Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 
 
 
 
 
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 18:02  ·  #1
Hoi allen, mijn broer is op vakantie met de auto +caravan ( v70 2.4d, 2008), helaas niet geheel vlekkeloos getuige een melding in het scherm. Ik post het relaas even voor hem omdat hij zelf (nog) geen account heeft.

"Ik heb een vraag over een storing met mijn v70 2.4d Limited edition

Wij zijn onderweg met de caravan naar Oostenrijk en zo nu en dan krijg ik in mijn beeldscherm “motorsysteem service spoed” en ben ik vermogen kwijt

Als ik dan aan de kant van de weg ga staan, auto even laten lopen, uitschakel en ik draai de dop van het koelvloeistof reservoir los en wacht tot hij druk afblaast dan de auto weer start loopt ie en trekt ie weer als nieuw.

Dat gaat heel lang goed totdat je weer wat oponthoud of veel stoplichten krijgt. Word ie weer te warm vermoed ik en verliest hij zijn vermogen weer. Soms komt de melding “motorsysteem service spoed” wel en niet.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn en als het gemakkelijk is op te lossen.

Rij op half automaat en zoveel mogelijk in de 5e versnelling en rij rond de 100kmh."


Lang verhaal kort; iemand een idee of is het de beurt aan VIDA om diagnose te stellen.

Alvast dank voor alle zinvolle input.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 18:35  ·  #2
Ik zou toch een versnelling lager proberen.
Deze volvo's schijnen toch een iets te krap bemeten koelsysteem hebben.
Hoe is de kvs temperatuur? Netjes in het midden?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 18:40  ·  #3
Wat gebeurt er als hij de dop niet losdraait? Wanneer de auto te warm wordt zou je een andere melding moeten krijgen volgens mij.

Veel stoplichten betekent ook veel belasting voor de motor tijdens optrekken. Nergens een gescheurde intercoolerslang? Vaak te herkennen aan vette plekken en meer geluid van het 'afblazen' van de lucht.

En inderdaad hoeveel toeren maakt hij? Ik rijd zelf met caravan bij 100-110 km/u altijd in zijn 4 van de 6. (wel handbak)

Je kunt even bovenop 2x torx 30 losdraaien als je de motorkap open hebt van 2 plastic kapjes. Dan kun je de fan samen met de radiateur naar voren bewegen en kijken of tussen radiator en condensor blaadjes en stof zitten. Kun je met lucht (voorkeur) of met hogedrukspuit wegblazen.

@ohz274. 2008 is een NN model. Deze hebben helaas geen koelvloeistofmeter op het dashboard.
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 18:59  ·  #4
Thanx voor je reactie ohz274, nou ik zal je zeggen. Ben door alle knopjes, menu’s en hele dashboard heen geweest de laatste dagen. Maar ik kan nergens mijn koelvloeistof temperatuur of enige andere gegevens vinden die nuttig zouden zijn. Ben Volvo Truck gewend en daar kun je tot het aantal krukas omwentelingen aan toe alles uitlezen. Maar misschien dat je me opweg kan helpen😉
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 19:01  ·  #5
Ik zie je tweede reactie net. Ik rij rond de 105 kmh en dat in rond de 2000 toeren. Ik zal zo even de motorkap openen en even bekijken wat je schrijft
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 20:49  ·  #6
De melding “motorservice spoed” klopt volgens mij niet bij de oplossingen die geboden worden.
De NN geeft namelijk duidelijk melding van hoge temperatuur als dit daadwerkelijk zo is.

Eerst met oranje signalering, daarna rood met vermogenverlies. (Airco valt ook uit dan)

Dit lees ik niet zo terug.

Mocht dit wel zo zijn raad ik aan om in het langere klimwerk echt rond de 3000rpm te rijden. 2000rpm kan met deellast maar vol vermogen loopt hij zeker warm.

Stof en vuiligheid tussen de intercooler, radiateur en verdamper is zeker een aandachtpunt.

Wat daar achterblijft kan je de zandbak en kussen mee vullen 🤣
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 20:49  ·  #7
Kvs temp geeft deze niet aan helaas. Maar als de temp te hoog oploopt zal je die specifieke melding krijgen.
Maar idd rij een versnelling lager, en ook niet te snel doorschakelen.
Ik meen dat de waterpomp het beste werkt tussen 2000-2500 toeren.

Kan de melding ook te maken hebben met het roetfilter? Met een aanhanger regenereert hij toch niet?
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 20:55  ·  #8
Met dit weer wordt de dpf zo warm dat apart regenereren niet nodig is. Gebeurd permanent.

Ik denk eerder aan een slecht functionerende stelmotor van egr of turbo die door de hitte waardes genereerd die buiten de parameters vallen en foutcodes veroorzaken.

Ik zou toch een dealer of anwb inschakelen.
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 21:00  ·  #9
Quote door martijn-a

Met dit weer wordt de dpf zo warm dat apart regenereren niet nodig is. Gebeurd permanent.

Ik zou toch een dealer of anwb inschakelen.


Meen je dat? Is maar een paar graden warmer als normaal, terwijl bij regenereren de dpf zo'n 650 graden kan worden, althans bij mij.
Bij normaal gebruik, ook in Italie in de zomer tussen 250 en 350 graden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 21:33  ·  #10
Beetje off-topic, maar mijn dpf wordt regelmatig over de 400 graden als ik een heuvel op rij, en dan is hij echt niet aan het regenereren (live dashboard via USB dongel).

Voor de topic starter: sterkte ermee, geeft veel onzekerheid zo.
Met dat laten afblazen van de koelvloeistof moet je gigantisch oppassen want de vloeistof kan gaan koken en eruit spuiten door het plotselinge drukverlies, en je verbranden.

Uitlezen zou het beste zijn, maar dan moet je idd iemand inschakelen.
Tot dan temperatuur zo laag mogelijk houden, zoals gezegd op toeren rijden en als er echt een hoog temp melding komt, kan je ook nog de airco uitzetten en als redmiddel ook nog de ramen open, ventilatie op max en naar buiten richten, en de temperatuur op max zetten. Dan koelt de verwarmingsradiateur ook nog mee.

Het lijkt dus mn op te treden bij afwezigheid rijwind. Slaat de motorventilator wel aan?
Idd ook checken op vervuiling radiateur.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3323
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 21:43  ·  #11
Ik zou toch even kijken of er een volvo-dealer in de buurt zit.
Even laten uitlezen en je weet meer.
2 weken geleden was ik nog in oostenrijk....met vida.
Nu thuis, helaas.
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 11.08.2020 - 22:11  ·  #12
Allereerst bedankt voor reacties!

Heb inmiddels het koelsysteem nagelopen en gekeken naar eventuele vervuiling waardoor het systeem minder goed koelt. Lijkt me in orde maar zodra ik weer terug ben van vakantie toch even met luchtspuit alles open blazen. Overmorgen verkassen we weer naar een andere camping dus dan moet ie zijn best weer even doen en zal dan wat hoger in de toeren blijven zodat waterpomp beter zijn werk doet.

Nog even een aanvulling:
Op het moment dat ik de dop van koelvloeistof reservoir afhaal, ook al is de motor warm dan is het maar een klein pufje lucht wat er uitkomt en storing is eigenlijk direct verholpen. In het display blijft dan nog wel even de melding staan maar vermogen is direct terug. Zit er dan nog ergens een sensor die enige overdruk registreert als zijnde een motor management fout??

Alvast bedankt voor reacties
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 12.08.2020 - 00:23  ·  #13
Apart dat het nu het lossen van de dop gelijk weg is. De turbo is watergekoeld, de EGR. Ook de warmtewisselaar van de oliekoeler voor de bak. Wellicht heb je een slechte slang die opzwelt en mechanische delen in de weg zit. Of beïnvloed de druk de olieflow in de oliekoeler.

Ik herken de geringe drukuitloop van mijn D5 trouwens. Je zou verwachten dat er veel druk onder de dop zit maar dat valt reuze mee.
v70n2.4t
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 233
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Motorsysteem Service Spoed, v70 2.4d (2008)

 · 
Posted: 21.08.2020 - 10:25  ·  #14
Iets wat late reactie, omdat Zwitserland zo lekker mee doet met 1 Europa zodat je geen 4g dekking hebt en camping geen wifi dus internet arm(is opzicht wel lekker)

Maar heb alles na gelopen en de nodige rotzooi (vliegjes en blaadjes) tussen de lamellen van de radiateur verwijderd. Geen lekke slangen of slangen die extreem opzetten. Wel heb ik koelvloeistof ruim bijgevuld, stond boven minimum maar mijn gevoel zei dat er meer bij moest.

Terug weg weer vet warm weer gehad en toch maar 1X vermogens verlies, maar geen storing melding in display. Laat hem volgende week toch even uitlezen bij garage.

Dit was de eerste x met een volvo de bergen in en moet zeggen, wat een fijne auto om in te rijden deze v70. Gister 1100km met caravan uit Zwitserland gereden en geen centje pijn. Beter dan vw of bmw want dat had ik niet gered

Iedereen bedankt voor nodige input
 
Selected quotes for multi-quoting:   0