Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 
 
 
 
 
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 694
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 12:22  ·  #46
Als pomp (welke dan ook waar in het systeem) onvoldoende werkt daalt de raildruk toch automatisch.
IanM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 129
Geregistreerd: 02 / 2019
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 12:23  ·  #47
Los van de storing is dit hoogstwaarschijnlijk de reden dat de auto door de vorige eigenaar is gewisseld zou ik denken.

Denk dat er al een heleboel tips zijn gegeven en hoewel uitermate frustrerend is wordt het trial en error.
Kun je niet een 2e hands pomp (neem aan dat het de pomp in de tank is) regelen? Dat zal aanzienlijk in de kosten moeten schelen, of is de prijs al op basis van een gebruikte pomp?
Appeltje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 240
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 12:51  ·  #48
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 14:34  ·  #49
Misschien is te horen of de opvoerpomp loopt of niet.

Na het uitvallen hoor ik de pomp nog een seconde of 5 na draaien (heb een filmpje waarop dat duidelijk te horen is, je hoort een zoemend/mechanisch geluid)

Kun je niet een 2e hands pomp (neem aan dat het de pomp in de tank is) regelen? Dat zal aanzienlijk in de kosten moeten schelen, of is de prijs al op basis van een gebruikte pomp?

De pomp ansich is niet zo vreselijk duur. Het probleem is dat de pomp niet bereikbaar via de achterbank. De tank moet er vanonder en daarbij moet van alles los gemaakt worden en aan de kant. Er zit dus best wat werk in. In dat geval zou ik altijd kiezen voor een nieuwe pomp. Scheelt misschien 200 euro op een gebruikte, maar dan hoeft het niet over een jaar weer (als het goed is)

De rest dank voor de reacties. Ik heb de artikelen doorgelezen en ga zo het filmpje even rustig bekijken. Ik zal even goed rammelen aan de kabelboom met draaiende motor om te kijken of de auto dan uitvalt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 14:37  ·  #50
Je kan toch een brandstofdruk meter tussen een leiding maken? Kan je al rijdend meten.
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 14:47  ·  #51
Hoe stopt mijn dieselmotor onder normale omstandigheden? Dus wat gebeurt als ik op de stop knop druk? Als dan de opvoerpomp in de tank gestopt wordt, is het dan niet logisch dat wanneer deze onverwachts stopt hij geen foutmelding geeft? Omdat de computer denkt dat hij “gewoon” gestopt wordt?
evert bakker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: wapenveld
Leeftijd: 75
Berichten: 13
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 15:05  ·  #52
Quote door trabbit

Als pomp (welke dan ook waar in het systeem) onvoldoende werkt daalt de raildruk toch automatisch.


Dat is niet zo. De druksensor zit na de injectiepomp. Als er, bv. door vacuüm o.d. of de wet van de zwaartekracht, voldoende brandstof bij de injectiepomp komt zal er vrolijk druk opgebouwd worden en loopt het motortje prima. De opvoerpomp verzorgt alleen de de brandstofstroom naar de injectiepomp toe.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 694
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 16:08  ·  #53
Je zal vast gelijk hebben, maar ik begrijp niet waarom de motor af zou slaan door brandstofgebrek, maar de raildruk nog goed is?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 17:59  ·  #54
Mmm, volgens mij zit er in de opvoerpomp wel een drukschakelaar.. tenminste, volgens mij heb ik dat op een schematische tekening gezien.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 18:20  ·  #55
Quote door Jeffreyh

Hoe stopt mijn dieselmotor onder normale omstandigheden? Dus wat gebeurt als ik op de stop knop druk? Als dan de opvoerpomp in de tank gestopt wordt, is het dan niet logisch dat wanneer deze onverwachts stopt hij geen foutmelding geeft? Omdat de computer denkt dat hij “gewoon” gestopt wordt?


Een diesel kan alleen maar (zonder stotteren) gestopt worden door de brandstoftoevoer af te sluiten. Een diesel laten stoppen door de luchttoevoer af te sluiten gaat gepaard met hevig zwart roken (rijk mengsel). Daarom is een diesel die op z'n eigen olie gaat lopen ook zo moeilijk te stoppen, vrijwel onmogelijk door de luchttoevoer af te sluiten (heb ik begrepen, gelukkig nooit bij de hand gehad).
Nu kan de brandstoftoevoer afsluiten natuurlijk tegenwoordig electronisch door een computer worden gedaan (al dan niet gewenst), of mechanisch als een pomp de geest geeft (impellor kapot etc), een leiding wordt afgeknepen/breekt etc.
Een printplaat op de pomp schik ik ook onder electronica. Het afslaan gaat zo geruisloos dat ik echt iets electronisch verwacht.
Een voorbeeld: ik heb een oude Benz die vuil in de tank opbouwt over de jaren. Als ik de tank te ver leeg rijdt, worden de 2 (!) voorfilters die voor de inspuitpomp zitten volgezogen met prut, en dan gaat de motor (ook een vijfcilinder diesel) schudden, je voelt dan echt een siddering door de auto gaan. Blijf je dan gas geven, dan wordt het echt bokken en uiteindelijk afslaan.
Dat bedoel ik met iets mechanisch: de motor wil wel doorlopen op basis van alle andere parameters behalve de brandstoftoevoer. Dan voel je wel dat er iets scheefloopt voordat hij echt afslaat vanwege onvoldoende brandstof. Dat zou ik bij jou ook verwachten, als er echt een brandstoftekort zou zijn door een mechanische oorzaak.

Een foutmelding treedt volgens mij alleen maar op als een sensor een waarde vaststelt die ligt buiten de toegelaten geprogrammeerde waarden (die binnen een bepaalde bandbreedte kunnen varieren al naar gelang de omstandigheden).
Als een brandstoftekort vanwege een falende pomp wordt gemeten door een sensor, onder een toegelaten waarde komt en de computer de boel uitschakelt zou ik wel een foutmelding of op z'n minst merkbare waarde verwachten tijdens live uitlezen.
Ook: als het die printplaat zou zijn op de pomp, waarom doet hij het dan soms wel en soms niet. Als die print naar de galemiezen is zou je toch continu problemen verwachten, en moet de pomp toch afleesbare afwijkingen geven?

Het afslaan gebeurt zo onverwachts en onregelmatig dat ik denk dat je te maken hebt met een issue waarvoor de computer niet geprogrammeerd is om dat als foutmelding te registreren, vandaar mijn gedachte richting kapotte bedrading oid (en dus niet een draadje van een sensor, want dan had de computer dat wel geregistreerd als ontbrekende waarde), maar bijv. de draad naar de inspuitpomp ofzo. Kan je met die gedachte beredeneren wat het zou kunnen zijn op basis van de omstandigheden waarin de issues optreden?
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 13.03.2020 - 20:09  ·  #56
Als hij uitvalt terwijl je gas geeft, start hij dan weer?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1518
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 14.03.2020 - 01:03  ·  #57
Hmmm, contactslot vervangen en sindsdien (???) valt de motor uit zonder storingen te registreren.
Ook een hoop brandstof-toevoer verstoringen, maar die zijn ouder...
2 mogelijkheden, dus...
  • Als het brandstof is: waarom registreerde hij 1800km geleden wel verstoringen in de BC en nu niet meer? Lijkt me dat de situatie niet identiek is aan de situatie 1800km geleden toen de storingen opgeslagen zijn. (wat uiteraard niet garandeert dat er niet toch iets mee mis is)
  • Als er iets mis gegaan is bij het plaatsen van het contactslot, kan het gebeuren dat ie gewoon even contact verliest en dus uitschakelt (zonder verstoring te registreren.)

Ik zou geen dure reparaties starten als ik niet zeker wist dat het daar aan ligt.
Beide oorzaken zijn mogelijk, maar het contactslot lijkt me veel goedkoper/makkelijker te controleren. Wellicht ook nog een optie om eerst de tip van blade te volgen en een drukmeter/logger te plaatsen in de brandstofleiding. Liever iets geld extra uitgeven en zeker weten dat je op het goede spoor zit, voordat je start met de serieuze bedragen.
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 14.03.2020 - 09:08  ·  #58
De foutcodes die gewist zijn in de BC 1800km geleden waren geen brandstof storingen, maar een wervelklep en wat andere kleine storingen die niks te maken hadden met de uitval (oliekwaliteit sensor ed)

Het contactslot is 25.000km geleden vervangen door de vorige eigenaar omdat de sleutel niet wilde uitwerpen. Of de problemen daarna zijn ontstaan kan ik niet zeggen, maar ik weet voor 99% zeker dat de eigenaar daar mee terug gegaan zou zijn. Je hebt immers garantie op een reparatie. En aangezien er nooit bespaard is op onderhoud kan ik me persoonlijk niet voorstellen dat je daar mee door blijft rijden, maar 10.000km later wel een beurt van €800 laat uitvoeren.

Ik heb de garage waar de auto in onderhoud is geweest gisteren gebeld en die wist me te vertellen dat er al eens eerder aan de brandstofpomp gewerkt is. Daar heb ik dus geen rekening van gezien! Ik bel straks even weer en dan gaat hij voor me uitzoeken wat er aan de auto gedaan is, en stuurt hij me alle rekeningen door (erg fijn dat de garage zo behulpzaam is)

Mocht er wel eerder aan de brandstofpomp gerepareerd zijn ivm een verbrande stekker dan zit mijn garage misschien toch op het goede spoor.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 14.03.2020 - 11:15  ·  #59
Als het met de brandstoftoevoer te maken heeft dan zou hij, lijkt mij, daarna toch moeilijk(er) aanslaan?

Ik heb met mijn TDI een brandstofprobleem/lekkage gehad en die viel echt niet meteen uit.
Het begon met een beetje sputteren totdat hij niet meer op het gas reageerde en dan pas uitviel. Bovendien moest ik hem dan echt zo’n 10 (of meer) seconden starten voordat hij weer aansloeg.


Maarrrr met mijn D5 heb ik soortgelijke problematiek gehad als dat jij nu hebt.
Uiteindelijk bleek het de zekeringkast en/of de massacontacten in de motorruimte te zijn, deze heb ik toen gedemonteerd en alle contacten voorzien van contactspray.
Sindsdien is het nooit meer voorgekomen.

Een link naar dit probleem staat hier.

Ik zou dat echt even proberen voordat je geld gaat steken in het vervangen van allerlei onderdelen.
Jeffreyh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winschoten, Groningen
Leeftijd: 40
Berichten: 37
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motor V70 D5 valt uit tijdens rijden

 · 
Posted: 14.03.2020 - 13:14  ·  #60
Oké, plan van aanpak:

* contact opnemen met verkoper, deze wilde zijn garage nog wel even laten zoeken naar het probleem. Mocht daar niks uitkomen dan ga ik door met:

* bedrading/kabelboom controleren op schuurplekken, gebroken draden en op losse contacten.

* massakabels loshalen, schoonmaken en opnieuw vastzetten. (@M95, zijn dit de kabels aan het chassis onder de luchtfilterbak?)

* zekeringkast loshalen en contacten schoonmaken met contactspray (@M95 kun jij me vertellen hoe je dit gedaan hebt?)

* kabels van en naar de ECU loshalen en aansluitingen schoonmaken met contactspray.

* De tweede sleutel meenemen onder het rijden, en kijken of de auto ook weer afslaat als de sleutel gewisseld wordt.

* mocht dat niet werken, dan een transparante brandstofleiding (laten) monteren om te kijken of er lucht in het brandstofsysteem komt door bv een kleine lek. Zodra de auto stilvalt door lucht zou ik belletjes in de leiding moeten zien.

* mocht dat alles ook niks opleveren, dan maar de brandstofpomp en stekker laten vervangen. De vorige garage heeft al eens een reparatie aan de stekker gedaan omdat deze verbrandt was (heb vanmorgen een tijd met hem gebeld, en hij kwam ook met het idee van de doorzichtige brandstofleiding.


En anders zelf maar VIDA en een laptop aanschaffen om (rijdend) op zoek te gaan naar de oorzaak. Met al die onderzoekskosten die ik tot op heden heb betaald had ik hem bijna terugverdiend 🙈
 
Selected quotes for multi-quoting:   0