Motorolie peil melding

 
 
 
 
 
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 482
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Motorolie peil melding

 · 
Posted: 02.09.2024 - 09:56  ·  #1
Goedemorgen ,

We hebben sinds juni wat vreemde probleempjes

In juni op een ochtend een motorstoringslampje zonder enige verdere melding. Km stand 223.000.
Mijn vriendin stond op dat moment geparkeerd in Duitsland.

Oliepijl gecontroleerd, stond laag. Olie bijgevuld met wat we nog hadden en meteen Volvo dealer opgezocht, na uitlezen geen vreemde meldingen. Lampje was inmiddels weer uit. Voor de zekerheid 1 liter flesje (0W30) bij de dealer gekocht als backup.

Nu gisteren tijdens de rit van België naar Nederland een melding "oliepeil laag". Km stand 227.000 Auto ergens veilig geparkeerd en oliepeil gecontroleerd. Wederom laag en nagenoeg geen olie aan de pijlstok. Een halve liter bijgevuld.... net aan minimum. Toen nog maar 500 ml bijgevuld zodat het boven het minimum kwam.

Na aankomst thuis nogmaals oliepeil gecontroleerd.... boven het maximum 😬...

400 cc eruit gezogen met een spuit zodat het 1 streepje onder max kwam te staan.


Heeft iemand enig idee hoe het komt dat het ene moment het oliepeil onder minimum is en het andere moment weer normaal is? Waar blijft het?

Rekening houdend met de 400 cc die we er uit hebben gezogen is het olieverbuik zo'n 600 cc per 4200 km ; dus omgerekend 1 liter op 7000 km

Laatste beurt 219.000 oliewissel dealer (5 w30 volgens mij).

Alvast bedankt voor eventuele informatie
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4285
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 02.09.2024 - 13:49  ·  #2
Heb je wel voldoende tijd gewacht nadat de motor gedraaid heeft, alvorens de olie te peilen? Die moet wel de tijd hebben om richting het carter te zakken/druppen, dat duurt wel een minuut of 10 denk ik. Dat zou ik als minimum aanhouden. Om consistente peilingen te doen, best peilen bij koude motor op vlakke ondergrond.

Geen olie in je koelwater, of omgekeerd?
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 137
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 02.09.2024 - 15:00  ·  #3
Allereerst wat Bolbo zegt. Even wachten voordat je peilt. Een ruime minuut zou voldoende moeten zijn in mijn ervaring. In de tijd daarna komt er hooguit een streepje bij wanneer de olie heet is.

Het zou kunnen dat je olieretour naar het carter redelijk verstopt zit, en dat de olie ophoopt. Deze motor valt niet meer onder de whiteblock generatie, toch? Of is dit een doorontwikkeling van Ford op basis van de whiteblocks? Enfin, de whiteblocks die ik tot nu toe uit elkaar gehaald heb hadden allemaal een aardig dicht gekoekte retour, op die van mijn eigen auto na. Die krijgt iedere 5000-7500km verse olie.

Gooi er eens een beetje motorreiniger bij, rij 50km (of zolang als de verpakking voorschrijft), en wissel de olie en filter. Een verstopte retour zou je redelijk snel moeten
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 352
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 02.09.2024 - 15:14  ·  #4
Bij mijn 2.5T vul ik circa 400ml olie bij iedere 7 a 7.5k kilometers, Ik peil regelmatig maar soms vul ik bij na een lange snelle retour uit Frankrijk na een melding 'oliepeil laag' en een oranje driehoek. Dan gaat het kennelijk iets sneller...Maar eigenlijk nooit meer dan 400ml om weer tussen midden en max te komen.... Peilen en bijvullen doe ik altijd wanneer de motor afgekoeld is. Enige wat ik niet snap in je verhaal is de relatie die wordt gelegd met het check engine lampje. Was dat toeval of consistent met een melding een laag oliepeil? Ik gebruik trouwens 5W40 Kroon Specialsynth in de onderhoudsinterval bij Poika, die is denk ik iets 'dikker'? En zoals Bolbo al stelt gewoon peilen wanneer de motor is afgekoeld en de auto recht staat. Nu ben ik verder absoluut geen expert, maar waarom 0W30 bijvullen als er 5W30 in zit?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1759
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 02.09.2024 - 15:31  ·  #5
Onderin het Carter zit een zwarte kunstof unit. Zover ik weet is dat de sensor ?

De een zegt dat die te calibreren is, de ander stelt van niet. Dat ding schijnt, zover ik begrijp, het onderdeel te zijn dat aangeeft of je oliepijl te laag is.
Bij welk punt het ding aangeeft “te laag” heb ik nooit kunnen achterhalen.

In vida kun je m uitlezen en dan krijg je ( met Max pijl op de stok) maximaal 40%…. Dus Tsja…
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 482
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 03.09.2024 - 05:57  ·  #6
Quote door Spier1968

Bij mijn 2.5T vul ik circa 400ml olie bij iedere 7 a 7.5k kilometers, Ik peil regelmatig maar soms vul ik bij na een lange snelle retour uit Frankrijk na een melding 'oliepeil laag' en een oranje driehoek. Dan gaat het kennelijk iets sneller...Maar eigenlijk nooit meer dan 400ml om weer tussen midden en max te komen.... Peilen en bijvullen doe ik altijd wanneer de motor afgekoeld is. Enige wat ik niet snap in je verhaal is de relatie die wordt gelegd met het check engine lampje. Was dat toeval of consistent met een melding een laag oliepeil? Ik gebruik trouwens 5W40 Kroon Specialsynth in de onderhoudsinterval bij Poika, die is denk ik iets 'dikker'? En zoals Bolbo al stelt gewoon peilen wanneer de motor is afgekoeld en de auto recht staat. Nu ben ik verder absoluut geen expert, maar waarom 0W30 bijvullen als er 5W30 in zit?


Dat check engine lampje kwam totaal onverwacht. Avonds gereden en de volgende dag bij het starten het lampje.

Relatie tot oliepijl was er op dat moment ook niet. Pijl stond dus heel laag en geen melding gehad van oliepeil laag. Dus de werking van de betreffende sensor is ook discutabel 😬

Bijvullen van 0W gedaan omdat we deze literfles bij een dealer in duitsland hebben gekocht. De dealer in Nederland heeft bjj de beurt 5W gebruikt. In mijn ogen kun je beter 0w Bijvullen als er 5w inzit dan andersom.

Of er water in olie zit of olie in Koelvloeistof hebben we niet gecontroleerd.

Toen we bij de dealer in Duitsland waren hebben ze de auto op de brug gehad en op olielekkage gecontroleerd ; geen sporen van lekkage gevonden.

Overigens top dealer, heeft alleen rekening gemaakt voor de liter olie. Uitlezen en brugcontrole was een service 💪.


Over 3000-4000 km staat een oliefilter en oliewissel weer op de agenda. We houden minimaal 10K aan tussen de beurten.

Een motorolie flush wordt niet aangeraden heb ik al eens hier op dit forum gelezen ivm de dunne oliekanalen van het T6 blok.


Wordt vervolgd ...

Voor nu maar wekelijks peilen...
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1914
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 03.09.2024 - 17:45  ·  #7
Grappig ik kreeg gisteren ook voor het eerst motoroliepijl laag en 0.5ltr bijvullen als melding , was om 4uur in de ochtend op weg naar werk .

2 dagen ervoor beurt gedaan olie plus filter en de 5.9 ltr erin , mijn ervaring is dat ik altijd wat erbij moet doen , denk dat mijn olie schenkkan , niet heel nauwkeurig is . Tap uit een 60ltr vaatje , stukken voordeliger zo .

Na de melding , een klein half uur later, toen schrok ik wel even , een rode driehoek met oliepeil laag en die bleef ook in beeld .
Oliedruk lampje is een ander en die was niet aan .
Na parkeren oliepeil gecontroleerd, dat kleine stokje kan je bijna niet bij , stond op minimum , nergens lekkage , 250ml potje olie van collega erbij gekieperd , en zonder gezeur naar huis gereden .
Volgende keer maar iets meet erin
Winterswijkposse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Winterswijk
Leeftijd: 51
Berichten: 482
Geregistreerd: 12 / 2021
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 03.09.2024 - 20:46  ·  #8
Quote door olaf

Grappig ik kreeg gisteren ook voor het eerst motoroliepijl laag en 0.5ltr bijvullen als melding , was om 4uur in de ochtend op weg naar werk .

2 dagen ervoor beurt gedaan olie plus filter en de 5.9 ltr erin , mijn ervaring is dat ik altijd wat erbij moet doen , denk dat mijn olie schenkkan , niet heel nauwkeurig is . Tap uit een 60ltr vaatje , stukken voordeliger zo .

Na de melding , een klein half uur later, toen schrok ik wel even , een rode driehoek met oliepeil laag en die bleef ook in beeld .
Oliedruk lampje is een ander en die was niet aan .
Na parkeren oliepeil gecontroleerd, dat kleine stokje kan je bijna niet bij , stond op minimum , nergens lekkage , 250ml potje olie van collega erbij gekieperd , en zonder gezeur naar huis gereden .
Volgende keer maar iets meet erin



Oei... ook vreemd idd.... zeker icm met lampje 😬
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4809
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 09:57  ·  #9
Bij mijn xc60 gaat er 5.9 liter in.

Als ik een melding krijg na ca16K km vervang ik de olie en oliefilter.
En dan kan ik 16K km rijden.

Rij ik door naar 20K km dan moet ik een halve liter bijvullen.

Het is altijd exact 0,5 liter.

Verder hoeft er nooit wat bij.
Als er meer in moet klopt er gewoon iets niet.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3858
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 10:55  ·  #10
1 liter op 7000km is niet heel erg schokkend. 1 liter op 1000 km zou dat wel zijn
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4809
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 11:08  ·  #11
Quote door [-Tom-]

1 liter op 7000km is niet heel erg schokkend. 1 liter op 1000 km zou dat wel zijn


Niet schokkend maar ik zou er niet blij van zijn.
Elke 2 maand een liter olie bijvullen betekend grofweg in mijn geval 1 keer per maand de melding.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 5977
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 11:33  ·  #12
na oliewissel met oliefilter vul ik altijd aan tot half op de peilstok(de hoeveelheid is voor mij alleen richtinggevend), motor even laten draaien zodat oliefilter ook gevuld is, even laten staan en afvullen. Dan gaat t altijd goed.
overigens vul ik m altijd tot halverwege, hebben we wel eens topics over gehad en daar heeft iedereen zn eigen mening over, zoals het ook hoort/te verwachten etc is.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4809
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 11:53  ·  #13
Quote door GRUNNS60

na oliewissel met oliefilter vul ik altijd aan tot half op de peilstok(de hoeveelheid is voor mij alleen richtinggevend), motor even laten draaien zodat oliefilter ook gevuld is, even laten staan en afvullen. Dan gaat t altijd goed.
overigens vul ik m altijd tot halverwege, hebben we wel eens topics over gehad en daar heeft iedereen zn eigen mening over, zoals het ook hoort/te verwachten etc is.


Ik vul exact de hoeveelheid die in het boekje staat.
Niet meer en niet minder.

Voel niet de noodzaak om het beter te weten dan Volvo zelf.
In mijn geval is 5.9 liter tot 1 streep onder de digitale oliepijlstok maximaal niveau.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1059
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 12:39  ·  #14
Ik vul het filter altijd voor ik deze terug schroef, zo heb je eerder weer druk na een wissel.

Overigens krijg je nooit alle olie er uit, dus de opgaaf van Volvo is leuk, maar de peilstok is maatgevend.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3858
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Motorolie peil melding

 · 
Posted: 04.09.2024 - 14:16  ·  #15
Quote door Klaasw

Ik vul het filter altijd voor ik deze terug schroef, zo heb je eerder weer druk na een wissel.

Overigens krijg je nooit alle olie er uit, dus de opgaaf van Volvo is leuk, maar de peilstok is maatgevend.


Als je b.v. op de site van Kroon olie kijkt, zie je ook netjes de oliecapaciteit van het blok, en de hoeveelheid die je gebruikt bij een service. Daar zit verschil in (omdat er idd altijd olie achterblijft).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0