En anders zelf maar VIDA en een laptop aanschaffen om (rijdend) op zoek te gaan naar de oorzaak. Met al die onderzoekskosten die ik tot op heden heb betaald had ik hem bijna terugverdiend
dit kan makkelijker met je smartphone met een ELM327 OBD2, en https://play.google.com/store/…nner&hl=en kun je loggings maken van de meeste sensoren in de volvo, en je hoeft niet continue met een laptop in de auto rond te rijden. alleen.
* massakabels loshalen, schoonmaken en opnieuw vastzetten. (@M95, zijn dit de kabels aan het chassis onder de luchtfilterbak?)
* zekeringkast loshalen en contacten schoonmaken met contactspray (@M95 kun jij me vertellen hoe je dit gedaan hebt?)
De massakabels die ik toen schoongemaakt heb zijn die rechts van de luchtfilterbak en links van de ECU bak/stuurbekrachtigingresevoir.
Het is al even geleden maar volgens mij zit de zekeringkast met een paar schroefjes o.i.d. vast, als die los zijn kan je hem naar boven halen en alle zekeringen, relais, en stekkers aan de onderkant losmaken. Dan kan je alle contactjes in sprayen/schoonmaken.
Het is misschien wel handig om van de zekeringen en relais een foto te maken zodat je daarna alles weer hetzelfde terug kan plaatsen.
Ik heb overigens wel een Euro 3 dus of er veel verschil in zit weet ik niet.
Ik wilde vanmiddag even met de auto weg, omdat ik het idee had dat het probleem geleidelijk aan steeds erger wordt.
Na 100 meter valt de auto al uit en ik kan gelijk weer starten. Na het starten valt de auto bij wegrijden nogmaals uit, dus dit lijkt me een goed moment om de andere sleutel te proberen die ik meegenomen heb. Na het omwisselen van de sleutels rijdt de auto weer een stukje om vervolgens erg te gaan schokken alsof iemand het gas los laat en steeds weer intrapt. Ik ben naar een parkeerplaats gereden en heb daar de sleutel weer gewisseld. Ook bij de sleutel waar ik altijd mee rijd schokt en stottert de auto. In de rit van 10 km is de auto wel een keer of 20 uitgevallen en heeft steeds erg schokkend en stotterend gereden.
Ik zie nu de naald van de toerenteller constant klapperen en voel en hoor dat de auto geen brandstof krijgt. Ook als ik bij stationair het gas in trap smoort de auto om vervolgens uit te vallen. Tevens valt mij op dat de brandstofpomp in de tank enorm veel herrie maakt en niet meer stopt met zoemen. Terwijl deze daarvoor maar een seconde of 2 draaide tot het systeem op druk was en dan stopte. Onder het rijden meet ik zo’n 80 bar bij 1500 toeren op de brandstofrail gemeten met mijn OBD scanner. Bij (normaal) gas geven loopt dit op tot ruim over de 120 bar. Na uitvallen meet ik op de rail 1,3-1,5 bar druk, wanneer de opvoerpomp in de tank draait. Nu zeggen die cijfers mij helemaal niks, maar het is wat ik “gemeten” heb. Ik begin dus steeds meer te geloven in een brandstof probleem. Mede omdat de opvoerpomp zo’n lawaai maakt, constant blijft draaien en hier al eerder aan geklust is. En omdat de auto smoort en uit valt bij gas geven.
De auto staat nu ergens op een parkeerplaats omdat ik er niet meer mee kon rijden, ik ben maar teruggelopen naar huis. Morgen de garage bellen en hopen dat ik daar kan komen voor het vervangen van de pomp. Ik durf de gok nu wel aan eigenlijk.
Kijk dit zijn gegevens waar je wat mee kan. Brandstofdruk die terugvalt...
Dan de reden nog .. en daar komt het geluid een duidelijke aanwijzing geven. Icm het feit dat dat al eerder een probleem is geweest.
Ik zou hiermee ook de gok wel durven wagen.
Een nieuwe. Heb de auto gisteravond met veel pijn en moeite (en geknepen billen) nog bij de garage gezet. Durfde overdag niet met de auto te rijden omdat het dan een stuk drukker is op de weg en de auto steeds maar uitvalt. Onderweg 1 keer uitgevallen en een keer of wat gestotterd, maar ik heb het gered.
Er komt een nieuwe pomp in, maar kan wel even gaan duren want de nieuwe pomp moet uit Zweden komen. Normaal duurt dat zo’n 2-3 dagen maar met het Corona gebeuren is natuurlijk de vraag of dat lukt. Ik hoop echt dat het de pomp is en dat ik straks weer lekker kan rijden!
Wat je eventueel kan doen is de stekkers inspecteren. Door de achterbank en de bekleding weg te halen kom je eenvoudig bij de stekkers en massa aansluitingen van de pomp.
Juist omdat je aangeeft dat stekkers zijn vervangen.
De achterbank trek je eenvoudig omhoog via de bankhoeken. Door links het dorpelpaneel omhoog te wippen, en net onder het zijkussen uit het bodempaneel te drukken komt het los.
De stof pulk je makkelijk weg.
Links zitten de stekkers en massa aansluitingen.
Omdat je stekker ooit is vervangen moet hier iets niet- origineels zichtbaar zijn.
Starten en rommelen aan de stekkers, en je weet snel genoeg of het de pomp, of aansluiting is.
3 weken heeft de auto bij de garage gestaan. De levering van de pomp heeft even geduurd. En de garagehouder wilde de auto nog even houden om zelf een aantal dagen te testen.
De auto gisteren opgehaald, met een hoop goede moed, want hij had zich voorbeeldig gedragen na het vervangen van de pomp. Vóór het vervangen van de pomp was de auto ook weer een keer of wat uitgevallen bij de garagehouder.
Toen ik de auto naar huis reed voelde ik al een licht schokje, dus ik vreesde het ergste. En vanmiddag is de auto op een ritje van 10 km weer 2 keer afgeslagen. Ik ben er nu echt wel een beetje klaar mee... vervangen van de pomp heeft me dik €1000 gekost en niks opgelost.
Tevens heeft m’n garage nu ook geen idee meer wat er dan met de auto aan de hand kan zijn. Heb nog gevraagd of het de EGR klep kon zijn, of misschien de massapunten. Maar hij had alles gecontroleerd en wist het ook niet meer.
Ik ga nog maar eens kijken of ik er met de handelaar waar ik hem gekocht heb uit kan komen. Maar ik vrees dat dit een hele dure les geweest is.
Ongelooflijk.... de frustratie zou bij mij tot aan mijn oogballen (en verder) zitten...
Even meedenkend:
Is je auto voorzien van een (after market) alarminstallatie?
Heeft ooit bij mijn eerste A4 voor exact zelfde verschijnsel gezorgd: door een storing werd doodleuk de brandstofpomp afgesloten. Weer starten gaf ook een reset van het alarm, waarna het hele feest weer van voor af aan kon gaan beginnen. En omdat het alarm after marktet was (naar ik meen Gemini oid) werden ook geen foutcodes vastgelegd.