Het resultaat van een dag onderzoek en sleutelen.
Wat heb ik gedaan:
- Minpool accu-aansluiting 1 uur los gehad
- 4 Bobines vervangen door nieuwe Bosch exemplaren (een 5e was al vervangen)
- 12V bekabeling naar bobines voorzien van extra buitenmantel
- Massa-aansluiting bobines gecontroleerd
- Klepspeling gemeten
- VVT doorgemeten
De
VVT, lijkt ondanks ultrasoon reinigen, niet goed te werken. Tikt niet bij inschakelen contact en op lopen van de motor. Gemeten weerstand 4,4 Ohm. Krijgt wel 12V spanning. Nieuwe exemplaren zijn fors aan de prijs: € 260,- Misschien toch nog eens reinigen met andere ultrasoon vloeistof (Tickopur R33) en misschien wat langere tijdsduur voor reiniging.
Klepspeling: de klepspeling van alle kleppen gecontroleerd met behulp van een Volvo-tooltje 9995754.
De inlaatzijde varieert van 0,20 - 0,35, waarbij de meeste op 0,25 zitten.
De uitlaatzijde varieert van 0,30 (cil.4 1klep) - 0,40, waarbij de meeste op 0,35 zitten
0,30 voor de uitlaatkleppen is volgens de voorschriften eigenlijk 0,05 te weinig.
Maar voor een heel precieze meting moet het kleppendeksel er af. Maar dat is echt een monnikenwerk.
Mijn stelling is dat die 2e methodiek nooit een krappere waarde kan opleveren t.o.v. de door mij gevolgde methodiek.
Toen het rijden: Eerst 20 km op benzine, toen overgeschakeld op gas.
Resultaat tot nu toe: geen enkele hik, of beroerd lopen meer!! Yes!
Het enige is het stabiliseren van het stationair toerental, dat duurt een krappe seconde voordat ie normaal staat.
Overschakelen op gas gaat nu ook soepeler.
Nu nog afwachten wat het doet na een lange rit, maar ik heb goede hoop.
Voorlopige conclusie, terugkijkend op het geheel:
- De motor is goed gezond
- De bobines blijken dus voor een groot deel verantwoordelijk te zijn geweest.
Blijft wel vreemd dat het verhuizen en plaatsen van een nieuwe bobine geen effect had op het onregelmatig lopen van cilinder 4. Ook vreemd dat cilinder 5 onregelmatig ging lopen (en cilinder 4 veel minder) nadat de benzine-injectoren gereinigd(+ nieuwe o-ringen) en op een andere plaats herplaatst waren.
Mijn acties nu nog:
- VVT goed werkend maken of nieuwe aanschaffen
- stekkers van aansluiting benzine-injectoren preventief vervangen (zijn bros geworden).
- nagaan of het nodig is bij de gemeten waarden van de uitlaatkleppen deze te gaan stellen (hoop dat het niet nodig is..)
Maar momenteel ben ik een blij mens!
Ik houd jullie op de hoogte van evt. vervolg. Dank in ieder geval iedereen voor zijn bijdrage!
(als iemand nog een reactie heeft op de klepspelingswaardes?)