Quote door Bsxc
Een kapotte bougie wordt uitgesloten, want die is een tijdje geleden al vervangen. Het enige wat het dan kan zijn is de lambda-sonde, want de uitlaat is ook al flink aan het roesten aan de buitenkant.
Of een kapotte penbobine
Of een kapotte katalysator
Of een vuile/kapotte luchtmassameter
Of een vacuümlek
Of een lek bij je uitlaatspruitstuk of de uitlaat voor de katalysator
Of een vervuilde injector
Of een haperende raildruk
Of... zeg het maar. Alles wat tussen luchtinlaat t/m de achterste lambdasonde zit kan de oorzaak zijn. Dus iets meer onderzoek is denk ik op z'n plaats.
Volvospecialist moet dit kunnen monitoren met VIDA.
Bougies: kunnen beschadigd zijn bij het indraaien of er kan een foute tussen zitten. Uitnemen en controleren. Zéker als de klachten direct na het vervangen van de bougies zijn gekomen. (als je iets verandert en direct gaat er iets anders fout is er grote kans op een verband).
Bobines: gelijk controleren als je toch met de bougies bezig bent. Als het rubber is aangetast zijn ze sowieso aan vervanging toe.
Loopt de motor stationair mooi? Dan verdenk ik niet de LMM, maar die zou je kunnen uitlezen en vergelijken met de referentiewaarden.
Zelfde geldt voor de twee lambdasondes: uitlezen en vergelijken met referentiewaarden.
Vacuümlek inlaattraject: nagaan of er gescheurde pijpen, buizen, slangen zitten. Kan de specialist voor je doen met gas, rook of remmenreiniger.
Vacuümlek uitlaattraject: prop in de uitlaat en luisteren.
Katalysator: beetje tikken met een hamer, rammelt ie, dan is ie op.
Injectoren: uitnemen en spuitbeeld laten
en. Je zou om te beginnen wat injectorcleaner in je tank kunnen gooien.
Raildruk: dan zou je motor ook moeten haperen; uit te lezen in VIDA.
Maar een beetje specialist weet dit beter dan ik, lijkt me zo.