Ja het is altijd lastig. Ik had ook met een koude start vaak een storing op cilinder 4 kon nergens wat vinden.
Toen kwam ik een keer een onderwerp van anti carbon tegen en dit heeft mij geholpen.
Link:
https://www.deolieconcurrent.n…320ml.html
Ja, dat spul ken ik. Heb ik ook al een keer gebruikt. Toen bleek er nauwelijks vervuiling.
Maar als carbonvervuiling de reden zou zijn, dan zou het probleem er toch ook op benzine zijn?
Volvo DTC ECM-3502
Maken:
Volvo
Code:
Ecu-3502
Definitie:
Misfire, emissie-effect. (Misfire Cyl 1-5)
Omschrijving: __________:
Als de motorregelmodule (ECU) een bepaald aantal misfires detecteert tijdens een bepaald aantal krukasomwentelingen, wordt dit geïnterpreteerd als misfires die de emissies verhogen. De diagnostische foutcode (DTC) wordt opgeslagen. In bepaalde gevallen kan de kwalificatie voor diagnostische foutcode (DTC) ook aangeven welke cilinder verkeerd werkt. De misfire-diagnose is actief nadat de motor is gestart.
Oorzaak:
Laag brandstofniveau
Herhaaldelijk koud starten waarbij de temperatuur van de motorkoelvloeistof (ECT) tussen de starts de normale bedrijfstemperatuur niet heeft bereikt
Vocht in bougieputten
Beschadigde bougie
Vervuilde of onjuiste brandstof
Onjuiste brandstofkwaliteit (zomerbrandstof in de winter, bepaalde markten).
Luchtlekkage
Verstopte carterventilatie.
Beschadigde VVT-unit.
Verstopte / lekkende injector
Defecte brandstofdruk
Ongelijke compressie
Dat lijstje geeft Vida i.d.d. weer.
Die heb ik uiteraard nagelopen.
Auto wordt voornamelijk voor lange afstanden gebruikt. Vacuumtest uitgevoerd. Carterventilatie is al vernieuwd. Compressie is, zeker voor zijn km-stand, erg goed (ook weinig onderlinge verschillen). Genoeg LPG in de tank.
Zoals aangegeven heb ik de LPG-inspuiter van cil. 1 naar cil. 3 verplaatst. Inmiddels geen foutmelding meer, maar dat zegt niet zoveel, de foutmelding is alleen met heel veel moeite te genereren: dat betekent heel veel gas geven en de auto flink laten horten. Dat is m.i. niet heel erg goed voor de motor en aandrijving.
Ik heb zojuist nog de spanning gemeten op de 5 injectoren. Die krijgen bij LPG gebruik, allemaal hun spanning.
Daarna om en om de stroomkabels naar de injectoren losgehaald. Bij het loshalen van de aansluiting valt de motor terug in toeren.
Behalve bij cilinder 2. Daar was geen toerenval hoorbaar. Dus injector verwisseld. Geen resultaat. Nog een tweede injector op cilinder geïnstalleerd.
Allemaal geen resultaat.
Bij het loshalen van de injector kwam bij cil. 2 ook LPG vrij, dus zowel LPG toevoer als spanning zijn aanwezig. Het injectorpijpje is nogmaals door geblazen en voorzichtig met een speld doorgeprikt. Helpt allemaal niet.
Dus ik ben haast geneigd te denken dat het aan het benzineafsluitrelais kastje ligt. Maar die is onlangs vernieuwd.
Nu dus iets verzinnen om te controleren of soms bij cil.2 nog benzine wordt ingespoten. Maar hoe? De zekering van de benzinebrandstofpomp er uithalen werkt niet, want dan valt ook de LPG installatie stil. Spanning meten op de benzine injectoren werkt ook niet, want die blijven spanning houden, alleen de stroomsterkte gaat bij LPG naar beneden.
ER zit en railschakel kasje tussen de benzine en lpg injectoren deze willen ook wel eens storing veroorzaken.
Dit kun je met een scoop meten door te kijken of de signalen constant blijven . anders even een ander kasje proberen.
Als je het benzineonderbreekrelais-kastje bedoeld, die heb ik onlangs al vervangen.
Gisteren de oude nog eens teruggeplaatst. Maar ook dat hielp niet. Ik heb helaas geen externe scoop. Alleen wat Vida daarin bied.
Verwissel lpg injector 2 met 4.
Controleer of de fout mee gaat zo ja dan is de injector defect.
Anders moet je het zoeken in het instroom pijpje 2, of lpg computer, of een slecht contact op de in connector van de injector 2
of de connector van de lpg computer.
Conrectors even controleren op corrosie.
Ik heb meerdere LPG injectoren op cil.2 gehad. Geen resultaat.
Instroompijpje heb ik met perslucht doorgeblazen, maar ik kan natuurlijk niet zien of een evt. verstopping verdwenen is.
Contacten van de connectors op de injectoren zijn alle in orde.
De centrale stekker naar de LPG computer heb ik nog niet bekeken. Dat zal ik nog gaan doen.
Ik haalde de instroompijpjes uit de inlaat en blies er met mijn mond op. Bij twee van de vijf had ik duidelijk meer weerstand dan bij de rest. Daarna met perslucht doorgeblazen en dan merk je eigenlijk niet of er iets verandert. Ik blies er weer doorheen en merkte dat de weerstand weg was.