Bij mij zit er wel een plaat onder.
Ik denk dat het 's winters wel veel pekel zooi tegenhoud. En anders misschien ongedierte zoals marters.
Het zal vast wel een functie hebben.
De bodemplaat heeft zeker wel wat zin , en dat is luchtweerstand en dus verbruik , auto is wat gladder daardoor , in de racerij hebben ze het ook allemaal , daar onder andere voor de topsnelheid .
Nu wordt er gesproken over het eventueel warmer worden van de motor en compartiment , tegengestelde is vaak waar , zonder plaat wordt ie tijdens rijden vaak warmer zonder , heb nog een Porsche in de schuur staan met de motor voorin , daar heb ik het ook proef ondervindelijk vastgesteld , dus meten met en zonder , temperatuur bleef beduidend lager tijdens rijden . in motor compartiment , met de plaat er onder ,
Dit heb gedaan na een opmerking toen van een specialist .
De reden de plaat zit meestal zo dat de lucht alleen aan de achterkant motor weg kan , waardoor de lucht zich geheel en zonder (met minder )wervelingen naar achter verplaatst , als de plaat gemonteerd is , zodra ie weg is ontstaan er wervelingen en dan passeert er minder lucht , en dus minder koeling , dit is dus als je rijdt .
Het is ook nog is zo dat de lucht zich verplaats doordat er drukverschil optreed tijdens rijden , dit werkt veel beter als er een bodemplaat gemonteerd is , er onstaat zoals we weten een lagere druk onder en achter de auto , die zorgt dus dat de lucht door radiator motor compartiment weg gezogen wordt , maar dan moet je dus wel die lagere druk op de juiste plaats creeren
Dus rijdend is een bodemplaat een plus .
Stilstaand waarschijnlijk niet maar dan moeten de ventilatoren hun werk doen , denk niet dat het dan heel veel uit maakt .
Ik heb er sinds nieuw een alu plaat onder laten zetten. In de plaat zitten een paar koelsleuven.
Nadeel is dat er geen gat in de plaat zit om de carterplug los te draaien.
Ander nadeel is dat wanneer je de versnellingsbakolie wilt verversen (M66 bak) je niet bij de aftapplug kan.
Mijn carterpan had er (in Spanje op rare weggetjes) waarschijnlijk 2 keer aan moeten geloven zonder de plaat.
Hier in Nederland zou ik de plaat er niet zo gauw onder gaan zetten.
Wat betreft de koeling, de plaat heeft bij mij geen enkele invloed op de koeling.
Ik moet er nog een onder mijn XC70 zetten, dus ben ik wel nieuwsgierig waar deze plaat vandaan komt.
Bij mijn vorige en huidige V70 beide een bodemplaat, en die zit niet met bouten maar met torx schroefjes in een plastic vulringetje wat in de gaten komt onderin de auto.
Bij mijn huidige auto zijn die wat uitgesleten, ik vroeg me al af of daar nieuwe voor te krijgen zijn. De plaat zit nog steeds goed vast maar de schroefjes draai je makkelijk te ver door.
Volgens mij zitten er holle popnagels met schroefdraad in. Zal wel alu zijn. Ben de naam van die dingen even kwijt. Soort draadbusjes. Deze kan je uitboren en er weer nieuwe inzetten. Mijn Volvo dealer zette ze er ook in. Schijnen er standaard niet in te zitten.
Ik heb hem er ook opgezet, bout gaten zaten er toch al. Rijd automaat en heb er geen problemen mee.
Welke bouten heb je gebruikt? Ik zag ergens 8*20 staan maar in Vida staat heen maat.
Overigens dacht ik aan rvs of zo.
Zal wel zoniets zijn geweest. Is in iedergeval dopje dertien op de ratel. Rvs boutjes met ringetjes. Voor dat je alles monteerd de boutjes alvast door de draad halen op de auto. Zit een hoop vuil tussen na al die tijd.
Dankje, denk dat ik er dan gewoon eerst een tapje doorheen haal. RVS is redelijk zacht dus wil niet de bouten beschadigen door vuil.
ik heb een plastic plaat onder mijn XC70. Om een of andere reden zit 1 boutgat op de verkeerde plek. De plaat kan er wel onder, maar staat wat krom aan 1 kant. Waarschijnlijk verkeerd type plaat. Geen idee of 't zin heeft, maar ach, hij zat er al onder.
Volgens mij zitten er holle popnagels met schroefdraad in. Zal wel alu zijn. Ben de naam van die dingen even kwijt. Soort draadbusjes. Deze kan je uitboren en er weer nieuwe inzetten. Mijn Volvo dealer zette ze er ook in. Schijnen er standaard niet in te zitten.
Bij de NN zij het plastic inserts waar je torx schroeven ( geen M draad maar soort hout schroeven ) in draait
Ik denk dat je het over blind klink moeren hebt, die kun je met een grote popnageltang in een metalen plaat
klink van af de voorkant ( kant waar je uiteindelijk de schroef in draait )
Ik ga kijken of ik ze kan vervangen voor blindklink moeren, zit naar mijn inziens veel vaster.
Ik heb er sinds nieuw een alu plaat onder laten zetten. In de plaat zitten een paar koelsleuven.
Nadeel is dat er geen gat in de plaat zit om de carterplug los te draaien.
Ander nadeel is dat wanneer je de versnellingsbakolie wilt verversen (M66 bak) je niet bij de aftapplug kan.
Mijn carterpan had er (in Spanje op rare weggetjes) waarschijnlijk 2 keer aan moeten geloven zonder de plaat.
Hier in Nederland zou ik de plaat er niet zo gauw onder gaan zetten.
Wat betreft de koeling, de plaat heeft bij mij geen enkele invloed op de koeling.
Ik moet er nog een onder mijn XC70 zetten, dus ben ik wel nieuwsgierig waar deze plaat vandaan komt.
Deze kan je bestellen bij de dealer.
Zal een en bij de dealer, kan alleen vezel plaat vinden niet 1 van metaal voor de NN , voor de N vind ik dus wel een aluminium Volvo versie.
Ik heb er ook zo een vezel plaat onder , werkt prima .
Zie niet waarom er een alu onder moet , geen meerwaarde bij een nn , je ziet er helemaal niets van .
Nadeel van alu is meer geluid .
Ik heb er ook zo een vezel plaat onder , werkt prima .
Zie niet waarom er een alu onder moet , geen meerwaarde bij een nn , je ziet er helemaal niets van .
Nadeel van alu is meer geluid .
Meer geluid?
Ik dacht juist dat een slappe kunstofplaat meer lawaai zou genereren.