Motormanagementlampje gaat ineens aan

 
 
 
 
 
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 06.01.2017 - 22:57  ·  #16
Zojuist de bobines van 4 en 5 eens omgewisseld.
Het probleem blijft bij cilinder 4.
Bougie er uitgedraaid en bekeken: niets bijzonders aan te zien. Ter vergelijk ook de bougie van cilinder 3 bekeken. Ziet er hetzelfde uit als bougie 4.
Evt. beknelling van kabeltjes rondom de bobines bekeken: niets van dien aard. (Wel zijn de omhullingen van de bobine kabeltjes voor het merendeel 'gaar').

De bovenkant van de zuiger van cilinder 4 ziet er wel wat vochtig uit. (Mogelijk komt dat van 10 minuten stationair draaien?)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 06.01.2017 - 23:17  ·  #17
Compressie kan ik momenteel niet meten, omdat mijn huidige compressiemeter niet zo diep in het gat kan komen.

Zou het de VVT (variabele nokkenasverstelling) kunnen zijn?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 07.01.2017 - 12:23  ·  #18
lijkt mij stug, dan loopt ie "regelmatig" slecht, die natte zuiger bij 1 cilinder wijst op een individueel probleem daar.
1: heb je geen drukopbouw in je radiateurslangen of weeïge rook uit de uitlaat (kop/pakking)?
2: een lekkende benzine injector? (warme motor afzetten, terug op contact en even laten staan, dan starten: bij lekke injector verzuipt ie dan/loopt ie meteen verrot)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 07.01.2017 - 15:51  ·  #19
Zojuist e.e.a uitgevoerd:
- min-kabel van accu 15 minuten los gehad
- VVT ultrasoon gereinigd, nieuwe pakking met zeefje (VVT zag er op zich schoon uit, geen aangekoekte olie o.i.d.)

* Geen weeïge lucht uit de uitlaat, geen aanslag op de oliedop of een sterk zakkend koelvloeistofpeil.

Motor loopt nu regelmatig en motormanagement lampje is uit.
Mijn gedachtengang is nu: lekkende kleppen of lekkende koppakking o.i.d. kan het niet zijn, want dan zou het probleem ook nu moeten optreden.
Of ben ik nu iets te snel met mijn conclusie?

Die lekkende benzine injector is een interessante om uit te zoeken!
Want dat zou de 'natte' zuigerkop van cilinder 4 kunnen verklaren + het feit dat hij bij lage toerentallen het beroerdst liep. Dan kan hij immers al die extra brandstof slecht verwerken.
Maar dat zou in Vida toch te zien moeten zijn. Ik heb al even gezocht in Vida. Maar waar kan ik de meting voor een lekkende injector in Vida vinden?
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 54
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 08.01.2017 - 14:03  ·  #20
ben wel benieuwd hoe dit afloopt, ook ik heb een terug komend aan gaan van dat K lampje, tot nu toe gaat ie elke keer weer uit, alleen de freqentie gaat omhoog..................
Heb(gelukkig) niet iets anders, dus geen rot lopen, hoger verbruik(zuinig zijn ze toch niet), of iets dergelijks.
Ik hoop dat het meevalt bij jou!!!!!!!!!!
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 08.01.2017 - 14:44  ·  #21
Al even gekeken in Vida voor de injectoren. Er wordt geadviseerd (al er een stuk is) ze allemaal te vervangen. Dat is echter een hele dure grap. Iemand ervaring met er slechts 1 vervangen?
(uiteraard ga ik eerst (laten) testen of het probleem in de injectoren zit).
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 11.01.2017 - 22:17  ·  #22
Vandaag maar eens vanaf het begin begonnen:
Bougies: normaal beeld. Org. Volvo bougies met de 3-voudige pootjes. Elektrode afstand: steeds 2 pootjes: 0,9 mm en 1 pootje 1,0 mm. (ik heb niet kunnen vinden wat de afstand bij een nieuwe is). Ze zitten er nog geen 30.000 km in, zag ik net.
Ben wel benieuwd naar de juiste waarde voor dit type bougie.
Als de gemeten waarden niet goed zijn, wat zou de reden van de snelle slijtage kunnen zijn? Er wordt rustig met de auto gereden.

Bobine: voor de zekerheid Bobine 4 (die in Vida onregelmatige loop aangaf) vervangen door nieuwe.

Accu massapool los gehad (2 uur).
Motormanagement lampje is uit. In Vida zijn de motormanagement meldingen verdwenen bij een nieuwe uitlezing. 20 km gereden op benzine om de computer weer in te leren. In de onderste toeren blijft hij af en toe wat stoterig, maar op de snelweg rijdt hij met gemak 150 km/h. Geen motormanagement lampje meer gehad.
Daarna opnieuw met Vida uitgelezen: nog steeds geen melding m.b.t. motormanagement.
Bij ECM in Vida zie ik ondanks dat er geen foutmeldingen zijn wel een teller 'onregelmatige loop'. Die loopt bij cilinder 4 op.Na 10 minuten stationair lopen staat ie op 32. Bij de andere cilinders staat deze momenteel op 0.

Ik heb het sterke vermoeden dat als die teller een bepaalde drempelwaarde bereikt het motormanagement-lampje aangaat.
Maar daarna gaat de motor dan ook steeds slechter lopen (zoals vorige week vrijdag).
Waarom de symptomen, die hevig kunnen zijn, zich laten resetten is mij nog een raadsel.
Morgen maar een rijtest op alleen benzine. Eens kijken wat dat oplevert.

Compressietest vanwege stormachtige weer niet kunnen uitvoeren (en ik wil zeker weten wat nu precies de handelswijze is om dit te doen. Lees nogal wat tegenstrijdige verhalen op internet).

Als die uitgevoerd is ga ik naar het brandstofdeel kijken. Wel al even de brandstofdruk opgezocht: 15,08

Nog even op LPG laten lopen om deze te kunnen uitlezen. Het resultaat (een momentopname) hieronder.

Eerst alleen benzine (na een dot gas geven):



Daarna met LPG:



Nog een waarde uit Vida:

brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 12.01.2017 - 08:47  ·  #23
@volvos60racer,

Welke onderdeel van het gaspedaal is verantwoordelijk voor de foutmelding?

Wat gebeurde er bij jou in de Limp-modus?
(Waren er toen ook ecm5302 en ecm 350203 codes te zien?)
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 13.01.2017 - 11:43  ·  #24
aangezien je compressie prachtig was: heb je al eens gekeken naar valse lucht (langs die LPI-injectoren)? beetje remmenreiniger of ander ontvlambaar goedje rond die bussen spuiten en kijken of ie daarop reageert bij stationair.. ook elders bij cilinder 4 (spruitstukpakking) kan dit ervoor zorgen dat de mengverhouding bij stationair en lage toeren niet goed is en die cilinder niet goet meedoet (ask me how i know)..
Wybe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 42
Berichten: 302
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 13.01.2017 - 12:01  ·  #25
Quote door 626Ronin

...(ask me how i know)..


Je hebt een 626 gehad met lekke inlaatspruitstuk pakling.
Hoe ik dat weet? Ik heb ook een 626 gehad :D
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 51
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 13.01.2017 - 12:47  ·  #26
Quote door VolvoS60Racer

lpi injectoren

Kijk hier nog eens naar. Ringetjes kun je sowieso doen.

en hier nog meer info.

Saab LPi ellende

Quote door brulkjaer

Probleem doet zich overigens zowel bij gas als benzine voor.


ik zou eerst verder kijken naar de oorzaak..
(remmenreiniger)
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 13.01.2017 - 19:23  ·  #27
Vandaag dus de compressie gemeten: keurige waarden, nauwelijks afwijking tussen de cilinders.
Volgens mij zou ik daarmee een lekkage via de LPi-injector toch kunnen uitsluiten?

Verder heb ik de benzine-injectoren ultrasoon laten reinigen en van nieuwe org. rubbers voorzien.
De benzine-injectoren bleken niet te lekken, opbrengst was wel iets ongelijk, na reiniging was dit ook verholpen.

Nieuwe Volvo bougies gemonteerd.
De vonkvorming van de 'probleemcilinder' nr. 4 vergeleken met cilinder 5. Vonk vorming is prima.

Bobine van cilinder 4 paar dagen geleden al vervangen.
In Vida de storingen gewist. Motor opnieuw laten lopen. Sloeg direct aan (zoals altijd). Met draaiende motor foutcodes van ECM bekeken: "onregelmatige loop cilinder 4" bleef keurig '0' aangeven. De overige cilinders ook trouwens.
Motor loopt mooi regelmatig.
Zou het geholpen hebben?

Tijdens het naar huis rijden bokt hij echter nog wel af en toe. En af en toe ook op hogere snelheid.
Thuis gekomen opnieuw met Vida uitgelezen: nu onregelmatige loop cilinder 5 !
Da's merkwaardig aangezien de bobine van cilinder 5 niet veranderd is.
Wel zijn de benzine injectoren van plaats verwisseld (alleen zit de injector van cilinder 4 niet op positie 5), maar de bedrading is uiteraard niet veranderd. Na schoonmaak gaven alle benzine injectoren hetzelfde beeld.
Lees ik met draaiende motor de actuele ECM uit dan kom ik op:


Verder valt mij op dat het flaslube-systeem niet druppelt (maar geen idee of er een relatie met het probleem is). Als ik een van de vacuumslangen lostrek die naar het vierkantje blokje gaat vlakbij het motorkapslot, dan slaat de motor af. Dus het vacuüm principe werkt in mijn ogen.

Maar als mijn veronderstelling juist is dat bij een goede compressie er geen lek in het inlaatspruitstuk zit, begin ik toch wel een beetje aan het eind van mijn onderzoek te raken. Waar nu verder zoeken?
Wybe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 42
Berichten: 302
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 13.01.2017 - 19:38  ·  #28
Quote door brulkjaer

Maar als mijn veronderstelling juist is dat bij een goede compressie er geen lek in het inlaatspruitstuk zit, begin ik toch wel een beetje aan het eind van mijn onderzoek te raken. Waar nu verder zoeken?

Daar zitten je inlaatkleppen toch nog tussen?
Even voorzichtig met een busje remmenreiniger langs de rand van je inlaatspruitstuk gaan bij stationair draaiende motor.
Als daar een lek zit, hoor je dat gelijk aan het gedrag van de motor.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2024
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 13.01.2017 - 19:51  ·  #29
@Wybe,

Het probleem om dat te meten is dat hij stationair prima loopt.
Maar ik zal het morgen eens proberen en anders de randen rond de LPi injectoren eens afkitten.
De ringetjes voor de LPi-injectoren ga ik deels vervangen. Verwacht probleem is echter dat de nozzle niet los te halen zijn.

De vraag blijft waarom nu het probleem naar cilinder 5 is verhuist.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4833
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

 · 
Posted: 13.01.2017 - 20:02  ·  #30
Ik heb noet volledig gelezen .
Maar je hebt de bobine 4 vervangen.
Ik weet dat die krengen duur zijn maar ik zou echt die andere 4 ook vervangen.

Ze zitten er even lang in als diegene je al vervangen hebt,
 
Selected quotes for multi-quoting:   0