Goedenavond samen,
In een ander topic werd ook melding gemaakt dat de MAP sensor door vervuiling de error ECM-135f luchtmassameter - signaal te laag in combo met ECM-1517 Turboregeling - druk te hoog kan veroorzaken. Omdat ik reeds de LMM heb vervangen en de resonator was dit nog het enige in het luchtinlaat kanaal waar het scheef kon gaan, zo dacht ik te lezen.
Aldus de maar een nieuwe MAP sensor van Bosch besteld en deze vandaag vervangen. Maar dat ding zit bij de uitgang van de intercooler, net voor de aansluiting met de slang naar het gasklephuis. Dat betekent dat de ECM, filterbox, LMM en rechter koplamp eruit moet, wil je er een beetje normaal bij kunnen. Maar dan kan je feitelijk alleen maar kijken.
De schroef die de sensor op zijn plaats houdt kan je niet bij:
Enige manier om ruimte te maken om de torkx 25 erin te krijgen is het hele koelerpakket een centimeter of 8 te laten zakken, dan kan je er net bij.
Hier zie je hoe ik de nieuwe sensor vast maak:
Zo op de foto zie je geen verschil:
Maar de sensor die er 17 jaar in heeft gezeten was lekker vies van de olie.
De grote vraag is nu, is er verschil? Gelukkig wel. De melding is weg en hij trekt weer als normaal. Als het weer gaat vriezen dan weten we het zeker.
Hoop dat iemand anders er ook wat aan heeft.
Fijn weekend nog allemaal,
Tijn