Hoi, al meer over geschreven hier, maar nu ik m vervangen heb een aantal symptomen die bij mij aan de orde waren:
-motortrillingen in stuur bij optrekken
-motor hangt scheef, te zien aan motorsteun bovenzijde (zie foto's 'goed' en 'fout'). Op de foto 'fout' zie je dat het rubber aan de bestuurderskant de steun in wordt getrokken terwijl de passagierskant veel ruimte heeft. Moet min of meer gecentreerd zitten.
-auto trekt, ook na uitlijnen, naar rechts (ik denk door onbalans)
-kapotte torsiesteun/versnellingsbaksteun (wordt opzij getrokken, daar is hij niet voor gemaakt)
-'knars'-geluiden vanuit stuuras bij insturen naar rechts aan begin van de stuurbeweging
Ieder dingetje op zich kan ook iets anders zijn, maar bij een combi zou ik de motorsteun rechts vervangen. Ik had bingo op alle punten.
De steun kost ongeveer 50 euro (OE) en is een half uur werk. Benodigd gereedschap: Een griptang om de wielkuip om te vouwen aan de onderzijde; 2 assteunen, een krik en een blok hout van ong. 30 cm om eerst de auto en daarna de motor op te krikken (wel de bovenste motorsteun losmaken), een wringijzer, momentsleutel en de benodigde ratels en doppen.
Auto op steunen zetten, wiel en metalen beschermplaatje in wielkast verwijderen, flap wielkast omvouwen en vastzetten met griptang, bovenste motorsteunbout lossen, bouten die steun met subframe verbinden lossen, motor opkrikken met stuk hout tussen krik en carter om de druk te verdelen, boutjes op motorblok losmaken, steun omwisselen. Montage is omgekeerde procedure.
-motortrillingen in stuur bij optrekken
-motor hangt scheef, te zien aan motorsteun bovenzijde (zie foto's 'goed' en 'fout'). Op de foto 'fout' zie je dat het rubber aan de bestuurderskant de steun in wordt getrokken terwijl de passagierskant veel ruimte heeft. Moet min of meer gecentreerd zitten.
-auto trekt, ook na uitlijnen, naar rechts (ik denk door onbalans)
-kapotte torsiesteun/versnellingsbaksteun (wordt opzij getrokken, daar is hij niet voor gemaakt)
-'knars'-geluiden vanuit stuuras bij insturen naar rechts aan begin van de stuurbeweging
Ieder dingetje op zich kan ook iets anders zijn, maar bij een combi zou ik de motorsteun rechts vervangen. Ik had bingo op alle punten.
De steun kost ongeveer 50 euro (OE) en is een half uur werk. Benodigd gereedschap: Een griptang om de wielkuip om te vouwen aan de onderzijde; 2 assteunen, een krik en een blok hout van ong. 30 cm om eerst de auto en daarna de motor op te krikken (wel de bovenste motorsteun losmaken), een wringijzer, momentsleutel en de benodigde ratels en doppen.
Auto op steunen zetten, wiel en metalen beschermplaatje in wielkast verwijderen, flap wielkast omvouwen en vastzetten met griptang, bovenste motorsteunbout lossen, bouten die steun met subframe verbinden lossen, motor opkrikken met stuk hout tussen krik en carter om de druk te verdelen, boutjes op motorblok losmaken, steun omwisselen. Montage is omgekeerde procedure.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).