Ik heb sinds 2021 een V70 D4 automaat uit 2015 ( 181 pk ).
Nu rond de 230.000k km gereden.
Een hele fijne rijdende auto.
Drie weken geleden ging het motormanagement lampje op dashboard branden.
Auto laten uitlezen door mijn garage ( universele ). Mogelijk EGR probleem.
Hierna de boel laten resetten.
Na een aantal dagen ging het lampje weer aan.
Deze keer de auto op advies van mijn garage laten nakijken en uitlezen door de Volvo dealer. Ook hun conclusie was ook de EGR.
De storing zou door vervuiling kunnen komen en zou kunnen ontstaan doordat EGR koeler verstopt is, de inlaat vol met roet of de EGR klep kapot.
Advies: EGR laten vervangen, evenals de koeler.
Na wat rond speuren op internet kwam ik bedrijven tegen, die de EGR kunnen laten wegschrijven of programmeren zodat deze niet meer werkt.
Deze bedrijven geven aan om de werking van de EGR naar gesloten programmeren, zodat deze geen storingen meer geeft en hierdoor de vervuiling ook stopt. De EGR naar dicht zorgt voor een definitieve eind oplossing (nooit meer een verstopte EGR koeler, vieze sensor of vol zittende inlaat).
Verder zou de EGR naar gesloten programmeren GEEN probleem zijn voor de huidige apk regels.
Inmiddels heb ik na de 2e reset op advies van mijn garage een keer HVO-100 diesel bijgetankt. Niet goedkoop, maar zou beter zijn voor de diesel auto.
Sindsdien al 2 weken geen brandend motormanagement lampje meer gehad en rijdt de auto prima.
Heeft iemand ervaring met het dichtzetten van de EGR?
Kun je de EGR zomaar dicht laten zetten dmv programmeren?
Wat zijn de nadelen hiervan en gevolgen voor de motor en/of milieu eisen aan deze motor?
De EGR zit er niet voor niets in de auto.
mvg
Nu rond de 230.000k km gereden.
Een hele fijne rijdende auto.
Drie weken geleden ging het motormanagement lampje op dashboard branden.
Auto laten uitlezen door mijn garage ( universele ). Mogelijk EGR probleem.
Hierna de boel laten resetten.
Na een aantal dagen ging het lampje weer aan.
Deze keer de auto op advies van mijn garage laten nakijken en uitlezen door de Volvo dealer. Ook hun conclusie was ook de EGR.
De storing zou door vervuiling kunnen komen en zou kunnen ontstaan doordat EGR koeler verstopt is, de inlaat vol met roet of de EGR klep kapot.
Advies: EGR laten vervangen, evenals de koeler.
Na wat rond speuren op internet kwam ik bedrijven tegen, die de EGR kunnen laten wegschrijven of programmeren zodat deze niet meer werkt.
Deze bedrijven geven aan om de werking van de EGR naar gesloten programmeren, zodat deze geen storingen meer geeft en hierdoor de vervuiling ook stopt. De EGR naar dicht zorgt voor een definitieve eind oplossing (nooit meer een verstopte EGR koeler, vieze sensor of vol zittende inlaat).
Verder zou de EGR naar gesloten programmeren GEEN probleem zijn voor de huidige apk regels.
Inmiddels heb ik na de 2e reset op advies van mijn garage een keer HVO-100 diesel bijgetankt. Niet goedkoop, maar zou beter zijn voor de diesel auto.
Sindsdien al 2 weken geen brandend motormanagement lampje meer gehad en rijdt de auto prima.
Heeft iemand ervaring met het dichtzetten van de EGR?
Kun je de EGR zomaar dicht laten zetten dmv programmeren?
Wat zijn de nadelen hiervan en gevolgen voor de motor en/of milieu eisen aan deze motor?
De EGR zit er niet voor niets in de auto.
mvg