Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 
 
 
 
 
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 18.01.2018 - 19:47  ·  #1
Sinds enige weken slaat mijn v70 2.4 d my 2005, 414 d km.. zeer slecht aan, na een seconde of tien pas . Ook doet ie dit met warme motor. Als ik normaal rijd, rijdt ie normaal, soms heel licht schokkend. Als ik een dot extra gas geef , geeft ie de melding " Motormanagement Service Spoed" met een rode driehoek op display en gaat in noodloop en komt heel moeilijk op toeren. Als ik stop, het contact uit doe en weer start ( duurt ook weer lang), dan is de melding weg en rijdt ie weer normaal, tot ik weer extra gas geef.
Bij het uitlezen met de Vida , samen met forumlid Doeke Dobma, kregen we de storingscodes ecm-2501 en ecm- 2505 (fuel pressure too high/ too low). Na het wissen van deze codes, kwamen ze na de storing weer terug.
Vanmiddag heb ik een injectorlektest gedaan. Allen gaven dezelfde opbrengst, niet al te veel kwam eruit, naar mijn mening. Wat mij wel opviel is, dat er bij de dieselolie veel luchtbubbels meekwamen uit de verstuivers. Ik weet niet of dit normaal is....
Van de zomer is het brandstoffilter vervangen en is bij Obbe de EGR dichtgezet en is ie getuned...
Iemand suggesties??
Benno123
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Langeweg, brabant
Berichten: 190
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 18.01.2018 - 22:14  ·  #2
Ondanks de filterwissel zou daar toch mijn eerste vermoeden liggen
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 18.01.2018 - 22:31  ·  #3
Filter zou ik ook even los halen en bekijken, ook op evt gruis.

Die luchtbubbels is wel wat vreemd, maar komt het echt uit het systeem of vanuit de aansluiting vd slangetjes?

Je moet wel even uitsluiten of er lucht in het systeem komt door bijv een haarscheur in een leiding of een defect in de opvoerpomp. Dit kan met bijv een doorzichtige slang tussen de aanvoer slang te zetten.

Enne moment is de druk dus te laag en dan te hoog, lijkt op een regelprobleem.

Op de hogedrukpomp zit een regelklep.

En op de common rail zit ook nog een beveiligingsklep en een drukgever.

Via vida kan je verschillende druk testen doen van bijv de raildruk.
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 19.01.2018 - 07:14  ·  #4
Slangetjes zaten er goed op, anders zouden ze ook diesel moeten lekken, toch?
En hoe doe ik die druktesten? Heb nog niet lang een Vida..
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3834
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 19.01.2018 - 09:52  ·  #5
We hebben de auto 2 keer uitgelezen, daar zat een week tussen.

Eerste keer uitlezen:
CEM1F00 - ECM, Software faulty signal
ECM2501 - Fuel pressure - Pressure too high
ECM2505 - Fuel pressure - Pressure too high
ECM5340 - Communication error with CEM - Communication fault

Tweede keer uitlezen:
CEM1F00 - ECM, Software faulty signal
ECM2501 - Fuel pressure - Pressure too high
ECM2505 - Fuel pressure - Too low pressure
ECM5340 - Communication error with CEM - Communication fault

Dit om het plaatje compleet te maken :)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 19.01.2018 - 10:07  ·  #6
getuned?

In vida ga je naar:

informatie --> storingzoeken--->storingscodes en bijbehorende procedures-->motor regelsysteem en brandstof. Zoek daar de goede codes tussen en klik erop. ga dan heb je keuze tussen 2. Klik beide maar eens aan. Met vida kan je echt heel ver komen met codes. Je moet er even mee leren werken.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3834
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 19.01.2018 - 11:07  ·  #7
Ja, de wagen heeft een behandeling gehad bij VolvoTune, tevens de EGR dichtgezet.

Ik ben in dit geval wat terughoudend in Vida omdat het 1. niet mijn auto is en 2. ik nul-komma-nul diesel kennis/ervaring heb.
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 19.01.2018 - 16:22  ·  #8
Als ik via vida de informatie bekijk die bij deze codes horen geeft ie onder andere wel aan dat er lucht in de leidingen kan zitten. Ga morgen ff kijken of ik gekke dingen tegenkom in het brandstoffilter....Moet nog uitpluizen waar ik eventueel die transparante slang tussen moet zetten om te controleren of er ook lucht in zit...
Heb even een filmpje op youtube gezet waar je goed kan zien dat er luchtbellen meekomen... https://www.youtube.com/watch?v=H186y-n5vjk

En zo hoort ie volgens mij te zijn : https://www.youtube.com/watch?v=CzhrCuinFyk
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 20.01.2018 - 19:49  ·  #9
Dat is inderdaad vreemd die lucht die mee komt. Zitten de slangen 100% op de verstuiver zodat er geen lucht tussen kan komen? Vandaag nog verder gekomen?
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 20.01.2018 - 23:59  ·  #10
Heb vandaag brandstoffilter vervangen. Filter zit in een soort beker, die onder auto vastgedraaid wordt, met een rubber ring ertussen. Bij het loshalen vond ik dat de beker niet erg vast zat. Ik kon geen metaaldeeltjes zien in de opvangbak..Heb de filter met nieuwe rubber ring goed vastgedraaid. Dit was nog een rotklusje, omdat de ring krap tussen de behuizing en de beker komt.en je moet zorgen dat de beker precies goed komt, anders draai je de beker er scheef op en maak je de schroefdraad kapot, Hier heb ik dus een flinke partij vaseline voor gebruikt...
Toen die vast zat en na een flinke tijd doorstarten, sloeg de motor weer aan......Na een proefritje en waarbij ik een paar keer flink gas heb gegeven, kreeg ik de storingsmelding niet meer....Ook startte hij weer naar een paar seconden....Moet morgen naar noord Groningen, dan zal ik m nog even testen, of er weer meldingen komen......De slangen zaten er trouwens wel 100 % goed op....blijft wazig...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 21.01.2018 - 00:00  ·  #11
Kan je die retour test nogmaals maken op dezelfde manier? Als er dan geen lucht meer uit komt heb je het probleem gevonden... wel vreemd dat er geen diesel lekte als het filter niet goed vast zat.

Kleine tip voor zulke schroef filters, geld ook voor oliefilters, draai juist eerst de verkeerde kant op, dus links om, je voelt dan vanzelf wanneer het eerste schroefdraad gedeelte goed tegen over elkaar staat, beetje met beleid doen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3834
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 21.01.2018 - 07:01  ·  #12
limoenman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stiens
Leeftijd: 54
Berichten: 92
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 24.01.2018 - 10:36  ·  #13
Heb vanmorgen nog een keer een lektest gedaan......No Bubbles..ook geen melding meer op dashboard, hij gaat ook niet meer in noodloop als ik m goed doortrap......Heb zelfs idee dat brandstofverbruik nu logischerwijze ook lager is......
Iedereen bedankt voor de suggesties!!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement Service Spoed, ecm-2501 en 2505 (fuel pressure too high/ too low)

 · 
Posted: 24.01.2018 - 10:52  ·  #14
Case closed. Goed gedaan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0