Afgelopen zomer voor het eerst problemen gehad met de auto. De motor valt op de snelweg uit is dan niet meer te starten. Met caravan en al afgesleept naar de camping. Daar een week gestaan om de garage z’n ding te laten doen. Gescheurde turboslang. Volvo onderdelen bestellen duurt in Frankrijk erg lang. Uiteindelijk zelf in NL besteld en in 3 dagen binnen. Kunnen we weer op weg. Na 500 km weer hetzelfde probleem. Afslepen, luchtsensor vervangen. En we konden weer verder.
Daarna de Pyreneeën in gegaan een redelijk wat gereden. Zonder problemen. Vertrouwen in de auto was weer terug. Totdat bij een lange rit naar Portugal hetzelfde probleem weer terug kwam. Opvallend was op alle momenten dat de motor uitviel wanneer we plannen aan het maken waren om te stoppen om te tanken. Maw de tank was in al deze gevallen ¼ of iets minder gevuld. Door deze constatering hebben we ontdekt dat het tanken de oplossing was. Dan startte de motor meteen.
In Portugal toch maar naar een Volvo dealer geweest. Uitlezen leverde niets op. Bezinepomp schoongemaakt (er schijn daar ook een soort filter in te zitten). En we konden weer verder. Helaas stonden we niet veel later weer stil. Inmiddels 5L tankje bij voor onderweg. Dat lost het probleem meteen op. Door vaak te tanken is de terugweg probleemloos verlopen. Wel een vakantie gehad met totaal 8 bezoekjes aan de vluchtstrook
Bij terugkomst de auto naar mijn eigen garage gebracht. Die konden niet veel betekenen als het probleem zich niet voor deed. Zelf de tank proberen leeg te rijden om het probleem te reproduceren. Tank was inmiddels bijna echt leeg maar de motor bleef maar draaien. Na een tijdje stationair draaien vlakbij de garage viel de motor eindelijk uit. De volgende dag is de garage er mee aan de gang gegaan en je raad het al, de motor loopt als een zonnetje met een bijna lege tank.
Dan maar zelf aan de slag. Eerst om het probleem consistent te reproduceren. De combinatie van een redelijk lege tank en een hard werkende motor (30+ graden, caravan), de boel proberen na te botsen. Dit door de auto met max. ¼ tank stationair te laten draaien met een doek voor de grill om de motorruimte goed warm te laten worden. Het is meerdere malen gelukt om in deze omstandigheden de motor uit te laten vallen na 30 tot 45 min.
Op aanraadde van verschillende forum leden aan de slag gegaan met VIDA. Wat een bron van informatie. Was wel ff een klusje om de boel aan de praat te krijgen. Geen relevante storingscodes te zien wanneer de motor uitgevallen is. Omdat het probleem waarschijnlijk iets te maken heeft met de brandstoftoevoer, heb ik mij daar op gericht.
METINGEN
Omdat de ECM brandstofdruk geen waarde geeft , heb ik mij gericht op de CEM brandstofniveau’s.
Situatie na uitvallen motor:
CEM brandstofniveau linkerzijde 15 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 0 liter
Situatie na bijvullen (5 liter), motor start weer:
CEM brandstofniveau linkerzijde 13.5 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 5.5 liter
Situatie na 15 min., motor start nog steeds goed :
CEM brandstofniveau linkerzijde 18 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 0 liter
De vulopening en de bezinepomp zitten beiden aan de rechterzijde. De brandstofpomp gaat aan wanneer je deze VIDA aanstuurt en uiteraard ook als het contact aangaat. Ik heb gemerkt dat de brandstofniveau metingen niet heel nauwkeurig zijn.
HYPOTESE
Een hypothese is dat de brandstofpomp alleen werkt met de benzine uit het rechterdeel van de zadeltank. Dit zou o.a. verklaren waarom de auto geen problemen gaf in de Pyreneeën (veel bochten, kloste het vanzelf naar de rechterzijde) en wel op de lange rechte snelweg stukken (alle 8 keren).
Uit video’s en andere bronnen van het brandstofsysteem kan ik niet opmaken dat er een overheveling systeem in zit. (wat dan mogelijk niet goed werkt). Het lijkt gewoon een pomp met een extra aanzuigstuk dat op de bodem van de linkerzijde ligt. Ik heb de brandstoftank aan de linkerzijde open gemaakt en daar lijkt geen probleem te zien. Ik weet ook eigenlijk niet goed waar ik op moet letten anders dan een mogelijke vervuiling bij de opening.
Goed om te weten dat ik een goed bedoelde amateur ben die graag leert. Ik heb geen achtergrond in de autotechniek, en mogelijk heb ik hele voor de hand liggende zaken niet bedacht of getest.
Op dit euvel na is het een heerlijke auto en ideaal om met caravan de bergen in te gaan. Hellingen waar menig personenauto naar boven kruipt, rijdt de Volvo met 110 km/h naar boven met bijna 3.5 ton totaalgewicht zonder een kik te geven. Ben dus vastberaden om er weer een betrouwbare auto van te maken.
Sander
Volvo V70 2.5T benzine
B5254T2
Daarna de Pyreneeën in gegaan een redelijk wat gereden. Zonder problemen. Vertrouwen in de auto was weer terug. Totdat bij een lange rit naar Portugal hetzelfde probleem weer terug kwam. Opvallend was op alle momenten dat de motor uitviel wanneer we plannen aan het maken waren om te stoppen om te tanken. Maw de tank was in al deze gevallen ¼ of iets minder gevuld. Door deze constatering hebben we ontdekt dat het tanken de oplossing was. Dan startte de motor meteen.
In Portugal toch maar naar een Volvo dealer geweest. Uitlezen leverde niets op. Bezinepomp schoongemaakt (er schijn daar ook een soort filter in te zitten). En we konden weer verder. Helaas stonden we niet veel later weer stil. Inmiddels 5L tankje bij voor onderweg. Dat lost het probleem meteen op. Door vaak te tanken is de terugweg probleemloos verlopen. Wel een vakantie gehad met totaal 8 bezoekjes aan de vluchtstrook
Bij terugkomst de auto naar mijn eigen garage gebracht. Die konden niet veel betekenen als het probleem zich niet voor deed. Zelf de tank proberen leeg te rijden om het probleem te reproduceren. Tank was inmiddels bijna echt leeg maar de motor bleef maar draaien. Na een tijdje stationair draaien vlakbij de garage viel de motor eindelijk uit. De volgende dag is de garage er mee aan de gang gegaan en je raad het al, de motor loopt als een zonnetje met een bijna lege tank.
Dan maar zelf aan de slag. Eerst om het probleem consistent te reproduceren. De combinatie van een redelijk lege tank en een hard werkende motor (30+ graden, caravan), de boel proberen na te botsen. Dit door de auto met max. ¼ tank stationair te laten draaien met een doek voor de grill om de motorruimte goed warm te laten worden. Het is meerdere malen gelukt om in deze omstandigheden de motor uit te laten vallen na 30 tot 45 min.
Op aanraadde van verschillende forum leden aan de slag gegaan met VIDA. Wat een bron van informatie. Was wel ff een klusje om de boel aan de praat te krijgen. Geen relevante storingscodes te zien wanneer de motor uitgevallen is. Omdat het probleem waarschijnlijk iets te maken heeft met de brandstoftoevoer, heb ik mij daar op gericht.
METINGEN
Omdat de ECM brandstofdruk geen waarde geeft , heb ik mij gericht op de CEM brandstofniveau’s.
Situatie na uitvallen motor:
CEM brandstofniveau linkerzijde 15 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 0 liter
Situatie na bijvullen (5 liter), motor start weer:
CEM brandstofniveau linkerzijde 13.5 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 5.5 liter
Situatie na 15 min., motor start nog steeds goed :
CEM brandstofniveau linkerzijde 18 liter
CEM brandstofniveau rechterzijde 0 liter
De vulopening en de bezinepomp zitten beiden aan de rechterzijde. De brandstofpomp gaat aan wanneer je deze VIDA aanstuurt en uiteraard ook als het contact aangaat. Ik heb gemerkt dat de brandstofniveau metingen niet heel nauwkeurig zijn.
HYPOTESE
Een hypothese is dat de brandstofpomp alleen werkt met de benzine uit het rechterdeel van de zadeltank. Dit zou o.a. verklaren waarom de auto geen problemen gaf in de Pyreneeën (veel bochten, kloste het vanzelf naar de rechterzijde) en wel op de lange rechte snelweg stukken (alle 8 keren).
Uit video’s en andere bronnen van het brandstofsysteem kan ik niet opmaken dat er een overheveling systeem in zit. (wat dan mogelijk niet goed werkt). Het lijkt gewoon een pomp met een extra aanzuigstuk dat op de bodem van de linkerzijde ligt. Ik heb de brandstoftank aan de linkerzijde open gemaakt en daar lijkt geen probleem te zien. Ik weet ook eigenlijk niet goed waar ik op moet letten anders dan een mogelijke vervuiling bij de opening.
Goed om te weten dat ik een goed bedoelde amateur ben die graag leert. Ik heb geen achtergrond in de autotechniek, en mogelijk heb ik hele voor de hand liggende zaken niet bedacht of getest.
Op dit euvel na is het een heerlijke auto en ideaal om met caravan de bergen in te gaan. Hellingen waar menig personenauto naar boven kruipt, rijdt de Volvo met 110 km/h naar boven met bijna 3.5 ton totaalgewicht zonder een kik te geven. Ben dus vastberaden om er weer een betrouwbare auto van te maken.
Sander
Volvo V70 2.5T benzine
B5254T2