Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 
 
 
 
 
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 21.08.2012 - 20:23  ·  #31
Beste pieneman,

Ik kan zo niet zeggen dat ik er wat van merk, alleen lijkt het of tie stationair wat hoger loopt.
Volgens de dealer is de update voor de computer van de motor abs kachel/airco radio en de computer links achterin de auto. Hun weten zelf ook niet wat de verschillen zijn. Volvo Zweden geeft dat soort info niet.

Gr DJ
Buuts
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 22.08.2012 - 10:46  ·  #32
Ik heb deze zomer het zelfde probleem gehad.
In een klim op een bergpas, met een boottrailer en boot liep de temperatuur op. niet naar het rode gebied maar toch.
Na enige tijd viel het display van de automaat weg, wilde de auto niet meer doorschakelen, viel de cruise control uit en kreeg ik de melding "automatische transmissie service vereist"
Snel een telefoontje met de dealer en hij adviseerde de auto af te laten koelen en indien mogelijk de motorplaat onder de motor en bak weg te nemen.
Zo gezegd zo gedaan, en het probleem was weg, de melding in het display bleef echter wel maar alle functies werkte weer als normaal.
Na het resetten van de foutcode's heb ik geen problemen meer met de versnellingsbak gehad.
MyFirstV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 22.09.2012 - 20:35  ·  #33
Ook wij zijn net terug uit Frankrijk met onze V70 D5 Geartronic 2010 en een LMC caravan van (gewogen) 1.400 kg. erachter. De auto heeft 75.000 km gelopen en is dealer onderhouden. Wij hebben alles op de automaat gedaan. Bij Luik en ook op de Mont Ventoux. Geen centje pijn. Als de motor onder 1400 toeren komt schakelt hij zelf keurig over naar een lager verzet. Gewoon met de auto gedaan waar hij voor gemaakt is en waar wij hem voor gekocht hebben. Ook op de autoroute op de cruise-control werkte de automaat perfect. Kon de temperatuur niet aflezen want geen meter voor olie / water, maar geen enkele indicatie dat ik tegen grenzen aanliep. Heb, toen ik hem kocht, contact met de ANWB gehad over de vraag of rijden in de bergen met een aanhanger een probleem zou zijn en of het verantwoord was op de automaat te rijden (dit n.a.v. opmerkingen van "kenners" over hoe gevaarlijk dat zou zijn). Antwoord: gewoon doen, de auto is erop berekend.

Overigens: na de beurt bij 60.000 km is de auto merkbaar zuiniger geworden. Gemiddelde volgens de boordcomputer gedaald van 6.6 naar 6.2 gemeten over duizenden kilometers.
DJ
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 20.10.2012 - 09:37  ·  #34
Quote door arnold_w

Zeg ook niet dat het per definitie fout gaat, alleen dat je onder deze zwaardere omstandigheden/ballast sneller problemen KUNT verwachten. De automaat icm met een hoog koppel is gewoon niet zo'n goede combi. Dat kan rustig vijf vakanties goed gaan, maar hij kan bij 100.000 ook opeens de geest geven.

Ik weet niet of de V70 diesel van DJ getuned is en zo ja, tot hoeveel Nm, dus dat kun je m.i. ook niet vergelijken met de V70 benzine die jij toen had (bouwjaar/type bak). Ook zie ik dat er inmiddels al 380.000 op zijn teller staat, hoeveel is er al met caravan onder deze omstandigheden gereden?


Beste Arnold,

Om nog terug te komen op de vraag hoeveel km er met de caravan gereden zijn. Dit is was de eerste keer voor de auto. Er voor heeft er nooit een trekhaak onder gezeten.
De auto is orgineel, niet getuned.

Gr DJ
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 07.01.2013 - 23:07  ·  #35
Zie
topic.php?t=1269&page=1&fup=5261#real5261
Daar heb ik ook al over het bekende koelprobleem gerept.
Afgelopen augustus +/- 230000km laten spoelen door GS.
Kan nu na inmiddels bijna 20000km zeggen, dat ie een stuk beter rijd.
Maar afgelopen september [Caravan 1500kg naar Frankrijk] nog steeds warmte probleem.
Denk er nu over de bak te laten chippen, en de motor ook, maar dan zuiniger i.p.v. meer vermogen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 07.01.2013 - 23:26  ·  #36
Zijn er mensen met dit probleem die maar weinig km's achter de rug hebben? Dus een km-stand < 200.000 km.

Het zou namelijk ook zo maar kunnen dat er een probleem ontstaat door afnemende werking van de radiator met het verstrijken der km's / jaren.

Heb iets soortgelijks vroeger gehad met een 850 2.5-20V automaat. Bij snelweg langdurig > 200 km/ uur werd het binnen wel erg warm. Na vervangen van de radiator was dat probleem over en brandde ik m'n been niet meer aan de middenconsole ;).
KtH
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 06.02.2013 - 23:08  ·  #37
Ik had het bij mijn auto al vanaf de eerste km's. 1 dag voor vakantie naar Zwitserland opgehaald in 2009. En toen ook al koelproblemen met 146000km. Airco uit, en het ging weer goed [alleen niet met de inzittenden, die zouden toen zowat verbranden, buiten temp. 34 graden]
Het jaar erop in Frankrijk met 20 graden buitentemperatuur, de bergen op met de caravan, weer hetzelfde probleem. De meter in het rooie. > Airco uit, en de meter zakt weer. Maar dit kan toch niet de methode zijn, voor zo'n bakbeest van een trekauto. [XC70 geartronic 2004].
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 07.02.2013 - 08:12  ·  #38
Quote

Maar dit kan toch niet de methode zijn, voor zo'n bakbeest van een trekauto. [XC70 geartronic 2004].


Nee, dit is niet zoals het hoort. Ik heb met mijn caravan afgelopen zomer achter de auto naar Zuid Frankrijk de meter één keer net boven het midden gehad omdat ik 'm op de cruise in z'n 4e versnelling heuvel op liet gaan. Toen was hij ook wel even serieus aan het werk.

Wat ik altijd doe is het huidige brandstof verbruik op het display zetten zodat je ook bij "vals plat" kunt zien of je motor meer verbruikt dan "normaal" met een caravan. Dan weet je dat hij het ook warmer kan krijgen.

Van belang is het toerental, niet te laag, dus liever in z'n 4 dan in z'n 5 ook al doet ie 't in de 5e versnelling het ogenschijnlijk met gemak.
Je zou je koelsysteem kunnen laten spoelen maar dat geeft geen garantie dat het voorbij is. Ik heb dit met mijn Vectra ook gehad en dat was voorbij toen ik noodgedwongen een nieuwe radateur/condensor moest laten plaatsen vanwege lekkage in de airco. Inwendige verstopping van de radiateur is meestal de boosdoener.....en zie dat er maar eens uit te spoelen......

Succes
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 07.02.2013 - 11:00  ·  #39
Vraagje of-topic, zou het voor mijn auto ook zin hebben om een software update te laten uitvoeren?
Kan dit ook bij een volvo specialist bijv. PenGautos in papendrecht? O-)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 07.02.2013 - 17:55  ·  #40
Kwaad kan het zeker niet, tenzij je hem getuned hebt.
Aangezien alle software wordt overschreven voor een nieuwere versie, zal ook deze verdwijnen.
frankkreukniet
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 07.02.2013 - 20:47  ·  #41
Bigdog bedankt, ik zal het eens navragen als ik weer bij de specialist ben of het mogelijk is! :happy:
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motortemperatuur loopt op D5 163 pk.

 · 
Posted: 11.02.2013 - 01:53  ·  #42
met de caravan berg op moeten motor en automaat inderdaad harder werken,
de motorkoelvloeistof koelt ook de atf, en de motor straalt warmte op de bak af,

daardoor wordt de atf extra heet, koelt de bak nog minder, en koppelingen slijten dan sneller, de bakdruk wordt ook lager door de dunnere, hetere atf, de smering en aansturing worden hierdoor slechter, en de atf verouderd heel snel,

als de motor een uurtje tegen de120 graden heeft gedraaid, in elk geval na de rit de atf verversen,
dit kan zoals eerder gezegd voorkomen worden door met de geartronic een lagere versnelling te kiezen berg op met de sleurhut, en voor de vakantierit de koeling te controleren.

Software updates kunnen ervoor zorgen dat er meer gekoeld wordt door de fan, en dat in noodgevallen andere hulpagregaten worden aangezet of juist uitgezet, zorgen dat de hardware in orde is, is belangrijker, een koelere thermostaat van bv 87 graden zorgt ook voor meer speling.

groet,

www.varioclean.nl
 
Selected quotes for multi-quoting:   0