Motorolie is vrij zwart

Volvo122S
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

Motorolie is vrij zwart

· 
Posted: 01.02.2016 - 09:43  ·  #1
Goedemorgen,

Afgelopen zaterdag even mijn oliepeil gecheckt, ik zag dat de olie er behoorlijk zwart uitzag. Dit schetste een beetje mijn verbazig omdat de auto 4 weken geleden (en 4000 kilometer) een afleverbeurt heeft gehad.

Wordt de olie van een D5 altijd vrij snel weer zo zwart?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Motorolie is vrij zwart

· 
Posted: 01.02.2016 - 10:06  ·  #2
Ja bij een diesel zal hij sneller zwart worden.
Als je gaat verversen eerst een cleaner in het blok doen en dan nieuw olie + filter.
Dan zal hij weer wat langer schoon blijven.
BlackSpider
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 10:56  ·  #3
Dit is bij diesels normaal. Spoelen helpt inderdaad iets, maar ook dan weet ik uit ervaring dat de olie binnen een week weer zwart is. +/- 1000 tot 1200 km per week.

Heb zelf en keer een olietest gedaan omdat ik ook twijfelde. Heb dit toen gedaan via motorcheckup, weet niet of deze nog bestaan. Je krijgt dan een goed beeld van de inwendige vervuiling. Was bij mij ondanks de zwarte olie niets aan de hand. :bandit: :thumb:
Volvo122S
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 31
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 11:55  ·  #4
Aangezien hij net een ton heeft gelopen, verder tip top in oder is/klinkt en hij bij een goede Volvo dealer vandaan komt ga ik er vanuit dat dit normaal is.

Bedankt voor de snelle antwoorden!
Bij de volgende olie wissel ga ik eerst wel aan de slag met een reiniger.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 20:03  ·  #5
Quote door Volvo122S

Zou ik niet doen. Steek die euro's liever in een goede kwaliteit olie van de juiste specs en ververs vaker dan de voorgeschreven 30.000 km.

Olie is na de eerste rit toch weer zwart.

Tom
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 20:05  ·  #6
Quote door Turbotom

Quote door Volvo122S

Zou ik niet doen. Steek die euro's liever in een goede kwaliteit olie van de juiste specs en ververs vaker dan de voorgeschreven 30.000 km.

Olie is na de eerste rit toch weer zwart.

Tom

Met VIDA de service interval korter instellen. Zo gebeurd.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2016 - 20:39  ·  #7
Olie van een diesel is altijd snel zwart. Ook met gebruik van goede olie overigens. Ik heb voorafgaand aan mijn laatste oliewissel een busje reiniger toegevoegd, half uurtje stationair laten draaien en toen olie en filter ververst. De olie bleef toen wel langer schoon, met die dunne olie was het peilen de eerste week wat lastig. Voor mij geen reiniger meer dus :D
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 02.02.2016 - 01:44  ·  #8
Quote door Volvo122S

Goedemorgen,

Afgelopen zaterdag even mijn oliepeil gecheckt, ik zag dat de olie er behoorlijk zwart uitzag. Dit schetste een beetje mijn verbazig omdat de auto 4 weken geleden (en 4000 kilometer) een afleverbeurt heeft gehad.

Wordt de olie van een D5 altijd vrij snel weer zo zwart?

Ja, die word snel zwart.

Tegelijkertijd.... Ik heb net ook mijn auto ingeruild en bij de andere als enige bedongen dat de olie en filter gewisseld zou worden, verder hoefden ze er niets aan te doen. Olie was echt aan vervanging toe nl.

De dag na het ophalen maar s gemaild en 75 euro teruggestort gekregen, olie was dus niets aan gedaan. Had ik het niet direct gecontroleerd....had ik het dus nooit geweten.
Afleverbeurten zijn dingen waar iig handelaren gewoon geld aan verdienen, op de eerste plaats door de half/half uit te voeren.

Vast niet allemaal, maar ik koop een auto zoals hij erbij staat, onderhoud doe ik dan zelf wel dan weet ik tenminste dat het ook daadwerkelijk gebeurd.
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 02.02.2016 - 01:48  ·  #9
Quote door StefanCJ

Olie van een diesel is altijd snel zwart. Ook met gebruik van goede olie overigens. Ik heb voorafgaand aan mijn laatste oliewissel een busje reiniger toegevoegd, half uurtje stationair laten draaien en toen olie en filter ververst. De olie bleef toen wel langer schoon, met die dunne olie was het peilen de eerste week wat lastig. Voor mij geen reiniger meer dus :D

OM welke reden geen Flush meer ? Alleen omdat het de eerste week lastig is olie te peilen ? Dat geeft toch juist aan dat de Flush z'n werk daadwerkelijk gedaan heeft ?

Al vaker gezegd:
Ooit een flush erin gegooid voor de wissel. Olie was nog redelijk. Zwart eruit.
Goekope maar wel full syntheet olie erin.
Na 100 km nog schoon en weer flush erin gedaan en afgetapt.
Kwam er weer pikkezwart uit.
Mijn conclusie: Flush heeft toch verontreinigingen die de olie niet kon oppakken schoongemaakt.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.02.2016 - 10:31  ·  #10
Haaaaap! :thumb:
henk418
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.02.2016 - 19:51  ·  #11
bij elke diesel word de olie zwart. En heel snel.
extreem hoge compressie/einddruk + smerige roet deeltjes + "lekkage" langs zuigerveren = smerige roet deeltjes in je nieuwe olie

als het je echt zo'n zorgen maakt zou ik een dry sump monteren met een 200L vat achterin.
nee serieus, geef het geld uit aan de juiste olie en vervang volgens service interval. Dan hoef je je geen zorgen maken.
Of je moet wel een heel vies ding hebben (van binnen), dan zou ik nog geen flush doen omdat het risico zeer groot is na een reiniging dat een los geraakt vuiltje een oliekanaal kan blokken.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 18.02.2016 - 00:23  ·  #12
ik heb ook flush (zelf) + snel daarna opnieuw oliewissel gedaan. Mijn d5 heeft na 5000 km nog steeds heldere olie aan de peilstok hangen...
Dat vind ik niet lastig... Dat is super!!!!!!!!!
Marc O.
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 18.02.2016 - 09:50  ·  #13
Quote door Widebody

Met VIDA de service interval korter instellen. Zo gebeurd.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dat doet. Kon het zelf zo snel niet vinden. Of heb je de dealer dat laten doen?

Selected quotes for multi-quoting:   0