Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 
 
 
 
 
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 24.12.2018 - 11:46  ·  #1
Lekker tuffend op de A2 kreeg ik drie dagen geleden een klapband linksachter en eergisteren een melding in het scherm die mij even deed schrikken. Namelijk; "motoronderhoud nodig". Aangezien de grootste beurt 15.000km geleden is, onderhand het een en ander preventief uitgevoerd is, dacht ik "kak, wat nu".

Na een rondje bellen met de Volvo-dealers in Limburg kwam ik tot de conclusie dat deze zich niet bijzonder behulpzaam opstelden; ze hadden 'geen' tijd om de auto uit te lezen. Er werd letterlijk gezegd; "dat kan in februari pas weer". Nu begrijp ik dat ik een voor hun vreemde auto heb, maar dit ging me ook weer wat ver. Afspraak gemaakt (om de hoek) bij een Bosch garagist, daar kon ik direct terecht voor twee tientjes.

Dit kwam er uit:
Diesel EDC 16C31 | 2.4, 132kw, D5244T13: Foutgeheugen, 3 fouten:

Fout 1: 7700 Motorsturing Gebrekkige communicatie
Fout 2: 18A0 Regeling wervelklep Offsetfout
Fout 3: 135F Luchtmassameter Signaal foutief


Nu heb ik hier geen kaas van gegeten, maar weet ik wel wat een LMM is en waar die zit, et cetera. Waar ik me over verbaas is dat er drie fouten tegelijkertijd zichtbaar zijn (daar schrik ik dan wel van). Mijn vragen:

- Iemand meer informatie voor mij? Is dit zelf goed te vervangen (kan eenvoudig sleutelen, doe onderhoud aan mijn motor zelf)
- Is er iemand in regio Zuid die kan uitlezen of kan helpen?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5095
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 24.12.2018 - 11:55  ·  #2
Het probleem is dat hij met een universeel apparaat is uitgelezen.
Deze codes zijn te algemeen.
Je moet hem even met Vida laten uitlezen.

Dan kan je namelijk zien of het een actieve storing is of 1 die alleen in het geheugen zit omdat hij in het verleden is voorgekomen.

Zit het stangetje van de wervelklep wel vast?
Die gaan wel vaker kapot.
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 24.12.2018 - 12:04  ·  #3
Hoe kan ik het stangetje van de wervelklep bekijken? Staat dat in het forum omschreven?
En hoe kom ik aan iemand met een Vida apparaat? Is er iemand in het zuiden aanwezig die ik kan benaderen of mij wil helpen?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4830
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 24.12.2018 - 12:39  ·  #4
Waren de fouten actief of opgeslagen.

Ik zou eerst met vida uitlezen en resetten en dan kijken of de fout terug komt.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1520
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 24.12.2018 - 16:04  ·  #5
Vida-eigenaren die zich op de lijst hebben laten plaatsen mag je altijd benaderen, daarom staan ze op de lijst. Je vind de lijst onder: forum, Leden, Diagnose hardware en software, Belangrijke onderwerpen (of je klikt gewoon hier)

De aansturing van de wervelklep is zo'n beetje het best zichtbare onderdeel van de motor. Plastic afdekkap omhoog en hij zit net iets uit het midden richting de passagierszijde aan de voorkant van de kop. (Google is your friend) Waar je op moet letten is het kunststof verbindingstangetje. Dat wil wel eens losraken en dat veroorzaakt een motoronderhoud-lampje.
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 25.12.2018 - 12:33  ·  #6
Ik heb net gekeken... Je hebt een zwart plastic 'lineaaltje' dat op twee kopjes zit geklemd, onder de bocht van de aanzuigbuis.

Het 'lineaaltje/plastic stukje' raakt steeds los aan de achterzijde (meer in de motor waar je niet zo goed bij kan). De voorzijde zit nog perfect en dus goed vast.

Ik kreeg in beide bolletjes (draaimechanisme) geen beweging, hoort dat vast te staan als de motor uit staat? Of moet dat los kunnen bewegen?

Nu maar een pinnetje bestellen en installeren.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 25.12.2018 - 12:59  ·  #7
Quote door Age_D5

Ik heb net gekeken... Je hebt een zwart plastic 'lineaaltje' dat op twee kopjes zit geklemd, onder de bocht van de aanzuigbuis.

Het 'lineaaltje/plastic stukje' raakt steeds los aan de achterzijde (meer in de motor waar je niet zo goed bij kan). De voorzijde zit nog perfect en dus goed vast.

Ik kreeg in beide bolletjes (draaimechanisme) geen beweging, hoort dat vast te staan als de motor uit staat? Of moet dat los kunnen bewegen?

Nu maar een pinnetje bestellen en installeren.


Het kopje aan de radiateurzijde, op het stelmotortje kan je niet verzetten. Normaal het gedeelte aan blokzijde wel. Mocht je hier geen beweging in krijgen is waarschijnlijk je inlaat dicht geroet of een plastic wervelklep afgebroken.

Een nieuwe wervelklep kost ongeveer €100,- het stangetje €7,-, een pakking voor een paar € en een paar uurtjes knutselen met carboncleaner en tis weer opgelost.

Daarna zou ik wel voor €170,- de EGR dicht laten zetten bij Volvotune in Elst. Komt het nooit meer terug.
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 25.12.2018 - 14:29  ·  #8
Ik krijg aan blokzijde wel weer beweging in het mechanisme na wat 'gedoe'. Het was er erg vies, dus uurtje schoonmaken, goed bekijken, testen en er zat weer beweging in.
--》 dat het aan de motorzijde zweet, is dat nog van belang?

De EGR is al bij 150.000 direct door VolvoTune dicht geschreven gelijktijdig met de Tuning. Zo ook de roetfilter en het regenereren.

Thans voor de tip! Morgen ga ik de gehele luchtbehuizing eens demonteren, en dan een en ander schoonmaken.

De LMM:
Wat betreft de LMM, ik heb begrepen dat deze defect is en 'valse' waardes doorgeeft en ik nu met minder (niet veel minder) vermogen rijd. Ik kan niet tegen gedoe, dus ik wil een nieuwe LMM bestellen, alleen valt me het volgende op:

Via Autodoc kom ik uit bij een bepaald type Bosch (bijgevoegd als foto 2)
Echter is het serienummer van de Bosch in mijn D5 momenteel anders dan de Autodoc Bosch versie (foto 3)
Zoek ik op het serienummer van mijn Volvo D5 Bosch kom ik uit op een LMM VAN Bosch en ruim duurder (foto 1). Iemand een idee?

PS.
Wervelklepstang al besteld :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3834
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 25.12.2018 - 16:47  ·  #9
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 25.12.2018 - 22:56  ·  #10
Thanks, scheelt weer een hoop! LMM besteld.
Age_D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 182
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Motoronderhoud nodig; drie storingen ineen

 · 
Posted: 30.12.2018 - 17:48  ·  #11
De LMM vervangen en ik heb al mijn vermogen weer terug. Wervelklepstangetje ook gemaakt, en de foutcodes zijn eruit.

Dus dank allemaal voor jullie hulp, het meedenken en de info!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0