Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 
 
 
 
 
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 27.02.2020 - 17:52  ·  #31
Vandaag weer problemen. Ik begin nu wel een patroon te ontdekken. Ik heb de hele week probleemloos naar m’n werk kunnen rijden (100 km heen en weer) maar vandaag op de korte ritjes in de stad en na 4 keer gestopt en gestart te hebben viel de auto wéér uit.

Zou dit eventueel aan een defecte accu te wijten kunnen zijn? Dat deze na het meermaals starten onder een bepaalde waarde komt en daardoor storingen geeft? In de VIDA foutmeldingen die laatst uitgelezen zijn stonden wel twee foutmeldingen mbt de accuspanning.. De accu is in 2016 vervangen
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 28.02.2020 - 08:55  ·  #32
Lge accuspanning leidt tot byzondere effecten. en een accu uit 2016 kan zeker problemen hebben. ze gaan soms 10 jaar maar ook wel 1 jaar mee. oa erg afhankelijk of ze een keer of wat diep ontladen zijn geweest. Laad m eens helemaal met een lader en check dan of bij paar korte ritjes het probleem nog steeds is. en check of de dynamo het goed doet dmv de spanning tijdens lopen van de motor. ong 14v
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 29.02.2020 - 11:40  ·  #33
Ik heb de accu even doorgemeten:

Na een nacht stilstaan gaf de accu 12,4v spanning. Bij het starten zakte het voltage tot net onder de 10v om vervolgens op te lopen naar 14,4v laadspanning.

Als ik de auto stop zakt de spanning geleidelijk terug naar zo’n 12,5v. Ik heb de auto daarna nog een keer of 3 gestart en gestopt en elke start zakte de accu niet onder de 10v en sloeg onmiddellijk aan. Ook blijft de laadspanning contant 14,5v.

Voorlopig sluit ik de accu en dynamo dus uit als oorzaak van dit probleem. Het blijft wel typisch dat het uitvallen zich alleen voordoet nadat de auto enkele keren gestart en gestopt is. Op de lange ritten geen enkel probleem te bespeuren.

Ik heb nog wel een filmpje gemaakt van de gemeten waarden van de EGR klep op mijn OBD scanner. Deze lijkt bij stationair toerental helemaal open te staan en gaat na gas geven en weer terug naar stationair erg fluctueren in waarde. Na een minuut of wat stabiliseert deze waarde en staat de klep weer op 100% (met een error van 99,2%) Kan iemand iets met deze info en dit filmpje?

https://youtu.be/ZiCrgGsEUgc
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 694
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 29.02.2020 - 12:40  ·  #34
Mijn diesel kennis is vooral tdci-ford. Maar dit ziet er niet goed uit. Egr hoort stationair dicht te staan. De 99,2 error geeft aan dat die niet dicht staat.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.03.2020 - 01:30  ·  #35
Ik kan mij vergissen, maar is 10V niet heel erg laag??
Afgezien van dat: een draaiende motor zou zijn eigen broek moeten kunnen ophouden, uitvallen wegens een tekort aan stroom zou niet mogelijk moeten zijn..
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 03.03.2020 - 10:26  ·  #36
10v met deze temperaturen is keurig. Een moderne auto met zoveel elektronica is meer afhankelijk van de accu dan een oudere auto zonder al die toeters en bellen. Vandaar dat een slechte accu rare storingen kan geven.

Ik heb de ECU gereset door de accu los te koppelen en te wachten tot alles spanningsloos was. Daarna de procedure om de auto in te leren gevolgd en alles lijkt tot nog toe goed te gaan! Zelfs na een een keer of 4 starten geen problemen gehad nog. Hopen dat het zo blijft :)
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 12.03.2020 - 11:31  ·  #37
De auto staat sinds eergisteren weer bij de garage nadat deze weer constant uitviel. Dit keer na een rit van 40km vanaf mijn werk waarbij de auto gelukkig vlak voor de deur pas stil viel. De auto was daarna gelijk weer te starten, maar valt daarna bij het schakelen gelijk weer uit. Of doet dat na een aantal seconden stationair draaien.

Omdat ik gelijk de garage gebeld heb, maar niet meer kon rijden heb ik de ANWB (weer) gebeld. Toen de ANWB er was na een halfuurtje gedroeg de auto zich natuurlijk weer voorbeeldig en bleef gewoon lopen. Met de ANWB wagen in m’n kielzog naar de garage gereden en de auto daar weer afgeleverd. Geen enkele storingsmelding en volgens de computer 1842km kunnen rijden sinds de laatste keer dat de storingen gewist zijn. Voor mijn gevoel heb ik nog geen enkele rit zonder stotteren, inhouden of uitvallen kunnen rijden.

Heb een paar filmpjes gemaakt van het uitvallen. Misschien dat iemand in de toekomst met hetzelfde probleem hier wat aan heeft, mocht de oorzaak ooit aan licht komen.

Uitval na schakelen uit P:

https://youtu.be/PQGUYSXhy6s

Spontane uitval bij stationair (na herhaaldelijk starten met telkens hetzelfde resultaat)

https://youtu.be/HTEI7ejNyzo
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 12.03.2020 - 12:01  ·  #38
Je filmpjes bekeken... sodeju, wat frustrerend zeg.
Uitlezen is altijd met generieke apparatuur, of met VIDA? Ik zou denken dat je daar toch wat wijzer uit zou moeten kunnen worden. Uitvallen is zo geruisloos dat ik eerder denk aan iets electronisch dan mechanisch. Als er mechanisch iets mis zou zijn maar de motor zou wel 'willen' doorlopen, dan krijg je stotteren, schokken, roken etc. Maar van het ene op het andere moment zonder ook maar een rilling stilvallen, dan denk ik eerder aan dat de computer iets stopzet of er ergens een slecht contact is.
Heb je zelf al eens iets bekeken, bijv. of het armpje van de wervelkleppen zonder weerstand kan bewegen over het hele bereik? Daarvoor moet je het verbindingsstangetje even losnemen van het motortje en dan handmatig de kleppen bedienen. Als je weerstand voelt, is er iets mis en is de boel vervuild/ verstopt.
Heb je de inlaatbuis die van EGR naar inlaatspruitstuk loopt al eens losgehaald? Dan kan je zien of je EGR verstopt zit. Dat deel kan je evt zelf schoonmaken, is een smerig klusje en je inlaatspruitstuk kom je niet in, maar als het daar verstopt zit dan heb je iig een bottle neck in de inlaat verwijderd, want de meeste troep uit de EGR slaat neer in de eerste 15cm vanaf het punt waar de uitlaatgassen door de EGR in het inlaattraject geleid worden (aldus mijn ervaring met mijn beide vijfcilinder diesels).

Lijkt mij onwaarschijnlijk dat zo 'smooth' uitvallen daar aan ligt, maar deze dingen kan je fysiek bekijken ipv uitleesresultaten en dan weet je iig hoe dat ervoor staat.

In je openingspost schrijf je dat het contactslot vervangen is... waarom dat? Heb je een andere sleutel waarmee je kan proberen of het ook optreedt?
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 12.03.2020 - 12:45  ·  #39
Hoi Bolbo,

Dank voor je reactie. Wat je zegt, enorm frustrerend! Ik heb de EGR al bekeken, deze zag ik er naar mijn mening normaal uit. Eigenlijk de vervuiling die ik na 260.000 wel zou verwachten. In de kunststof pijp naar de motor zat een laagje aanslag van zo’n 3-4 millimeter die ik er met een schroevendraaier, wat doeken en een scheut dasty makkelijk uit kon poetsen. Ook de EGR zelf heb ik op deze manier een beetje schoner gemaakt (zonder in de EGR te spuiten, gewoon met wat natte lappen)

De wervelkleppen lopen soepel, het motortje draait keurig en de adaptiewaarden zijn 1800km geleden gereset. Nu geeft deze ook geen foutmelding meer trouwens.

Het contactslot is vervangen omdat de sleutel niet meer wilde uitwerpen (aldus de verkoper) Na het stoppen kwam de sleutel dus niet meer uit het dashboard als je er op drukte. Een reparatie van €700 die volgens hem vaak voorkomt.

(Uitlezen was met VIDA)

Ik heb een foto van de EGR in de bijlage:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 12.03.2020 - 14:07  ·  #40
Misschien heb je een probleem met de bedrading. Kijk eens op YouTube, kanaal Volvosweden. Die heeft een video waarin hij de bekabeling van een P3 diesel voorlangs de motor preventief voorziet van een nieuwe mantel omdat dat volgens hem slecht beschermd / ingepakt is en door de trillingen van de dieselmotor beschadigd kan raken. En kijk ook eens naar de draden die langs je oliefilter hangen, bij mij is die mantel ook beschadigd door aan liggen (de draadjes zelf gelukkig nog niet)
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 12.03.2020 - 18:14  ·  #41
Dit moet iets elektronisch zijn. Je hebt eerder al over sensorstoringen gepost, de fluctuerende EGR klep waardes en het contactslot is ook een vaag verhaal. Wat Bart verteld over de kabelboom is een goede tip.
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 08:33  ·  #42
Ik heb bericht van de garage. De monteur heeft een aantal dagen in de auto gereden, zo’n 100km in totaal, en ook bij hem is de auto een keer afgeslagen. Hij heeft al die tijd de laptop eraan gehad om de auto rijdend uit te kunnen lezen en op het moment van het uitvallen kwam er geen enkele storing binnen. Helemaal 0,0... Hij vermoedt nu, maar kan dat niet feitelijk vaststellen, dat de brandstofpomp in de tank deze problemen geeft.

Juist omdat dit zo abrupt gebeurt, er geen enkele storing is en de auto daarna gewoon weer te starten is. Het zou een probleem met de printplaat van de pomp zijn. En de vervangende pomp zou een gemodificeerde pomp zijn, omdat dit probleem vaker voorgekomen is. Hijzelf heeft al enkele van dit soort gevallen gezien/verholpen. (Iets met een printplaat van de pomp die problemen veroorzaakt)

Mijn enige bezwaar is dat de reparatie €900 gaat kosten en ik daarna geen enkele zekerheid heb dat het probleem verholpen is. Ik heb contact opgenomen met de verkoper, en die wil de auto wel laten nakijken door zijn garage aangezien ik al enkele honderden euro’s kwijt ben aan onderzoekskosten.

Ik weet eigenlijk niet meer wat te doen. De een zegt brandstofpomp, de ander zegt dat het onmogelijk de brandstofpomp is. Ik weet alleen dat de auto kl*ten rijdt en dat ik €900 voor een probeersel heel veel geld vind...
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 694
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 09:10  ·  #43
Nogmaals ben geen Volvo kenner. Maar ik zou zeggen dat je dan een raildruk storing moet krijgen. Ik verwacht eerder een probleem in de kabelboom, 1 van de computers, contactslot.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 09:56  ·  #44
Hij kan toch je brandstofdruk uitlezen? Dan zou hij daar iets aan moeten zien op het moment dat de motor uitvalt.
evert bakker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: wapenveld
Leeftijd: 75
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 11:06  ·  #45
Het lijkt bizar dat er geen foutcodes geregistreerd worden. Toch kan het een brandstoftoevoer probleem zijn. Vida geeft aan dat de motorregeleenheid (ECM) met een 5 tal sensoren in het brandstofsysteem verbonden is. (In mijn XC90 D5)
1 brandstofdruksensor (op commonrail ) dus na de injectiepomp!!
1 brandstoftemperatuursensor (injectiepomp?)
1 brandstofstroomregelklep (op injectiepomp)
2 brandstofdruk regelkleppen (op injectiepomp en commonrail)
Er is ook nog een relais tussen REM en injectiepomp
Er zijn wel een stuk of 30 foutcodes m.b.t. het brandstofsysteem

Maar tussen opvoerpomp (in de tank) en de injectiepomp zitten geen sensoren, voor zover ik kan zien en ook op de opvoerpomp niet.
Ook slecht starten kan duiden op een slecht, of niet werkende opvoerpomp, de diesel komt niet of vertraagd bij de injectiepomp en dus ook niet via de commonrail bij de verstuivers.

Als de opvoerpomp uitvalt kan dit aan de pomp liggen, maar ook aan een kapot relais of zekering die slecht contact maakt.
Misschien is te horen of de opvoerpomp loopt of niet.

Bij mij oude 740 benzine injectie was het zo dat de injectiepomp (aanzuigende werking?) gedeeltelijk de taak van de defecte, of slecht werkende, opvoerpomp overnam (volgens chef monteur volvo garage) en volledig onvoorspelbaar stopte de motor soms.
Kan dit hier ook het geval zijn.

In vida is e.e.a. goed terug te vinden m.b.t. schema's onderdelen e.d.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0