Motorsteunen S/V70 Classic van binnen en how-to

onderdeelnr. 6801722 en 9434435

 
 
 
 
 
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 395
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Motorsteunen S/V70 Classic van binnen en how-to

 · 
Posted: 03.06.2022 - 22:17  ·  #1
Ik heb de beide motorsteunen aan schutbord- en voorzijde vervangen. Ik wist dat het hydro-lagers waren maar was benieuwd hoe die dingen er nu van binnen uitzien en er dus de zaag in gezet. Er kwam inderdaad best wel wat olie uit. Tot mijn verassing zijn het eigenlijk 2 kamers gescheiden door een rubber schijf. Het geheel werkt dus als een soort schokdemper. Nou weet ik waarom die dingen zo duur zijn.

Nummers:

Motorsteun schutbordzijde 9434435: OEM Freudenberg, logo CFW op het rubber. Deze divisie heet nu Corteco. Ik heb een Lemfoerder 14993 01 besteld bij MKS Autoteile omdat een Corteco niet te krijgen was. Deze kwam in een Lemfoerder-doosje maar zag geen logo op het deel staan, wel made in China op het doosje. Ik heb vaker bij MKS besteld, ook Lemfoerder, wat er verder goed uit zag, dus voordeel van de twijfel.

Motorsteun voorzijde 6801722: OEM Hutchinson, logo PA op het rubber. PA staat voor Paulstra, welke door Hutchinson overgenomen is. (Gecheckt bij Hutchinson). Ook staat op het rubber "France 3559", Hutchinson is een Frans bedrijf. Omdat Hutchinson niet bij de gebruikelijke Europese web-shops te krijgen was en Corteco en Lemfoerder ook niet te krijgen waren, heb ik Febi 09582 aangeschaft. Bij het openen van de doos bleek dat dit exact dezelfde Hutchinson-steun is, het Volvo logo en nummer waren slecht weggefreesd en nog half leesbaar. Alles identiek, PA logo, France 3559 etc.

How-to:

Ik heb het op de volgende manier gedaan voor mijn 1999 2.4 B5244S2:
-auto met voorwielen op oprijbokjes gezet.
-torsiesteun op het blok en onder bij versnellingsbak los gemaakt. Motorsteun bij distributie laten zitten.

Motorsteun schutbordzijde
-aluminiumslang van luchtfilter naar uitlaatspruitstuk eraf.
-op de aluminium bracket (AB) waarmee de steun aan het blok zit, zit een extra stalen kap. Die zit met dezelfde bouten als de AB vast. Op de kap zit een clip voor de kabels van de lambdasonde. Deze clip eraf.
-de bout en moer van de motorsteun verwijderd.
-krik onder de versnellingsbak en omhoog totdat de steun net los zit.
-de 3 bouten waarmee de AB aan het blok zit eruit en de AB en motorsteun kan je zo makkelijk eruit pakken.
-boel weer in elkaar met nieuwe steun. Bij montage had ik toevallig eerst de bout eens in de steun gedraaid en bleek dat deze niet ver genoeg in de steun gedraaid kon worden, scheelde 4-5 mm.. mmm, zou dit dan toch geen Lemfoerder zijn? Nou ja, ik had de steun al maanden liggen, dan maar gewoon bout afzagen en monteren.
-bij montage blok nog ongeveer 2 cm omhoog omdat nieuwe steun niet als de oude ingezakt was.

Motorsteun voorzijde:
-luchtfilterhuis verwijderd.
-gasklephuis verwijderd.
-startmotor verwijderd.
-de bout en moer van de motorsteun verwijderd.
-met de krik en een blok hout onder de carterpan het blok opgetild tot dat de steun net los was.
-ook hier de aluminium bracket waarmee de steun op het blok zit verwijderd en de steun eruit gepakt.
-bij montage nieuwe on-ingezakte steun blok nog 2 cm opgekrikt.

Hierna lag het blok ongeveer 1 cm hoger en weer horizontaal (te zien aan de uitlijning van de bovenste torsiesteun).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Motorsteunen S/V70 Classic van binnen en how-to

 · 
Posted: 04.06.2022 - 21:49  ·  #2
Mooie foto!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0