Mijn hele probleemgeschiedenis is gestart met de melding waar dit item naar genoemd is.
De vervangingen zijn uitgevoerd na uitvoerige navraag: allereerst bij een LPG installateur, die na uitlezen van LPG computer vervanging van de pomp voorstelde.
Na die ingreep,l bleek de storing en de melding niet verdwenen. Dus terug naar Nordicar. Daar stelde men vast, na onderzoek en uitlezen, dat de gasklep ook aan zijn eind was.
Ook die is vervangen.
Nu geen storingsmelding meer, maar wel die irritante ruk van de motor.
Daar krijg ik graag suggesties voor.
Hans
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht: Locatie: Down, way down south limburg Berichten: 445 Geregistreerd: 07 / 2014
Het is vandaag 29 november' dat is ruim 5 maanden verder, na een fikse investering van wege vervanging van de LPG pomp en het gasklephuis. Aangezien dit topic, "Service Motormanagement vereist Spoed" de start was waarmee ik mijn problemen meldde, ga ik hier op verder.
Min of meer parallel heb ik op een ander topic ingehaakt en reactie op gekregen. Zie "Verstuivers"!
Op de Klusmeeting van 15 oktober zijn Frank/Grunco en ik in mijn S60 een rondje gaan rijden, met de Vida op schoot.
Gelukkig deed zich het fenomeen voor en in Vida was te zien dat er een beweging van de gasklep was, die niet gevraagd werd door een bediening van het gaspedaal.
De conclusie leek gerechtvaardigd dat een test met een vervangend gaspedaal wellicht iets zou uitsluiten en/of verduidelijken.
Door tijdgebrek niet direct opgepakt, maar totdat ik bedacht dat het heel legitiem zou zijn om alsnog bij Nordicar aan te kloppen. Ik had tenslotte met eigen ogen een niet logische, noch verklaarbare actie waar genomen en dan leek nader onderzoek door hen op zijn plaats.
Dat vonden zij ook en tijdens mijn bezoek op 3 november wederom een rondje met de Vida op schoot.
Bij het item 'stand gasklep gewenst' en 'stand gasklep werkelijk' vielen er heftige uitslagen waar te nemen. Nog een rondje met de Lambda sondes in beeld, maar dat gaf geen logische samenhang, met de storing.
Daarop was de enige juiste conclusie; toch dat nieuwe gasklephuis vervangen. Dat is nu inmiddels 14 dagen geleden.
Het lijkt er sterk op dat de storing is verdwenen.
Op hele subtiele bediening van het pedaal reageert de motor ook subtiel. Heerlijk om waar te nemen dat ik niet meer bedacht hoef te zijn op onbedoelde reacties van de motor. Of dat nou in de file is of bij het manoeuvreren op een parkeer plaats; niet meer rijden met ingetrapte koppeling om eventuele rukken voor te zijn.
En bij gewoon rijden, al of niet op de C.C., geen nukken en rukken meer.
Ik hou nog enige reserve, maar binnenkort zal ik Nordicar toch gaan vertellen dat mijn probleem is verholpen.
Nu rest mij het afwegen van een investering om de koppeling te vervangen. Nu de motor soepel op en overneemt is de speling van de dubbel-massa koppeling op sommige momenten duidelijk voelbaar. Hij slipt niet en bij beheerst optrekken gaat het nog steeds goed. Maar ik wil misschien van de zomer toch met de caravan op stap. Dan wil ik geen stuiterende koppeling als je even te schielijk ergens vandaan moet.
Dus de vraag; zijn er forumleden bekend en in staat om de koppeling te vervangen voor een prijs, die lager ligt dan wat Nordicar er voor rekent. Bij een dealer ga ik al helemaal niet aankloppen. Ik weet dat er al zo'n € 700,00 voor de onderdelen op tafel moet komen.
mooi dat je probleem opgelost lijkt. Ik weet niet meer of we dat ook bekeken hebben in Amsterdam(en omstreken) of dat ik te veel gefocussed was op gaspedaal versus gasklep. :thumb: :thumb: