Motorsteunen

BramTm
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 30
Subject:

Motorsteunen

· 
Posted: 07.05.2022 - 20:24  ·  #1
Dag,

Vandaag even snel de bestelde bovenste motorsteun met nieuwe bevestiging van de torsiestang + pu inserts geplaatst daar het vermoeden er was dat mijn korte ‘piep’ tijdens de accelereren hier zijn oorsprong had. Dit lijkt niet helemaal het geval te zijn, en zal morgen toch direct de onderste doen in de hoop dat het hier vandaag kwam.

Toch kwam er een PU steun uit die behoorlijk gescheurd is. Heeft iemand dit eerder meegemaakt met een IPD steun?

hetschaap
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 104
Subject:

Re: Motorsteunen

· 
Posted: 23.08.2023 - 15:33  ·  #2
even een vraag over motorsteunen; ik zit er over te denken om de voorste en achterste (vacuum) motorsteunen van mijn D5 te vervangen, heb laatst de bovenste motorsteun gedaan en die was wel echt op en ik vermoed dat de rest ook nog fabrieksorigineel is. Is dit een klusje wat ik met een krik op de stoep kan doen? en welk merk kan ik het beste nemen? Ik zie bij bijvoorbeeld estateservices vacuummotorsteunen twee opties; origineel volvo of febi (60 euro verschil). En is het dan slim om ook de motorsteun bij de distributie mee te pakken (en dan ook maar die torsiesteun bij de versnellingsbak, maar dat is een simpele).
Enfin, tips over het merk en over het klusje zelf? VIDA wil dat je een motortakel etc. gebruikt om de motor van de steunen op te tillen maar dat heb ik niet...
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 23.08.2023 - 16:01  ·  #3
De voorste en distributie zijde zijn wel te doen met de krik..
voor de achterste vind ik het altijd wel fijn om de auto op een hefbrug te hebben staan, steun zit tussen stuurhuis en motor…
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2023 - 16:34  ·  #4
Ik heb het wel op straat gedaan maar je moet ver onder je auto kruipen, dus zorg dat je je auto goed ondersteunt. Liefst dubbel.
Je kunt met een potkrikje je blok ver genoeg omhoogkrikken om erbij te kunnen, maar het is wel lastig.
ries123
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 23.08.2023 - 18:40  ·  #5
De voorste kan je van bovenaf doen. De distributie steun vond ik een behoorlijk prutswerk, die was er ook het slechtst aan toe. Ik zou ze in Duitsland bestellen, zijn ze niet zo duur. De achterste heb ik niet gedaan, die zag er nog goed uit en ik vond het geen optie om dat op straat te doen.
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 23.08.2023 - 20:35  ·  #6
ik heb de achterste ooit gedaan met de auto op de krik met assteunen onder. Plaatsen zelf was goed te doen, echter herinner ik me nog sterk dat ik gigantisch zitten prutsen heb om het vacuumslangetje erop te krijgen. Dat moest langs boven want langs onder kon ik er niet bij, en langs boven moest ik ook nog pielen met een tang.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.08.2023 - 21:03  ·  #7
Enfin, tips over het merk

De Febi motorsteun voor mijn Classic bleek een origineel Volvo te zijn, de naam Volvo en nummer was slecht weggefreesd op het rubber. Was identiek aan de originele steun. Enige verschil was de positioneerpin op het stalen bovendeksel, deze was bij de nieuwe in de matrijs gestampt i.p.v. een aparte pin. Zie de bijgevoegde foto's.

Lemforder, Hutchinson (Paulstra) en Corteco (Simrit Freudenberg) zijn ook OEM-leveranciers aan Volvo. Uit eigen ervaring onderdelen met Volvo-logo en de logo's van deze fabrikanten uit mijn auto gehaald.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hetschaap
VolvoV70forum member
Leeftijd: 104
Subject:

· 
Posted: 24.08.2023 - 08:51  ·  #8
Dank voor de de uitgebreide info! Het voordeel van een XC is dat ik prima onder de auto kan liggen als ik de voorwielen op de stoep zet (handig toen ik die resonator van de turbo moest vervangen voor een DO88 slang). Alleen dat gepruts bij de achterste motorsteun bij het stuurhuis zie ik niet zo zitten; er zit nu tijdelijk een standaard stuurhuis in ter afwachting van een nieuw snelheidsafhankelijk stuurhuis (wat telkens begon te lekken), dus dat maar doen als het stuurhuis gewisseld wordt. Bovendien zit daar de HO ook nog eens in de weg...

Selected quotes for multi-quoting:   0