Motorolie peil melding

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4809
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 14:27  ·  #16
Quote door [-Tom-]

Quote door Klaasw

Ik vul het filter altijd voor ik deze terug schroef, zo heb je eerder weer druk na een wissel.

Overigens krijg je nooit alle olie er uit, dus de opgaaf van Volvo is leuk, maar de peilstok is maatgevend.


Als je b.v. op de site van Kroon olie kijkt, zie je ook netjes de oliecapaciteit van het blok, en de hoeveelheid die je gebruikt bij een service. Daar zit verschil in (omdat er idd altijd olie achterblijft).


5.9 liter opvolgens de site van kroon.
Ik gebruik ook kroon olie

https://www.kroon-oil.com/prod…awd/33399/

Alleen dat pijlstokje zitzodiep in mijn blok die haal ik er nooit uit.
Met een digitale pijlstok werkt het ookgoed.
Je moet even handigheid krijgen in het oproepen van het menu,
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 482
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: Gisteren om 00:31  ·  #17
Vandaag bij kmstand 230.000 oliewissel gedaan. Icm met een "bg engine performance flush" bij MMTS in Oldenzaal.

We houden het pijl(stok) weer in de gaten 😅. Voor de zekerheid 2 flesjes van 1 liter laten bijvullen. Zodat we de komende 2 wissels weer voldoende reserve hebben.

Wordt vervolgd....

Er is trouwens 7.4 liter 5W30 in gegaan.
(Net zoals de vorige wissel bij de Volvo dealer; ook 7.4 liter 5W30)
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 100
Berichten: 1546
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: Gisteren om 07:54  ·  #18
Moet er geen 0w30 in? Mijn s80 awd t6 heeft volgens mij t zelfde blok en boelje zegt 0w30
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 482
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: Gisteren om 08:04  ·  #19
Officieel volgens boekje wel.

Deze auto heeft volgens het onderhoudsboekje bij diverse garages al vaker 5w30 gehad. Zelfs de Officieel Volvo dealer (Doetinchem) heeft 5w30 gebruikt.
De Volvo dealer in duitsland had ons een tijdje geleden een flesje 0W30 toen oliepijl wat laag stond. Dus ja? 0 of 5 ... 5 is iets dikker als het kouder is bij koude start.

Bij aankoop van ons is er op aanraden van ons 0W30 in gegaan. De een raadt dus 5 aan de ander weer 0. Internet en forums staan vol met discussies over 0 en 5 😅
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3858
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: Gisteren om 11:51  ·  #20
Die 0W30 is idd vooral om weer net dat beetje minder emissie uitstoot te krijgen (met koude start dunnere olie, dus minder pompverliezen/weerstand). In nederland zou ik eerder gewoon 5W30 aanhouden, en wss kan je zelfs nog wel iets dikker (meestal staat er een bepaalde range gedefinieert in het onderhoudsboekje, want in Dubai heb je weinig aan een olie die meteen al zo dun, in vergelijking met b.v. ergens boven de poolcirkel :P)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0