Quote door Jeffreyh
Hoe stopt mijn dieselmotor onder normale omstandigheden? Dus wat gebeurt als ik op de stop knop druk? Als dan de opvoerpomp in de tank gestopt wordt, is het dan niet logisch dat wanneer deze onverwachts stopt hij geen foutmelding geeft? Omdat de computer denkt dat hij “gewoon” gestopt wordt?
Een diesel kan alleen maar (zonder stotteren) gestopt worden door de brandstoftoevoer af te sluiten. Een diesel laten stoppen door de luchttoevoer af te sluiten gaat gepaard met hevig zwart roken (rijk mengsel). Daarom is een diesel die op z'n eigen olie gaat lopen ook zo moeilijk te stoppen, vrijwel onmogelijk door de luchttoevoer af te sluiten (heb ik begrepen, gelukkig nooit bij de hand gehad).
Nu kan de brandstoftoevoer afsluiten natuurlijk tegenwoordig electronisch door een computer worden gedaan (al dan niet gewenst), of mechanisch als een pomp de geest geeft (impellor kapot etc), een leiding wordt afgeknepen/breekt etc.
Een printplaat op de pomp schik ik ook onder electronica. Het afslaan gaat zo geruisloos dat ik echt iets electronisch verwacht.
Een voorbeeld: ik heb een oude Benz die vuil in de tank opbouwt over de jaren. Als ik de tank te ver leeg rijdt, worden de 2 (!) voorfilters die voor de inspuitpomp zitten volgezogen met prut, en dan gaat de motor (ook een vijfcilinder diesel) schudden, je voelt dan echt een siddering door de auto gaan. Blijf je dan gas geven, dan wordt het echt bokken en uiteindelijk afslaan.
Dat bedoel ik met iets mechanisch: de motor wil wel doorlopen op basis van alle andere parameters behalve de brandstoftoevoer. Dan voel je wel dat er iets scheefloopt voordat hij echt afslaat vanwege onvoldoende brandstof. Dat zou ik bij jou ook verwachten, als er echt een brandstoftekort zou zijn door een mechanische oorzaak.
Een foutmelding treedt volgens mij alleen maar op als een sensor een waarde vaststelt die ligt buiten de toegelaten geprogrammeerde waarden (die binnen een bepaalde bandbreedte kunnen varieren al naar gelang de omstandigheden).
Als een brandstoftekort vanwege een falende pomp wordt gemeten door een sensor, onder een toegelaten waarde komt en de computer de boel uitschakelt zou ik wel een foutmelding of op z'n minst merkbare waarde verwachten tijdens live uitlezen.
Ook: als het die printplaat zou zijn op de pomp, waarom doet hij het dan soms wel en soms niet. Als die print naar de galemiezen is zou je toch continu problemen verwachten, en moet de pomp toch afleesbare afwijkingen geven?
Het afslaan gebeurt zo onverwachts en onregelmatig dat ik denk dat je te maken hebt met een issue waarvoor de computer niet geprogrammeerd is om dat als foutmelding te registreren, vandaar mijn gedachte richting kapotte bedrading oid (en dus niet een draadje van een sensor, want dan had de computer dat wel geregistreerd als ontbrekende waarde), maar bijv. de draad naar de inspuitpomp ofzo. Kan je met die gedachte beredeneren wat het zou kunnen zijn op basis van de omstandigheden waarin de issues optreden?