Multiriem spanner tooltje

MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Multiriem spanner tooltje

· 
Posted: 08.06.2023 - 19:15  ·  #1
Morgen wil ik MR spanner en riem vervangen en dus even een torx 60 tool maken .

Zag deze foto voorbij komen.

Is dat gewoon een dopT60 die op de strip is gelast of is er een handigere manier ?

Overigens,
Tot mijn verbazing moet die riemspanner met slechts 20Nm vast worden gezet volgens het aanhaalmomenten pdf. 😳

Das net handvast. De plastic oliefilter dop zit nog vaster
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Re: Multiriem spanner tooltje

· 
Posted: 08.06.2023 - 19:52  ·  #2
Dit is inderdaad een zelf gefabriceerde tool. Dit omdat de ruimte tussen de riemspanner en het chassis vrij krap is. Ik heb zelf laatst een korte torx 60 dop gekocht welke op een lange 3/8 ratel past. De gebruikelijke 1/2 inch was al te lang met ratel erbij.
De poelie van de distributieriem zit trouwens vast met 25Nm en de spanner van de distributieriem met 27Nm (ga ik binnenkort doen dus ik heb de getallen paraat). Het zal wel te maken hebben met het aluminium blok waar het in wordt vastgezet.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2023 - 20:04  ·  #3
okay, een torx60 die op een 3/8 past, das handig om te weten. Had er bij de partsshop een gezien die in totaal 6 cm is. Als ik die op een stalen strook las zou het kunnen werken.

Moet ik alleen de dop losslijpen daarna :-)))

Ik doe overigens niks met de Distributie riem ed. Dit gaat enkel op de mechanische spanner voor de Multi Riem. Die staat , zie printje, voor 20Nm erin, als dat iig de MR spanner betreft (??)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 08.06.2023 - 20:06  ·  #4
Ik heb een 1/2 torx dop door geslepen en op een strip gelast. Doet al zeker 5jr dienst. De spanner kan je ook prima met 25nm vast zetten. De multiriem spanner gebruik ik overigens geen momentsleutel voor, distributie delen wel altijd.

6cm is denk ik net de breed. Is erg weinig ruimte.

Volvo verkoopt overigens ook de originele tool er voor, soms vallen de prijzen erg mee.
WiWaaz
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2023 - 20:18  ·  #5
Wees bewust; bij mij bleek het geen T60 maar T55 te zijn!
Die kreeg ik overigens passend in een maatje 8 van zo'n steek- en ratelringsleutelset. Dan heb je ook de mogelijkheid een beetje een hoek te maken.
Vervolgens een buis overheen geschoven om het makkelijk te maken.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 08.06.2023 - 21:32  ·  #6
Quote door MTE

Ik doe overigens niks met de Distributie riem ed. Dit gaat enkel op de mechanische spanner voor de Multi Riem. Die staat , zie printje, voor 20Nm erin, als dat iig de MR spanner betreft (??)

Dat begrijp ik, ik wil alleen maar zeggen dat zo iets essentieels als een spanner of looprol van de distributieriem ook 'maar' met 25Nm vast zit. Dus het verbaast me niet.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2023 - 21:36  ·  #7
Mijn dank voor je input Blade.

25Nm is iig al net iets vaster :-)

Ik heb een originele spanner & riem bij de dealer gehaald. Daar past iig een T60 in.

Ff checken wat het tooltje bij de dealer kost kan overigens geen kwaad. Maar hoe vaak heb je zo’n ding nodig ..

Eens kijken hoeveel cm er echt aan ruimte is.
Aangezien ik nog de originele er nu op heb zitten doe ik de aanname 😬 dat die ook T60 is maar zal het morgen nog even checken.

Overigens heb ik in m’n koffer ook een los T60 bit, geen 1/2 of 3/8 dus maar gewoon een los bit. Die zou ik met een steeksleutel kunnen gebruiken maar echt solide ligt dat niet in de hand :-)
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2023 - 21:41  ·  #8
@musicus,
Thnx :-), zo had ik het idd nog niet bekeken 😄

Ik vergeleek het alleen maar met. De olie doppen enzo en dacht met 20Nm rolt dat ding zo los.
Er gaat namelijk ook geen locktite op .
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 08.06.2023 - 23:38  ·  #9
en als je wat onzeker dr over bent doe je dr wel wat locktite op (wel de blauwe lockbond zeg maar natuurlijk) en draai m zeker niet te knetter vast want ik heb dus een keer iemand mogen helpen waarbij die bout afgebroken was. dan ben je zuur want je kunt dr bijna niet bij om het afgebroken deel dr uit te krijgen. maar dan moet je ook wel erg lomp tekeer gegaan zijn lijkt me.

en oei toch niet mn fraaiste tooltje maar doet al lang en veelvuldig prima zn ding. (let op de verlenging omdat een beetje hefboom toch wel makkelijk bleek, maar ook weer niet telang want dan past t allemaal niet) :-)
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.06.2023 - 11:08  ·  #10
In mijn doppendoos zit een T-greep met daarop een schuifbaar 1/2 koppelstuk, deze paste net er tussen.

Zo'n ding:

MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2023 - 12:26  ·  #11
Lijkt erop dat ik mazzel heb.

In m’n koffer zit een groot torx bus bit maar das maatje 70 🤷‍♂️🤷‍♂️

Maar ook een losse 60. Die kan in een klein houdertje en die kan weer in een breekstaal (?) en dat past keurig ertussen :-))))

Zo’n grote t60 dop is natuurlijk voor degelijker maar voor die ene keer zou het hiermee wel moeten lukken.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 09.06.2023 - 13:14  ·  #12
OHja, dat is zo'n fijne constructie van Volvo. Wat heb ik daarop gevloekt. Had ik 'm er tussen, kreeg ik de ratel (met dop) er bijna niet meer tussenuit >_<
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 09.06.2023 - 15:22  ·  #13
Dit is een 1/2" T60 dop die maar 42mm meet: https://www.gereedschap.online…80835.html
WillemV
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.06.2023 - 15:54  ·  #14
Ik heb mijn 1/2” T60 tot aan het maximale wat nodig is afgeslepen en bij een oude ratel een hoekje schuin eraf gehaald. Het blijft wroeten, maar ik kreeg de dop plus ratel wel weer in en uit de smalle richel.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.06.2023 - 18:22  ·  #15
Ik had het kapje van de spanrol van de nieuwe spanner afgehaald en de inbusbout van de spanrol vervangen door de buitenzeskantbout van de spanrol die eraf kwam. -> met een ringsleutel weer te bedienen.

Selected quotes for multi-quoting:   0