volgens VIDA moet je na reparatie/vervanging het dstc opnieuw kalibreren.
Kon niet echt zien waar ze nu zitten. Bij hoofdremcilinder of in/bij abs pomp
(nr 30793669 en niet echt goedkoop)
DSTC calibreren stelt trouwens geen zak voor hoor. Auto vlak parkeren en een paar klikjes in VIDA, heb ik ook gedaan toen ik de stuurwielhoeksensor (SAS) gefixt had, dus dat is geen 'big deal'. Moet je wel VIDA hebben natuurlijk.
Volgens mijn Haynes werkplaatshandboek kun je ze verwijderen met een lange 24 mm dop.
Afdoppen om teveel verlies van remvloeistof te voorkomen,na terugplaatsen indien nodig de remmen ontluchten.
Er wordt met geen woord gerept over kalibreren.
Proefritschema (DSTC (dynamische stabiliteits- en tractieregeling) /remregeleenheid), beschrijving
Opmerking! Om met een proefrit de ABS/STC (stabiliteits- en tractieregeling) / TRACS (tractieregelingssysteem) te testen, zie Proefritschema (ABS), beschrijving .
Waarschuwing! Door problemen met de remmen kan de auto moeilijk te sturen zijn. Als u een proefrit maakt, zorg dan dat deze altijd onder veilige, beheersbare omstandigheden wordt uitgevoerd. Houd u aan de geldende verkeers- en snelheidsregels.
Proefritten maken met auto's met modeljaar -2001
Opmerking! Rijd alleen op wegen waar het andere verkeer geen last ondervindt!
D3602303
De auto moet eerst gekalibreerd worden en vervolgens moet er een proefrit mee worden gemaakt als er werzaamheden zijn uitgevoerd aan belangrijke onderdelen in het DSTC-systeem (stuurwielhoeksensor, regeleenheid DSCT, regeleenheid stuurwielhoeksensor, remdruksensor (1 en 2), servo-eenheid, giersensor (1 en 2) of zijwaartse acceleratie-sensor). Het kalibreren wordt uitgevoerd met behulp van VIDA voertuigcommunicatie of aan de hand van de laatste beschrijving in dit document.
Bij het kalibreren in de werkplaats, plaats de auto op een vlak opppervlak met de wielen naar voren wijzend. Draai het stuurwiel met het contact ingeschakeld tenminste 15° naar rechts of naar links. Draai het stuurwiel vervolgens naar de middelste stand en begin met kalibreren.
Tijdens de proefrit moet ten minste een bocht naar rechts en een bocht naar links worden gemaakt (meer dan 45°), rijd tenminste 100 meter en moet er worden afgeremd van 70 km/u naar 50 km/u.
De test is succesvol als het DSTC-waarschuwingslampje niet gaat branden.
Kalibreer en maak een proefrit zoals boven beschreven als er werkzaamheden zijn uitgevoerd die de stuur- en / of de wieluitlijning (recht naar voren-stand) kunnen hebben beïnvloed.
Proefritten maken met auto's modeljaar 2002-
Opmerking! Rijd alleen op wegen waar het andere verkeer geen last ondervindt.
De auto moet eerst gekalibreerd worden en vervolgens moet er een proefrit mee worden gemaakt als er werzaamheden zijn uitgevoerd aan belangrijke onderdelen in het DSTC-systeem (stuurwielhoeksensor, regeleenheid DSCT, regeleenheid stuurwielhoeksensor, remdruksensor (1 en 2), servo-eenheid, actieve gierregelingssensor). Het kalibreren wordt uitgevoerd met behulp van VIDA voertuigcommunicatie of aan de hand van de laatste beschrijving in dit document.
Bij het kalibreren in de werkplaats, plaats de auto op een vlak opppervlak met de wielen naar voren wijzend. Draai het stuurwiel met het contact ingeschakeld tenminste 15° naar rechts of naar links. Draai het stuurwiel vervolgens naar de middelste stand en begin met kalibreren.
Tijdens de proefrit moet ten minste een bocht naar rechts en een bocht naar links worden gemaakt (meer dan 45°), rijd tenminste 100 meter en moet er worden afgeremd van 50 km/u naar stilstand.
De test is succesvol als er geen lampjes van het dynamische stabiliteits- en tractieregelingssysteem (het tractieregelingslampje, het ABS-waarschuwingslampje of het algemene remwaarschuwingslampje) gaan branden.
Kalibreer en maak een proefrit zoals boven beschreven als er werkzaamheden zijn uitgevoerd die de stuur- en / of de wieluitlijning (recht naar voren-stand) kunnen hebben beïnvloed.
Kalibreren (adaptatie) zonder diagnose-instrumenten
D0100016
Een speciale proefrit kan worden gemaakt als alternatief voor het gebruik van VIDA voor kalibratie. Twee basisvereisten die nodig zijn voor het uitvoeren van de kalibratie is dat de zijwaartse acceleratie tijdens het rijden niet te hoog moet zijn (geen scherpe bochten) en dat het wegoppervlak gelijkmatig, vlak (geen gaten, groeven etc) en niet glad moet zijn.
Wis de storingscodes. Bepaalde storingscodes die overeenkomen met de kalibratie kunnen niet worden gewist tot de kalibratie met succes is uitgevoerd
Rijd de auto een afstand van 30 km (18,64 mijl) rekening houdend met de bovengenoemde vereisten. Kalibratie (adaptatie) is 100% uitgevoerd na het rijden van de aanbevolen afstand. Het rijden van een afstand van 10 km (6,21 mijl) geeft een kalibratie van 75-80%. Kalibratie wordt niet geannuleerd als er storingscodes worden opgeslagen, wat betekent dat de proefrit verder kan gaan
Keer terug naar de werkplaats en lees de storingscodes af. Kalibratie is succesvol als er geen storingscodes zijn opgeslagen
Als er weer storingscodes zijn opgeslagen, wis de storingscodes en maak weer een proefrit.
Dit heb ik gekopieerd uit VIDA (wist niet dat ik dat kon)
Zoeken op een onderdeel nummer levert altijd uiteenlopende prijzen op.
Maar er zit wel degelijk verschil in kwaliteit tussen het origineel en een goedkoper alternatief,dit heb ik in het verleden al meermaals mogen ervaren.
Daarom hier alleen nog maar origineel.
Eerst maar eens kijken hoe de sensoren eruit zien als ze gedemonteerd zijn.
Misschien volstaat dan het schoonmaken van de sensoren en verversen van de remvloeistof.
Ben wel voornemens om dit bij Dennis te doen,dan kan de boel daarna direct gekalibreerd worden aangezien ik hier zelf niet over vida en dice beschik.