaats Lelystad, maar wel de moeite waard.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 05.04.2015 - 09:49  ·  #6
GerardD,

- De bougies zijn 1 jaar geleden vervangen
- Het afstellen van een wastegate is onzin volgens een zeer goede Volvospecialist (als de wastegate het niet goed deed zou de auto volgens hen niet de opgegeven druk leveren).
- De turboslangen lijken er allemaal goed op te zitten
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 05.04.2015 - 10:32  ·  #7
Niet mee eens, het komt gewoon ook voor dat de membraan in het vacuumpotje van de wastegate scheurt..
Dan heb je weinig vermogen...

Ik jouw geval kan het ook een overleden penbobine zijn, dat kan "intermitting " zijn, de misfires worden wel vastgelegd, dus uitlezen...

LMM schoonmaken is ook een optie, maar wel een speciaal daarvoor gemaakte spray gebruiken, alle andere methodes zorgen er voor dat je een nieuwe LMM kunt kopen....
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 05.04.2015 - 13:09  ·  #8
Ik zal het nog even verder omschrijven:
Wanneer ik volledig acceleer vanaf de 1e versnelling naar bijvoorbeeld de 4e (handbak), dan zit de pit erin, maar als ik bijvoorbeeld op een constante snelheid rijd en dan acceleer lijkt het of hij even tijd nodig heeft om op gang te komen. De auto voelt dan ook wat zwaar aan en je voelt hem ook echt trekken.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 05.04.2015 - 16:41  ·  #9
Voordat je de hele auto op de kop gaat zetten, dit topic ook al doorgelezen ?
Komt vrij regelmatig voor en kan voor hele vreemde klachten zorgen.
Zelfs afslaan van de motor komt voor.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 06.04.2015 - 10:13  ·  #10
De auto is laatst nog aan de computer geweest en toen is de thermostaat nog vervangen (de computer gaf dit aan).
Is het normaal als een turbo soms iets meer druk opgeeft dan de opgegeven druk? En wat zijn de gevolgen qua werking v/d moter?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 06.04.2015 - 10:19  ·  #11
Een thermostaat is niet uit te lezen, interessant hoe men daar aan komt, ben je niet in de warm met een temperatuursensor? die zit naast de thermostaat, meestal.

Een turbo zal nooit opeens meer druk gaan geven, minder wel.. ( als er iets fout is, IC lek, wastegate actuator, membraan gescheurd, losse klem, gescheurde slang, gescheurde buis etc.)

Tenzij, en dat is heel zeldzaam, dat de wastegate vast zit.
We kunnen nog 10000 theorieën aanhalen,
Maar dit is allemaal gissen, uitlezen is het credo in deze.

Ik blijf inzetten op defecte penbobine, of ETM etc.

Km stand hebben we nog niet gehoord dacht ik...
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 06.04.2015 - 17:00  ·  #12
TPR:
Gasklephuis is vervangen en de auto heeft 265.000 km gereden (het ruilblok 210.000 km).
De auto levert soms echt iets meer turbodruk, dit is gemeten tijdens het rijden met een apparaatje met een turbodrukmeter er aan :shame: .
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 15.04.2015 - 14:25  ·  #13
Gisteren startte de auto weer wat moeilijk (mede met wat trillingen).
Als het de penbobine is, heeft het dan ook gevolgen voor de prestaties v/d motor?

Er is ook nog een probleem met het stuur bijgekomen, het stuur stuurt soms wat zwaar (en naar rechts) terwijl dat de auto een paar maanden geleden is uitgelijnd. Ook lijkt het stuur wat kleine 'knak' bewegingen te maken als ik de oprit op rijd (het onderstel bij de wielen kraakt dan ook). Dit is ook al een keer nagekeken, maar de garage kon niets vinden.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 15.04.2015 - 15:01  ·  #14
Quote door Bsxc

Gisteren startte de auto weer wat moeilijk (mede met wat trillingen).
Als het de penbobine is, heeft het dan ook gevolgen voor de prestaties v/d motor?

Er is ook nog een probleem met het stuur bijgekomen, het stuur stuurt soms wat zwaar (en naar rechts) terwijl dat de auto een paar maanden geleden is uitgelijnd. Ook lijkt het stuur wat kleine 'knak' bewegingen te maken als ik de oprit op rijd (het onderstel bij de wielen kraakt dan ook). Dit is ook al een keer nagekeken, maar de garage kon niets vinden.


Natuurljk zal hij slecht lopen daardoor, als niet alle cylinders mee doen is goed lopen natuurlijk niet mogelijk.
Het is trouwens niet de penbobine, maar 1 van de 5 penbobines die er in zitten.
Dus hij zal op 4 cylinders lopen i.p.v. 5.

De klacht over het kragen is te vaag, kan invetten zijn van de uitslag begrenzers, draagarm, homokyneten, veerpootrubbers, veerpootlagers, draagarmen, fuseekogel...
noem maar op, alles kan geluid maken, dat is niet zo van achter een pc te beoordelen, Al helemaal niet als de garage niets kan waarnemen.
Er moet gereden, gekeken, gevoeld en gedraaid en getrokken worden aan bepaalde onderelen.
In elk geval is het een van de voorgenoemde...
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: motor starten

 · 
Posted: 21.04.2015 - 16:22  ·  #15
Vandaag heeft de auto goed gestart bij een warme motor. Even later kwam ik bij het benzinestation aan en startte de auto niet goed meer na het tanken. Dit keer met een harde knal vanuit de motor. Daarna de auto weer rustig naar huis gereden. Weet iemand nu meer over mijn probleem met het niet starten van de auto? En kan dit kwaad? Ik zal nu toch maar snel een afspraak gaan maken bij mijn Volvo-specialist.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0