Motorsteunen

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Motorsteunen

· 
Posted: 30.10.2024 - 17:18  ·  #1
Vandaag 2 motorsteunen vervangen: rechterkant; verbinding versnellingsbak met subframe en de bovenste steun die aan de 'bar' zit. Ondanks dat het al een keer gebeurd is, was het toch weer nodig. Ze gaan duidelijk dus minder dan 3 ton mee (org. Volvo).

Blijven over te vervangen: de 2 'tonnetjes' onder de motor. Wat ik mij nu afvraag: bij een vorige vervanging kon ik uiterlijk geen enkel verschil ontdekken, geen zichtbare slijtage of krimp. Zijn die 'tonnetjes' bij de benzine motoren helemaal massief of zit er nog enige 'intelligentie' in die steunen?
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Motorsteunen

· 
Posted: 30.10.2024 - 18:54  ·  #2
Daar zit zeker "intelligentie" in, zie foto. Niet massief maar zijn echte olie-dempers, 2 kamers gescheiden een plaat met div. doorstroomgaten, met een rubber schijf als 1-richtings klep. Van mijn '99 classic. De voorste vervangen door 1x Febi die, tot mijn verbazing, exact hetzelfde was als de originele Volvo die van Paulstra/Hutchinson afkwam. De Hutchinson was destijds niet leverbaar in Europa-webshops. De Febi was dus een originele Hutchinson. ( "Pa"-logo. Alle logo's en nummers exact hetzelfde). Het slecht weggefreesde Volvo-logo+partnummer was nog min of meer leesbaar.

De schutbordzijde vervangen door een Lemfoerder omdat de origineel door Volvo gemonteerde Freudenberg/Corteco (zie foto: Freudenberg logo met letters CFW = Carl Freudenberg Weinheim) niet leverbaar was.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jan Berendsen

Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 13:40  ·  #3
Merk je verschil?
Ik zit er namelijk ook over na te denken deze te vervangen op mijn 2001 S80.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 21:10  ·  #4

Merk je verschil?

Ik niet heel veel qua trillingen, ze waren niet lek ofzo, alleen uitgezakt. Het scheelde een cm of 2-2.5 in hoogte met de motor op de steunen rustend. Zo de oude en nieuwe steun naast elkaar scheelde ongeveer 10-12 mm.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jan Berendsen

Subject:

· 
Posted: 02.11.2024 - 20:08  ·  #5
Zo, die oude steun is best wel ingezakt.
Geen wonder ook na al die jaren want deze Volvo blokken wegen best wel een paar kilo's.
Qua trillingen denk ik dat we het meer moeten zoeken in de baksteun, bovenste motorsteun en de strut bar steuntjes.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

alle steunen vervangen en toch nog trillingen

· 
Posted: 04.11.2024 - 17:29  ·  #6
Inmiddels alle motorsteunen vervangen. De resonantie bij ong. 1200 toeren is helaas niet weg.
De motorsteunen waren na 3 ton aardig versleten, dus wat dat betreft geen overbodige actie.

De resonantie is opgetreden nadat er een andere versnellingsbak is geplaatst.
Ik heb echter niets kunnen vinden wat de oorzaak van de resonantie zou kunnen zijn:
* uitlaat ligt nergens tegen aan
* L-vormige steun bij katalysator is vervangen (die wilde in het verleden nog wel eens voor resonantie zorgen)
* Motorsteunen spanningsloos gemonteerd (zoals Vida aangeeft)
* Dualmassa vliegwiel is al een keer vernieuwd

Bij verhoogd stationair toerental is het ook een klein beetje te horen, maar onder belasting duidelijk meer.

Waar in nog aan zit te denken: een defect lager van een van de componenten die door de multiriem worden aangedreven. De dynamo met vrijloop zal het ws. niet zijn, die is recent vervangen.

Iemand nog andere tips?
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 14.11.2024 - 08:49  ·  #7
Misschien zitten de bouten van de aandrijfassen niet goed vast?
Defecte lagers gaan meestal piepen.

Maakt het verschil als de versnellingsbak in z'n vrij of in een versnelling staat?
Jan Berendsen

Subject:

· 
Posted: 14.11.2024 - 13:13  ·  #8
Daar de trillingen zijn ontstaan na vervanging van je bak zou ik het daarin zoeken. Misschien koppelingsplaat niet goed gemonteerd/gecentreerd?
Of aandrijfassen niet goed gemonteerd in de bak/speling op de aandrijfassen?
Die M56 handbakken zijn trouwens niet de sterkste bakken en de lagers er in willen nog wel eens slijten.
Wat bedoel je met 'spanningsloos' monteren van de motorsteunen?
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2024 - 14:08  ·  #9
Het treedt ook op bij stilstand. Dus aandrijfassen kunnen het m.i. dan niet zijn.
Koppeling ingedrukt houden of niet, maakt niet uit. In z’n vrij of in versnelling maakt ook niet uit.

Met spanningsloos bedoel ik dat de bouten er zonder moeite met de hand indraaien, zonder dat ik iets met kracht op z’n plaats moet houden.

Het geluid komt overigens van rechts-voor.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2024 - 14:49  ·  #10
Vandaag weer een (klein) stapje verder: Bij 1400 toeren zie ik dat de multiriem iets 'op en neer gaat' tussen de dynamo en de krukas. Zodra het toerental zakt staat de riem weer strak.
Het vreemde is dat voor en na de spanner de riem onder alle omstandigheden strak staat.
Dus de spanner doet z'n werk zou je zeggen.
Maar wat veroorzaakt het 'op en neer gaan' van de riem vlak voor de krukas?
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 14.11.2024 - 16:00  ·  #11
Misschien dat 1 van de poulies krom is
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.11.2024 - 17:20  ·  #12
Of het raakt net de eigen frequentie of hoe dat ook mag heten. Volgens mij is het bij alles dat draait bij een bepaalde frequentie dat er een trilling optreedt. Die kan wel verschillen door de spanning / slijtage van de riem en/of poelie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie_(natuurkunde)

Heb je de multiriem eraf gehad bij het vervangen van de bak? Zo niet, dan zou het raar zijn dat de trilling optreedt sinds de bakvervanging en dat het dan zou komen door de multiriem sinds datzelfde moment. Kan ook een lager in de bak zijn wat net bij die toeren voor een trilling zorgt. Al geprobeerd bij verschillende versnellingen? Koppeling ingedrukt tijdens rijden (dan draait de bak wel maar niet met de motor mee)? Resoneert ook in z'n vrij bij dat toerental? Zo kan je wat dingen testen en uitsluiten.
Volvobrick46
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 14.11.2024 - 18:01  ·  #13
Hallo

Lijkt bijna wel of de trillingsdemper/ krukas poelie niet goed zit .
Zou dit even goed controleren

Mvg Chris
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 00:01  ·  #14
hoe is de vrijloop van de dynamo(checken door riem dr af en ronddraaien)
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.11.2024 - 09:43  ·  #15
Trillingsdemper krukas slingert niet. Riem er af: resonantie is weg.
Dynamo vrijloop: in beide richtingen aan de poelie draaien neemt de dynamo mee.

Selected quotes for multi-quoting:   0