Quote door Jeffreyh
P200A: prestaties van runner inlaatspruitstuk cilinderrij 1
P2008: circuit schuifregeling inlaatnokkenas/open (cilinderrij 1)
P0653: spanning van referentie sensor B. input hoog
P2017: schakelaar sensor schuifpositie inlaatnokkenas-circuit hoog (cilinderrij 1)
Jeffreyh, Ik heb even tijd gehad om deze OBD code uit te pluizen. Maar als ik het goed interpreteer heb te je te maken met een aantal codes waarvan er 1 mogelijk jouw problemen kan veroorzaken:
-Te hoge waarde van een niet gedefineerde sensor
De nokkenas sensor en wervelklep codes kan je liever niet hebben, maar Vida geeft bij mij geen storingsbeeld aan dat ontstaat bij DTC codes.
De te hoge sensorwaarde kan wel een trigger zijn voor het uitvallen van de motor. Ik vind het meest aannemelijk dat een brandstofdruk of temperatuursensor of regelklep slecht werkt en dat het uit die hoek komt.
Juist omdat jij ook zegt dat het storingsbeeld na stilstand korter dan een uur ontstaat.
Daar kan ik een technische aanleiding voor bedenken:
Bij koude motor regelt in eerste instantie de brandstof flow klep de brandstofdruk, bij warme motor de hoofdzakelijk de commonrail regelklep.
De ECM bedenkt en regelt dit dmv imput van temperatuur sensoren en drukmeters.
Wanneer de motor warm is, en de ECM denkt dat de motor koud is zal het voornamelijk de brandstofflow klep gebruiken voor brandstofdruk controle. Bij warme motor is dit mogelijk niet verfijnt genoeg en er te hoge brandstofdruk ontstaat.
Hoe zou ik het aanpakken:
-Werking koelwater en brandstof temp bij koude motor controleren. (IR scanner en Vida noodzakelijk)
-Warm rijden en wederom werking temp sensoren meten
-half uurtje pauze
-Wederom rijden en DTC uitlezen
Volgens mij moet je dan wel inzicht hebben wat bijzonderheden zijn.