D5 motor wil iets inschakelen

Jasperheisterkamp
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

D5 motor wil iets inschakelen

· 
Posted: 24.03.2016 - 21:15  ·  #1
Dag allen,

Een raar probleem met mijn D5 wat al een tijdje speelt.

Het lijkt wel alsof de motor iets wil inschakelen. Ik kan hier het geluid niet nadoen maar zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven,

Als de motor stationair draait dan gaat het toerental omhoog en dan weer naar de normale waarden. Daar doet hij ongeveer in 3 seconden over. Het eindigt soms in een soort tik.

Ik dacht eerst de climate control maar als die uit staat doet de motor het ook. De climate control functioneert overigens prima.

De garage heeft er wat uurtjes opzitten met onderzoeken maar die kan niets vinden. Uitlezen helpt ook niets.

Inmiddels heb ik al de intercooler laten vervangen, die zakte er tussen uit, maar dat was het probleem ook niet.

De auto heb ik pas laten tunen, naar 200 pk, ecotuning. Tevens hebben we een grote schoonmaak beurt aan de motor laten doen, bij TPR Powerflush, egr klep dicht en uitgeschreven, speciale olie erin etc. en de geartronic geflushed. Grote beurt gehad, ik had twee lekkende verstuivers aan de bovenkant, ook gerepareerd....

De auto rijdt vreselijk lekker.. hij is ook zuinig, ik rij toch al gauw 1100 a 1200 km op een tank..

Nu reed ik net naar huis, rond de 50 en dan gaat het toerental van de motor op neer, dat geeft toch wat onrustig rijgedrag. Ook op de cruise. Als ik 150 rijd heb ik er geen last van. :shame:

Wie heeft er tips, of denkt joh dat is dat of whatever...

Alvast bedankt...

Oh ja, morgen gaat ie in de poets.. Als het zaterdag zal ik eens wat foto`s maken.. mijn zomervelgjes zitten er weer onder :love:
Ronald5
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: D5 motor wil iets inschakelen

· 
Posted: 25.03.2016 - 07:20  ·  #2
Die van mij doet dat ook. Maar dan 1x kort na een koude start.
Zit er niet een soort verwarmingselement in de koelvloeistof die wordt ingeschakeld? Of zeg ik nu iets heel doms? :shame:
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 25.03.2016 - 07:37  ·  #3
Quote door Jasperheisterkamp

Nu reed ik net naar huis, rond de 50 en dan gaat het toerental van de motor op neer, dat geeft toch wat onrustig rijgedrag. Ook op de cruise. Als ik 150 rijd heb ik er geen last van. :shame:

Doet de auto dit ook bij 60-65km/h?
Heb hier op het forum een keer langs zien komen dat de automaat op deze snelheid niet goed weet of hij de bak moet locken of niet en dat daardoor het toerental schommelt bij het gebruik van cruisecontrol.
Jasperheisterkamp
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.03.2016 - 07:44  ·  #4
Eigenlijk doet de motor het altijd met elke snelheid. En het maakt dan niet uit of ik op de cruise rijd of gewoon gas geef..

Een verwarmingselement in de koelvloeistof. Daar zal ik me eens in moeten verdiepen.

Interessant..
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.03.2016 - 08:04  ·  #5
Mijn '04 D5 heeft dit probleempje ook. Bij 50-65 kmh pendelt ie afentoe. CC gebruik ik dan niet, te lastig in de stad. Maar ik wijd het ook aan de bak, wel-of-niet in de lockup. Zoals Jack ook aangeeft. Uitgelezen en geen meldingen( buiten de standaard aanwezige aqs-sensor en de verwijderde handset van de PHM en een antenne storing(terwijl de radio het goed doet)).
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 27.03.2016 - 11:30  ·  #6
Je zegt dat het toerental stijgt, is dat ook werkelijk te zien aan de toerenteller of is het alleen iets dat je voelt?

Ik heb precies hetzelfde gehad en ook bij mij kon de garage niets vinden. Uiteindelijk heb ik zelf het euvel gevonden en opgelost. Bij mij was het de drukregelaar op de hoge druk brandstofpomp (deze zit tegen je motorblok aan). Heb je een OBD lezer? Lees in dat geval eens de real-time brandstofdruk uit. Bij mij zag je een flinke stijging iedere keer dat je voelde dat de motor meer toeren ging maken. Dit duidt op een defecte brandstofdruk regelaar.
Ik heb bij Rima een 2e hands gehaald voor €60. Dan is het een kwestie van 3 torx boutjes los, oude eruit, nieuwe erin. Kind kan de was doen. Ik heb op het andere forum (waar ik actiever ben) een uitgebreide beschrijving gemaakt. Mocht je meer info willen dan hoor ik het wel.
Jasperheisterkamp
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Ok.. Morgen meteen kijken

· 
Posted: 27.03.2016 - 21:02  ·  #7
Top. dank je wel.

Morgen ga ik eens kijken.

Het punt is dat ik echt voel. Ook als hij stationair draait doet hij het. In mijn beleving niets met de cruise control te maken.

Als ik 50 rijd, zonder cruise dan gaat het toerental omhoog omlaag omhoog omlaag etc. En dat voel je..

dinsdag maar uit laten lezen....

Thanks, ik houd jullie op de hoogte...

Meer info is altijd welkom. Ik zou het fijn vinden als het opgelost wordt.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2016 - 09:57  ·  #8
Ik voelde het ook meer dan dat ik het zag aan de toerenteller. Tijdens een lange file op de peage is de motor zelfs een paar keer uitgevallen door dit defect. Stationair liep de motor niet mooi. Met of zonder cruise control maakt inderdaad niet uit. Bij hogere snelheden was het bij mij niet aanwezig (vanaf 100km/u).

Er zijn meer mensen die ditzelfde probleem hebben. Bijvoorbeeld in dit topic: topic.php?p=194570&highlight=#real194570
Of deze: http://www.volvo-forum.nl/topic.php?t=69357&page=2 De juiste oplossing staat hier op de 2e pagina.

Wanneer de brandstofdruk schommelt zou dit het probleem kunnen zijn.
Succes!
Jasperheisterkamp
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.03.2016 - 21:00  ·  #9
Goedeavond...

Ik ben blij... :lol: dank zij jullie.

Vanmiddag even naar mijn garage gereden, ergens in een laatje onder in diep weg gestopt kwam een regelaar tevoorschijn.

Oude eruit, andere erin. Starten, en lopen zo mooi als een zonnetje....

Blij dat ik mijn probleem heb gedeeld met jullie, en nog blijer met de hulp..

Allemaal een fijne avond..
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2016 - 13:56  ·  #10
Fijn dat het is opgelost. Het was dus de brandstofdruk regelaar? Of een andere?
Jasperheisterkamp
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2016 - 15:42  ·  #11
Het was de brandstofdrukregelaar.

Vandaag een aantal flinke kilometers gemaakt. Hij rijd heerlijk.....

Dus je had gelijk.

:-) :-)

Selected quotes for multi-quoting:   0