Wie o wie kan mij helpen met het vinden van het probleem.
Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg) met storingscode ECM-4201 niet efficient werkende katalysator.
Het begon zonder een storings code, namelijk een rammel in de katalysator.
Hier wilde ik graag vanaf en ik besloot deze te laten vervangen bij de Volvo dealer SVALA in Lijnden.
Helaas na het vervangen ontstond het probleem met de storingscode.
Diverse keren bij de Volvo dealer geweest voor hulp en daarbij acties en controles uitgevoerd, maar het probleem blijft.
Op basis van de Volvo diagnose fout diagnose:
- Gasmeting gedaan en deze geeft uitstekende waarde aan en geen defecte of slecht werkende katalysator.
- Wel was er een wat slechtere flens verbinding achter de katalysator die lekte, complete uitlaat achter de katalysator vervangen.
- Lambda sensors voor en achter vervangen, deze reageerde wat traag en met nieuwe beter.
- Injectoren allemaal vervangen.
- Katalysator is nogmaals vervangen zonder resultaat.
Hiernaast andere controles uitgevoerd:
- Uitlaat lek test bij warme motor met rooktester, alle verbindingen zijn goed.
- Inlaat lek test met rooktester, alles goed.
- MAF sensor, stationair klep schoongemaakt.
- Vacuum onderdelen getest en niets geconstateerd.
- Warme lucht klep gedeactiveerd zodat er alleen koude lucht wordt aangevoerd.
- Sensoren geven geen rare waarde of gedrag weer.
- Preventief themostaat vervangen.
- Met een "break-out box" tussen de ECU, de bedrading gecontroleerd naar de lambda sensoren en een spanningsval meting gedaan.
Note:
De oude katalysator was al afgevoerd en hiermee kon er dus geen hertest uitgevoerd worden.
De dealer wil mij nog steeds helpen om het samen op te lossen, maar ze lopen tegen de situatie aan dat ze niet onderdelen kunnen uitwisselen en terugsturen.
Dus even een nieuwe MAF sensor of temperatuur sensor er in zetten en als dat het niet blijkt te zijn kunnen ze het niet terugsturen.
Ook Volvo Nederland weet de dealer niet verder te helpen, na advies rooktest en "break-out box" meting.
Nu heb ik alvast weer een afspraak met de dealer gemaakt om samen op 1 December weer te aan kijken.
Wie heeft er tips/ervaring?
Groetjes Wouter
Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg) met storingscode ECM-4201 niet efficient werkende katalysator.
Het begon zonder een storings code, namelijk een rammel in de katalysator.
Hier wilde ik graag vanaf en ik besloot deze te laten vervangen bij de Volvo dealer SVALA in Lijnden.
Helaas na het vervangen ontstond het probleem met de storingscode.
Diverse keren bij de Volvo dealer geweest voor hulp en daarbij acties en controles uitgevoerd, maar het probleem blijft.
Op basis van de Volvo diagnose fout diagnose:
- Gasmeting gedaan en deze geeft uitstekende waarde aan en geen defecte of slecht werkende katalysator.
- Wel was er een wat slechtere flens verbinding achter de katalysator die lekte, complete uitlaat achter de katalysator vervangen.
- Lambda sensors voor en achter vervangen, deze reageerde wat traag en met nieuwe beter.
- Injectoren allemaal vervangen.
- Katalysator is nogmaals vervangen zonder resultaat.
Hiernaast andere controles uitgevoerd:
- Uitlaat lek test bij warme motor met rooktester, alle verbindingen zijn goed.
- Inlaat lek test met rooktester, alles goed.
- MAF sensor, stationair klep schoongemaakt.
- Vacuum onderdelen getest en niets geconstateerd.
- Warme lucht klep gedeactiveerd zodat er alleen koude lucht wordt aangevoerd.
- Sensoren geven geen rare waarde of gedrag weer.
- Preventief themostaat vervangen.
- Met een "break-out box" tussen de ECU, de bedrading gecontroleerd naar de lambda sensoren en een spanningsval meting gedaan.
Note:
De oude katalysator was al afgevoerd en hiermee kon er dus geen hertest uitgevoerd worden.
De dealer wil mij nog steeds helpen om het samen op te lossen, maar ze lopen tegen de situatie aan dat ze niet onderdelen kunnen uitwisselen en terugsturen.
Dus even een nieuwe MAF sensor of temperatuur sensor er in zetten en als dat het niet blijkt te zijn kunnen ze het niet terugsturen.
Ook Volvo Nederland weet de dealer niet verder te helpen, na advies rooktest en "break-out box" meting.
Nu heb ik alvast weer een afspraak met de dealer gemaakt om samen op 1 December weer te aan kijken.
Wie heeft er tips/ervaring?
Groetjes Wouter