Hallo lezer,
Nieuw op het forum en gelijk een vraag. Eerst even weten wie ik ben? Lees dan even mijn voorstel-topic topic.php?p=332638#real332638
Nu de ellende:
Sinds twee weken ben ik de eigenaar van een V70 D5 momentum met automatische transmissie. Ik heb in deze twee weken heerlijk gereden, zo’n 1000 kilometer en eigenlijk helemaal nergens last van gehad. Geen rammeltjes, geen schakelproblemen oid. Het enige wat mij is opgevallen was een ietwat lekkende rembekrachtiging (geluid van ontsnappende lucht onder het rempedaal) en een heel licht “zingend” geluid bij 1500 toeren en 80km/h. In eerste instantie dacht ik dat dit het geluid van de winterbanden op het wegdek was, maar het verdwijnt gelijk bij gas geven of remmen (verandering van toeren) Ik maak me hier eigenlijk geen zorgen om.
Nu rijd ik vanmiddag de straat in naar ons huis na een rit van 30 minuten. Wij wonen in een woonwijk, dus hard rijden doe ik daar nooit. Ik laat het gas los met zo’n 20-30 km/u en het valt me op dat de naald van de toerenteller ineens naar beneden valt. Ik geef wat gas bij en de auto pakt weer op. Vervolgens zie ik de naald van de toerenteller weer inzakken en de motor slaat af. Eigenlijk gebeurt dit vrij soepel. Geen schokken, geen gerammel, helemaal niks. Ik zie de lampjes op mijn dashboard branden en zet de auto langs de kant. Ik zet de auto in de P stand en start de auto gelijk weer zonder problemen. Wanneer ik gas geef valt de auto gelijk weer uit met een smorend geluid. Ik start de auto nogmaals en geef een dot gas. Ik zie de toerenteller omhoog schieten en de auto komt weer tot leven. Vervolgens zet ik de auto in D en rijd de oprit bij mij woning op. Ik heb de gelijk daarna auto uitgelezen met mijn OBD scanner en zie ik geen enkele storing. Ook het MIL lampje brandt niet. Wanneer ik de auto nogmaals start en gas geef lijkt er helemaal niks aan de hand. Er lijkt geen reden waarom de auto onder het rijden uitgevallen moet zijn. Uiteraard ga ik meteen googelen naar -Volvo valt uit tijdens het rijden- en zie ik dat ik niet de enige ben die een soortgelijk probleem heeft gehad.
Mijn vraag is nu, waar te beginnen met zoeken? Het contactslot is recent vervangen. De accu is medio 2016 vervangen en de laatste grote beurt waarbij ook het brandstof filter vervangen is was 7000km geleden. Wel heb ik eergisteren de batterij van de sleutel vervangen. Maar wat ik begrijp van de transponder sleutel, is het zo dat de auto de sleutel uitleest en niet andersom. Zodat de auto ook te starten is met een lege transponder sleutel (vervangen van de batterij lijkt mij dus geen oorzaak)
Bedankt voor het meedenken!
Nieuw op het forum en gelijk een vraag. Eerst even weten wie ik ben? Lees dan even mijn voorstel-topic topic.php?p=332638#real332638
Nu de ellende:
Sinds twee weken ben ik de eigenaar van een V70 D5 momentum met automatische transmissie. Ik heb in deze twee weken heerlijk gereden, zo’n 1000 kilometer en eigenlijk helemaal nergens last van gehad. Geen rammeltjes, geen schakelproblemen oid. Het enige wat mij is opgevallen was een ietwat lekkende rembekrachtiging (geluid van ontsnappende lucht onder het rempedaal) en een heel licht “zingend” geluid bij 1500 toeren en 80km/h. In eerste instantie dacht ik dat dit het geluid van de winterbanden op het wegdek was, maar het verdwijnt gelijk bij gas geven of remmen (verandering van toeren) Ik maak me hier eigenlijk geen zorgen om.
Nu rijd ik vanmiddag de straat in naar ons huis na een rit van 30 minuten. Wij wonen in een woonwijk, dus hard rijden doe ik daar nooit. Ik laat het gas los met zo’n 20-30 km/u en het valt me op dat de naald van de toerenteller ineens naar beneden valt. Ik geef wat gas bij en de auto pakt weer op. Vervolgens zie ik de naald van de toerenteller weer inzakken en de motor slaat af. Eigenlijk gebeurt dit vrij soepel. Geen schokken, geen gerammel, helemaal niks. Ik zie de lampjes op mijn dashboard branden en zet de auto langs de kant. Ik zet de auto in de P stand en start de auto gelijk weer zonder problemen. Wanneer ik gas geef valt de auto gelijk weer uit met een smorend geluid. Ik start de auto nogmaals en geef een dot gas. Ik zie de toerenteller omhoog schieten en de auto komt weer tot leven. Vervolgens zet ik de auto in D en rijd de oprit bij mij woning op. Ik heb de gelijk daarna auto uitgelezen met mijn OBD scanner en zie ik geen enkele storing. Ook het MIL lampje brandt niet. Wanneer ik de auto nogmaals start en gas geef lijkt er helemaal niks aan de hand. Er lijkt geen reden waarom de auto onder het rijden uitgevallen moet zijn. Uiteraard ga ik meteen googelen naar -Volvo valt uit tijdens het rijden- en zie ik dat ik niet de enige ben die een soortgelijk probleem heeft gehad.
Mijn vraag is nu, waar te beginnen met zoeken? Het contactslot is recent vervangen. De accu is medio 2016 vervangen en de laatste grote beurt waarbij ook het brandstof filter vervangen is was 7000km geleden. Wel heb ik eergisteren de batterij van de sleutel vervangen. Maar wat ik begrijp van de transponder sleutel, is het zo dat de auto de sleutel uitleest en niet andersom. Zodat de auto ook te starten is met een lege transponder sleutel (vervangen van de batterij lijkt mij dus geen oorzaak)
Bedankt voor het meedenken!