Quote door ravado
Dan heeft de garage een goede aan jou. Ik hoop niet dat ze nog meer verdenkingen hebben want zo kan je er wel op leeg lopen.
Ik begrijp de garage ook niet zo goed, ze doen alles toch in overeenstemming met jou? Dan vind ik het opmerkelijk dat ze er mee instemmen om de pomp te vervangen zonder goede diagnose te hebben gesteld.
Ik ben bij verschillende garages geweest, de ANWB is 2 keer geweest, ik heb op diverse fora gevraagd wat het probleem kan zijn en heb een collega die ex-monteur is bij Volvo.
Allemaal hadden ze een eigen oorzaak en oplossing. Dus ik ben op aanraden van een andere collega bij deze garage in de buurt uitgekomen. De reviews op Google zijn louter positief en ik vind de garagehouder betrouwbaar overkomen. Nadat hij een tijd in m’n auto gereden heeft en de storing zelf een aantal keer meegemaakt heeft was zijn vermoeden, mede door een aantal vergelijkbare gevallen, een defecte opvoerpomp. Helaas kon hij dit niet feitelijk vaststellen omdat de auto onder het rijden geen enkele storing laat zien (VIDA) en alle andere parameters goed zijn.
Hij heeft zich waarschijnlijk laten leiden door resultaten uit het verleden en zeer duidelijk aangegeven dat het vervangen van de opvoerpomp de oplossing zou kunnen zijn, maar hij dit in geen geval kon garanderen omdat hij dit ondanks alle inspanningen niet kon vaststellen. Ik heb daarop zelf opdracht gegeven om de pomp te vervangen. Het risico dat het die pomp niet was heb ik aanvaard. Ik ben normaal echt niet makkelijk als ik denk in mijn recht te staan, maar in dit geval neem ik het de garage in geen geval kwalijk.
Gisteren ben ik bij mijn vaste garage geweest, waar ik al jaren kom/kwam met mijn Audi’s en die hebben 2 uur met mij meegereden en tasten ook volledig in het duister. Ook hij begreep wel waarom de andere garage(s) de pomp verdacht, maar had dan op z’n minst een brandstofdruk alarm verwacht. En dat is ook weer zo’n tegenstrijdig verhaal, de een zegt dat dat alarm wel komt bij het uitvallen van de pomp en de ander zegt juist weer van niet.
Kortom: het is een verrot moeilijke storing om te zoeken omdat het probleem niet te reproduceren is. Er valt geen pijl op te trekken wanneer en hoe de motor uitvalt. Soms rijd ik 3 ritjes zonder schokken of problemen, en de andere keer slaat de auto binnen 100 meter 20 keer af en bokt hij als een wild paard. Kon ik het maar reproduceren, dan was storing zoeken een stuk makkelijker. Uitvallen doet hij met remmen, optrekken, bochten naar links, bochten naar rechts. Het enige wat opvalt is dat het altijd in stadsverkeer en na opnieuw starten en wegrijden gebeurt. Tot op heden nog niet met constante snelheid.