Motorolie spoelen met wondermiddel

Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

Motorolie spoelen met wondermiddel

· 
Posted: 01.02.2025 - 21:37  ·  #1
Na het kijken van vele video's over wondermiddeltjes wil ik toch hier de vraag stellen.
Bestaat er echt iets om vervuilde aangekoekte olie uit het blok te spoelen zonder er al te veel van af te schroeven?

Het probleem:
Mijn vriendin heeft een 2006 VW Golf 2.0 TDI (BMM blok) waar ze absoluut niet lief voor is. Zonder te overdrijven: 's ochtends heeeeel vroeg koude start, direct weg, na 600 meter de snelweg op waar de auto naar 150+ km/u wordt getrapt, want altijd haast.
De motor wordt zeker warm, ook heet, maar dat gaat niet netjes. Daarnaast komt het ding veel over slechte wegen en zandpaden, droog of nat, en dat mag gerust met een gangetje. Wonderbaarlijk dat de ophanging nog in goede staat is, ik zou het met mijn S60 niet durven. Het blok zit onder de modder en bagger, en schoonmaken is geen tijd en zin voor. Oliewissel doen we niet aan, is niet zo belangrijk had haar ex blijkbaar gezegd, als er maar wat in zit.

Nou heeft ze al sinds aankoop anderhalf, 2 jaar terug, problemen met vermogen in licht inhouden af en toe. Laatste tijd werd het erger, tot ratelende motor aan toe.
Na klachten over oliepeil na oliewissel uiteindelijk.. heeft ze ook de peilsensor vervangen. Die kon niet langer overweg met teer in het carter. Zie de foto van het filter.
Ratel in het blok bleef en ik vermoede de turbo als dader. Dit was in augustus of september. We zijn toen begonnen de turbo er af te halen, en mijn vermoeden was juist. Gebroken asje in de turbo. Als ik een wilde gok mag doen: teer smeert niet zo goed als olie.

Turbo gehaald bij de sloop, uiteindelijk gemonteerd, motor gestart en rustig laten draaien. 1 keer gas gegeven en rook, ergens bij de turbo.
Heb ik nu echt met mijn domme kop een niet gesmeerde turbo te veel toeren laten draaien?

Mijn echte vraag is eigenlijk, hoe krijg ik de sludge uit het blok en de leidingen schoon?
Vele verhalen (ook hier) en video's over diesel of ATF in de olie en een kwartier laten draaien, en dan een oliewissel. Maar ook genoeg video's waarin men beweert dat dit niet zou helpen.
Video's over motorreinigers met voor en na beelden. Niet iedereen is er over te spreken en de vraag is of het blok van de Golf nog te redden is met zo'n wondermiddeltje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 100
Subject:

Re: Motorolie spoelen met wondermiddel

· 
Posted: 01.02.2025 - 21:50  ·  #2
5 liter dreft erin en dan na 600meter gas erop :D :D
jij vind er wel weer een oplossing voor Jeroen
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 22:06  ·  #3
Mijn advies: afrijden tot ie het niet meer doet. Daarna een ander goedkoop oud beestje kopen en hetzelfde mee doen.
Pas in onderhoud investeren wanneer het besef er is dat er nooit met een koude motor geplankt mag worden.
McGyver
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 22:07  ·  #4
Carter er onder weg halen. Dan kan je echt zien hoeveel troep er onderin het blok zit. Vervolgens een verse oliefilter en 4 liter Action olie met een liter motor reiniger. Dit zou je direct kunnen herhalen, maar ook na 1500km kunnen doen.
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 22:50  ·  #5
Als er middeltjes zijn die dit beloven zou ik zeggen: nu heb je de kans om te ontdekken of het klopt. Veel minder wordt het er niet van, waarschijnlijk wel beter. Misschien kan ze nog 100.000 km vooruit. Als het een paar tientjes kost en het lukt, heb je een goedkope oplossing, toch? Als het niet lukt, was het de moeite van het proberen waard lijkt me.

Mooi plaatje trouwens van dat oliefilter. Als je iets doet moet je het goed doen en dit heeft ze echt goed gedaan. :-D

Ik heb ooit bij een 850 TDI de oliewissel pas na ca 35000 gedaan, met dezelfde filosofie: als er maar wat in zit. (ik reed toen in Veendam trouwens) Toen liep ie niet echt lekker meer en er kwam teer uit. Na de oliewissel was het een stuk beter en vanaf dat moment heb ik het toch maar netjes volgens het boekje gedaan. Nog minstens een ton er bij op gereden.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 01.02.2025 - 23:01  ·  #6
iig nieuwe olie met reiniger en even goed lezen hoe de eriniger toe te passen. beste idd eerst carterpan dr onderuit en die schoonmaken. dan spoelen met olie en reiniger afhankelijk van resultaat meerdere keren spoelen. hou wel in de gaten als je carter niet los hebt(en mogelijk zelfs als dioe wel schoon hebt. dat er in dit geval heel veel smurrie los kan komen en dat je heel snel weer moet spoelen anders verstop je alsnog je leidingen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 05:37  ·  #7
Lekkere trap na van d'r ex, met vertraging ;-) en waarom wel naar hem luisteren en niet naar jou...en wie kan het oplossen?

Goed advies hierboven denk ik. Carter eraf niet alleen belangrijk om grote hoeveelheid sludge weg te krijgen, maar ook het olie-aanzuigpunt schoon te maken. In de inlaat daarvan zit vaak ook een filter wat verstopt kan raken.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 08:49  ·  #8
Heb je ook al een andere vriendin overwogen?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 11:22  ·  #9
Quote door Klaasw
Heb je ook al een andere vriendin overwogen?

Nou.. de relatie loopt net zo stroef als de auto momenteel :-| maar wil haar ook niet als een wrak achterlaten, dat is die auto al.

Rijden doet het ding momenteel niet, kan echt alleen stationair draaien. Dus afrijden tot einde oefening betekend vrij snel weer een turbo ben ik bang.
Carterpan los had ik aan zitten denken ja, dan kan je ook redelijk zien hoe de motor er aan toe is.
Als ik vervolgens 3 of 4 keer met schone olie ga spoelen, kan dat zonder carterpan pakking? Die wil ik dan na elke spoeling weer leeg krabben. Stuk karton er onder om de sputters op te vangen. Als het weer goed lijkt, alles in elkaar met pakking.

Aanzuigbuis zal ik dan ook leeg krabben.
Maar welk middel in de olie? ATF, diesel, Forté of soortgenoot? Vraag me af of puur olie dit wel goed kan maken.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 11:35  ·  #10
WS2-E is daar onder andere voor bedoeld. Maar iedere automaterialen zaak zal iets dergelijks eventueel van een ander merk in huis hebben, Liqui Moly, Wynns, Motul, enz.

Een scheutje Atf heb ik inderdaad ook ooit eens van gehoord dat dat zou werken.
Zelfs kerosine, maar ik geloof dat ze dat in de cilinders gieten om een tijdje te weken en zo het binnenwerk te reinigen.

Van een echte motor reiniger weet je in ieder geval zeker dat ie ervoor bedoeld is en geen nevenschade veroorzaakt.

Maar in dit geval zou ik inderdaad ook een paar olie wissels doen met de goedkoopste olie die ik te pakken kan krijgen.
Of eigenlijk zou ik de suggestie doen dat haar ex het voor haar doet, aangezien ze zijn adviezen liever volgt... 😉
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 11:45  ·  #11
Hangt ervan af hoeveel geld je erin wilt gooien. Als het goedkoop moet zou ik ATF nemen, dat smeert beter dan diesel.
Toen ik mijn oude Mercedes nog had nam ik ook actief deel aan een forum daarvoor, en er was een oudere MB monteur die zwoer bij een kopje atf bij de motorolie, kwartier stationair laten draaien en wisselen. Uit de tijd dat de olie nog niet zo stabiel /gedoped was als nu.
Dan kan je met een liter ATF en een 20 liter kan goedkope olie 4-5 spoelingen doen. Ook telkens het filter vervangen door een goedkopie, want dat slaat volledig dicht als er prut loskomt. Meestal zit er een veiligheid in het filterhuis, als er teveel weerstand is wordt de olie ongefilterd omgeleid (en verliest het filter dus zijn functie...)
Je zou zelfs kunnen overwegen de olie te filteren door een oud t-shirt en dan hergebruiken, voor nog een spoeling, maar of dat handig is...Alleen als het echt armoedig moet.
En als je (zij...) dan geld over hebt zou ik (als je verbetering ziet) een laatste ronde doen met LiquiMoly Motorspülung.
En dan zal je alsnog de olie eerder moeten vervangen, ik zou na 1000km oid weer vervangen en dan kijken hoe het is.

En daarmee heb je dan alle 'besparing' op onderhoud van de afgelopen jaren weer ingehaald...en alsnog kans op onherstelbare schade 🤦
elevating
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 12:39  ·  #12
Dit is toch dweilen met de kraan open man.... Je moet echt bij de bron beginnen hoor. Het is inderdaad zeer merkwaardig dat ze het advies van haar ex serieuzer neemt dan jouw advies.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 14:12  ·  #13
Als ik dit zo lees is de auto niet het probleem, maar gevolg van een dieper liggend probleem. Uiteindelijk begint het met vertrouwen….

Gezien de staat van de auto en mogelijke gevolgschade zou ik de auto de deur uit doen en een Toyota Corolla voor je vriendin regelen. Liefst een 1.6d zonder turbo, want wat er niet op zit kan ook niet kapot.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 02.02.2025 - 21:42  ·  #14
Quote door Klaasw

Als ik dit zo lees is de auto niet het probleem, maar gevolg van een dieper liggend probleem.

Jeroen, dacht eerder hier gelezen te hebben dat je met je ex problemen hebt omtrent de “omgangsregeling” inzake de hond van jullie beiden. Dat snap ik volledig Jeroen want als ik dit alles lees is bij jou je hond trouwer aan jou dan je ex en je nieuwe vriendin. :'( >_<
Jeroen, wel respect voor je hoe jij motor problemen aanpakt, succes met deze Golf (en de relatie met de dames :wall: )
Ed-Raket

Subject:

· 
Posted: 03.02.2025 - 22:10  ·  #15
Tja, het leven gaat niet altijd over rozen zo blijkt maar weer uit dit verhaal.
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet wat mannen nog zoeken in een vaste relatie. Daar zijn genoeg andere en vooral goedkopere en betere oplossingen voor te vinden over de grens in Duitsland. Maar dat terzijde.
Een 2.0 tdi naar de maan helpen? Dan moet je er wel erg ruw mee omgaan. Deze blokken staan bekend als zeer betrouwbaar en kunnen makkelijk het miljoen halen.
Waarschijnlijk heb je nu ijzerslijpsel in je oliecircuit zitten. Voor een andere turbo te monteren dien je eerst het oliecircuit te spoelen. Daarna nieuwe turbo monteren die al voorzien is van olie anders draait deze ook bij de eerste start stuk en weer hetzelfde verhaal met ijzerslijpsel in je motor.
Waarschijnlijk kan ze nu beter op zoek gaan naar wat anders want deze auto is rijp voor de sloop zo te lezen.

Selected quotes for multi-quoting:   0