Motormanagementlampje gaat ineens aan

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Mototmanagementlampje gaat ineens aan

· 
Posted: 13.01.2017 - 20:05  ·  #31
Je kunt er niks mee, maar ik moet we zeggen dat ik het heel mooi vind dat je zo gedreven blijft om het op te lossen. En ook nooit een negatief woord dat je er klaar mee bent oid (of dat weet je hier goed weg te houden :happy: )
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 20:28  ·  #32
@Waltersan,

Dank! Leuk om te lezen. :-)
Soms ben ik wel eens in mineur, maar aangezien dat niets oplost, blijf ik zoeken naar de oplossing.
Ik hoop dat anderen er (later) ook wat aan hebben. Ik waardeer het bijzonder dat mensen op dit forum meedenken en elkaar willen helpen.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 21:54  ·  #33
@Volvos60racer,

Zolang er nog mogelijkheden zijn om het op te lossen blijf ik bezig.

Als de klepspeling te groot is, zou dat toch te zien moeten zijn bij de compressie meting?
Volgens mij zijn het toch hydraulische klepstoters (die zich dus zelf stellen)?

M.b.t. oliedruk: je bedoeld dan te lage druk neem ik aan?
Is dat in Vida te meten? En wat is een goede waarde?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 13.01.2017 - 21:57  ·  #34
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2017 - 11:41  ·  #35
@VolvoS60racer e.a.

Het oliedruklampje gaat altijd direct uit.

Een paar maanden geleden heb ik olie ververst. Hiervoor heb ik Meguin vol-syntetische 5W40 olie gebruikt. (Dezelfde waar sommige andere forummers, met dezelfde motor, ook al jaren mee rondrijden). Voldoet aan de specificaties die in het originele instructieboekje staan.
Wat er daarvoor in zat weet ik niet. Wel weet ik dat de olie er niet erg vervuild uitzag. Was nog bruin.
Maar het lijkt mij niet dat dat invloed heeft op het huidige probleem.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2017 - 13:28  ·  #36
M.b.t. de vaste klepstoters: ik ben er altijd vanuit gegaan dat het de hydraulische versie was. Dit staat ook expliciet in de Autovraag van Olving bij ons type motor: B5244 S2: "Er worden hydraulische klepstoters toegepast" Pag. 7
Da's dan weer een fout in die Autovraagbaak. De vorige keer liep ik ook al tegen onjuiste informatie aan: een veel te hoog aandraaimoment van een bepaalde bout.
Sowieso heb ik het gevoel dat de serie Autovraagbaak op z'n laatste benen loopt. De storingstabel achter in het boek is grotendeels dezelfde als uit begin jaren '80. Zo wordt geadviseerd de contactpunten van de ontsteking af te stellen als de motor stationair onregelmatig draait...... Wat was de laatste Volvo die nog contactpunten had?
Maar goed, ik dwaal af.

Nog even goed gekeken naar het verschil in rijden op benzine en gas. Op beide heb ik dezelfde storing, maar bij LPG is het wel erger.
Vanochtend de voetjes van 2 LPi-injectoren afgedicht met pakkingkit voor hoge temperaturen. Even afwachten wat dat gaat opleveren.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2017 - 16:00  ·  #37
Afdichting rond LPi-injectoren getest. Helaas, heeft niet gewenste effect.
Klepsmering stond uit. Heb ik weer afgesteld. (was ws. ontregeld doordat afstelschroef tegen een slang aan schuurde.

De links m.b.t. klepspeling doorgelezen. Dat zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn. Ik ga de klepspeling controleren. Even wachten op beter weer.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2017 - 18:25  ·  #38
Gezien de waardes van de compressietest verwacht ik geen schokkende uitkomsten bij de klepspeling.
Te krappe klepspeling: lagere compressie en kans op verbrande kleppen.
Te ruime klepspeling: geen optimale motorprestatie, maar ik vraag me af of je dat merk bij een relatief laagtoerig blok. Bij een motorfiets blok wat 10000 toeren draait is dat zeker merkbaar.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2017 - 20:33  ·  #39
@VolvoS60Racer, niet weggespoeld onder je auto met dit weer?

Zojuist heb ik, om het mijzelf toch een beetje makkelijker te maken met het controleren van de kleppen een stukje speciaal gereedschap (gebruikt) op de kop getikt vanuit Duitsland: 999 5754. Daarmee hoop ik wat makkelijker de juiste positie van de kleppen te kunnen vaststellen.
Weer een spannend klusje, in de zin van wat ik te zien krijg. Moeten de kleppen gesteld worden dan betekent dat òf een dure grap als de garage het uitvoert, òf een flinke partij werk, waar het nodige mis kan gaan als ik op de reacties van het Volvoforum afga.

Vlak voor het meten van de compressie zat ik aardig in de rats, over wat ik te zien zou krijgen. Dat viel toen 100% mee.
Nu maar duimen dat het voor de klepspeling ook zo is...

@Waltersan:
Bij te krappe klepspeling heb je toch geen lagere compressie? De klep zit toch gewoon dicht (tenzij ie deels verbrand is)?

Een volgende actie is het afpersen van het inlaatsysteem om evt. lekkages op te sporen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2017 - 22:01  ·  #40
Quote door brulkjaer

@Waltersan:
Bij te krappe klepspeling heb je toch geen lagere compressie? De klep zit toch gewoon dicht (tenzij ie deels verbrand is)?

Bij te weinig klepspeling zal de klep niet volledig afsluiten, gevolg is lagere compressie en mindere koeling (de klep moet zijn warmte kwijt als hij even tegen de zitting aan zit) en dat kan leiden tot een oververhitte uitlaatklep.

Ik had een zzr600 hier (tijdje terug) blok liep heel beroerd, compressie was op 1 cylinder 5 bar. Kleppen stonden te strak. Opnieuw gesteld, en compressie was weer normaal, en blokje liep weer als het spreekwoordelijke zonnetje (na ook nog wat andere ingrepen).
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2017 - 15:13  ·  #41
Nog even na zitren denken: zouden een defecte nokkenas-sensor of een defecte krukassensor tot mijn storing kunnen leiden?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2017 - 22:55  ·  #42
@volvos60racer,
Waar haal jij die voor dat bedrag?
Ik kom ze resp. voor €234,- en voor €96,- tegen.
Liefsr zoek ik Denso, aangezien mijn elektr. systeem van Denso is.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.01.2017 - 14:18  ·  #43
Bedankt voor de tip.
Volgens de lijst van de verkoper is ie ook voor mijn motor geschikt. Maar Vida geeft helaas een ander nummer.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 17.01.2017 - 10:25  ·  #44
zit een overgang op chassisnr CH -170999 volgens Vida. Ik zou, gezien de prijzen, er een van de sloop halen, lijkt me ook niet echt een slijtonderdeel.. =)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 17.01.2017 - 10:58  ·  #45
Tja dan krijgen we een discussie over wat een slijtonderdeel is. volgens mij kan alles kapot etc etc. het vervelende in dit geval is dat het een auto van 2001 is en dus waarschijnlijk met een lager chasssinr.dan CH -170999 en dus 9202134 Deze zijn lastiger/duurder. :-|

of heb je toch een nummer hoger dan 170999?

Selected quotes for multi-quoting:   0