Motormanagement service vereist

 
 
 
 
 
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 18:22  ·  #1
Hallo,

Vandaag kreeg ik bij het starten van mijn euro 4 d5 melding motormanagement service vereist.
Zonet uitgelezen en volgende meldingen kwamen naar boven.


Zou dit allen te maken hebben met vervuilde turbodruk sensor?
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 18:27  ·  #2


Zo misschien beter te lezen
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 20:34  ·  #3
De atmosferische druk sensor is dat Vd lambasonde misschien?
Ben nog niet zo bekend met Vida en storingscodes🙈
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 20:39  ·  #4
De 1e melding mag je wegstrepen. Deze foutmelding heeft vrijwel elke Volvo die 10+ jaar oud is.
De sensor meet normaal de verontreiniging in de lucht en sluit de klep indien de lucht te vervuild is. Geeft hij een foutmelding zoals hier het geval dan werkt de automatische modus niet.

Lambda meet geen druk, dat doet bijv de MAP (Manifold Absolute Pressure) sensor. Deze zit vaak op het spruitstuk. Andere mensen op dit forum kunnen denk ik meer vertellen bij een Turbo motor.

Je kan bijv op google zoeken naar de foutmelding ECM .... en daar eens lezen wat er zoal over verteld wordt.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 20:48  ·  #5
Zal eens googelen naar de ecm storingen.
Dat van die air quality sensor wist ik inderdaad...
Die gaat niemand vervangen omdat die zo duur is volgens mij.
Maar goed eerst maar eens uitzoeken wat de veroorzaker is van de motormanagement storing is.
Lijkt mij dan toch wel verband te hebben met vervuilde/ defecte sensor.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 20:54  ·  #6
Je TCM foutmelding vind ik wel een beetje apart. Dit is de aansturing van je automaat / transmissie, deze heeft mogelijk een keer geen signaal gehad en is misschien wel een oude storing. Wat je zowieso kan doen is storingen wissen en later nog een keer uitlezen en kijken welke terug zijn gekomen. Je hebt nu toch een foto van de actuele storingen dus die raak je niet kwijt.

Als je op een storing klikt is het vaak wel mogelijk om er meer technische data uit te halen zoals motortoerental, temperatuur etc op het moment dat de fout zich voordeed.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:14  ·  #7
meende dat ik de storingen al een keer gewist had dus dat deze terug is gekomen denk ik.
Je merkt alleen helemaal niets aan de motor en bak van de auto .deze rijd gewoon goed.
Kan zo nog niets vinden over deze storingen.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:25  ·  #8
Having a code ecm 1000 atmosphere pressure sensor and ecm 1600 charge pressure sensor any one can point where to look thanks

not sure what car you have m but usually the one in the intercooler outlet pipe , down on the left side of the radiator at the bottom , about £80 from the dealer.
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=284385

Je zou dus de intercooler slang nog kunnen controleren


Nog een filmpje waarbij een lever defect is of iets dergelijks:

The swirl pot lever comes off and stops boosting correctly.
This helped me solve my problem on my C70 D5.
Maybe an explanation of what you're pointing at will help others.
Thank you for sharing it you really helped me out.
Btw they do a repair kit for the arm and ball on ebay for about £60 for the kit or sell replacement arms on ebay for about a tenner

https://www.youtube.com/watch?v=dW_Qogzm3Uo
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:28  ·  #9
Volgens mij is je MAP sensor overleden, of omdat beide waardes defect zijn, de kabel wellicht gecorrodeerd. Hij geeft iig beide waardes niet meer door.

Gezien het laatste zou ik ook de baksensor eens qua contactpunten nalopen.
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:31  ·  #10
Je ziet wel vaak op internet dat ECM-1000 en 1600 tegelijk optreden. Kan dus iets simpels zijn zoals in mijn vorige bericht of mogelijk toch een sensor. Sensor waardes kan je uitlezen middels VIDA.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:35  ·  #11
Quote door Diechel

Having a code ecm 1000 atmosphere pressure sensor and ecm 1600 charge pressure sensor any one can point where to look thanks

not sure what car you have m but usually the one in the intercooler outlet pipe , down on the left side of the radiator at the bottom , about £80 from the dealer.
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=284385

Je zou dus de intercooler slang nog kunnen controleren


Nog een filmpje waarbij een lever defect is of iets dergelijks:

The swirl pot lever comes off and stops boosting correctly.
This helped me solve my problem on my C70 D5.
Maybe an explanation of what you're pointing at will help others.
Thank you for sharing it you really helped me out.
Btw they do a repair kit for the arm and ball on ebay for about £60 for the kit or sell replacement arms on ebay for about a tenner

https://www.youtube.com/watch?v=dW_Qogzm3Uo


Als het enkel boost pressure zou zijn lijkt mij een lek aannemelijk. Of een tcv valve. Maar omdat alle signalen van de map niet doorgegeven worden denk ik toch aan de sensor zelf of de kabel/contacten.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:44  ·  #12
De map sensor die zit in de buis na het luchtfilter huis toch?
Zie daar recht ik die buis zoon sensor zitten.
Kun je deze schoonmaken of gewoon beter een nieuwe?
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:46  ·  #13
De waardes uitlezen met vida weet ik niet hoe dat moet🤗.
Nog niet zoveel mee gewerkt
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:48  ·  #14
Quote door HendrikdeJong

De map sensor die zit in de buis na het luchtfilter huis toch?
Zie daar recht ik die buis zoon sensor zitten.
Kun je deze schoonmaken of gewoon beter een nieuwe?


Na het luchtfilter is de luchtmassameter, map sensor zit bij jou volgens mij in de voet van de intercooler aan de bestuurderszijde.
HendrikdeJong
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 117
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Motormanagement service vereist

 · 
Posted: 07.01.2020 - 21:53  ·  #15
Ja oke thnx!
Dan hoeft de bumper er niet weer af hoop ik😅
 
Selected quotes for multi-quoting:   0