Beste leden,
Inmiddels rijd ik een jaar met een Volvo V70 2.3 T5 250pk uit 2001. De auto rijdt ondanks zijn leeftijd en km stand van 433k naar tevredenheid. Ik heb inmiddels het afgelopen jaar zelf het eea aan preventief onderhoud gedaan zoals de olie van automatische transmissie gespoeld en vervangen, verversen motorolie en filter, nieuwe temperatuursensor interieur, vervangen stuurbekrachtiging- en koelvloeistofreservoirs en slangen, nieuwe remschijven en blokken.
In de garage is de distributieriem vervangen en vier nieuwe banden erop geplaatst.
Op de te doen lijst staat nog het vervangen van de vering voor en achter en het vervangen van de multiriem en spanner.
Ik heb een nieuwe multiriem en spanner van Gates aangeschaft. Ik zag echter dat de nieuwe spanner niet exact hetzelfde is als de oude. Op de oude spanner dient de multiriem middels een torx 60 ontspannen dan wel aangespannen te worden. Met de nieuwe spanner dient de multiriem dmv een bout aan het spanwiel te worden aangespannen of ontspannen en is geen mogelijkheid tot het gebruik van de torx 60 aanwezig.
Nu vraag ik mij af of ik de oude spanner kan vervangen door de nieuwe of kan dit uitsluitend door een exact zelfde exemplaar?
Overigens is het vervangen van de multiriem preventief, er zijn geen zichtbare of hoorbare problemen.
Indien de spanner hetzelfde moet zijn kan ik ook alleen de riem vervangen en de spanner laten zitten, indien deze niet is versleten.
Graag hoor ik uw tips en advies.
Met vriendelijke groet,
Pakeha.
Inmiddels rijd ik een jaar met een Volvo V70 2.3 T5 250pk uit 2001. De auto rijdt ondanks zijn leeftijd en km stand van 433k naar tevredenheid. Ik heb inmiddels het afgelopen jaar zelf het eea aan preventief onderhoud gedaan zoals de olie van automatische transmissie gespoeld en vervangen, verversen motorolie en filter, nieuwe temperatuursensor interieur, vervangen stuurbekrachtiging- en koelvloeistofreservoirs en slangen, nieuwe remschijven en blokken.
In de garage is de distributieriem vervangen en vier nieuwe banden erop geplaatst.
Op de te doen lijst staat nog het vervangen van de vering voor en achter en het vervangen van de multiriem en spanner.
Ik heb een nieuwe multiriem en spanner van Gates aangeschaft. Ik zag echter dat de nieuwe spanner niet exact hetzelfde is als de oude. Op de oude spanner dient de multiriem middels een torx 60 ontspannen dan wel aangespannen te worden. Met de nieuwe spanner dient de multiriem dmv een bout aan het spanwiel te worden aangespannen of ontspannen en is geen mogelijkheid tot het gebruik van de torx 60 aanwezig.
Nu vraag ik mij af of ik de oude spanner kan vervangen door de nieuwe of kan dit uitsluitend door een exact zelfde exemplaar?
Overigens is het vervangen van de multiriem preventief, er zijn geen zichtbare of hoorbare problemen.
Indien de spanner hetzelfde moet zijn kan ik ook alleen de riem vervangen en de spanner laten zitten, indien deze niet is versleten.
Graag hoor ik uw tips en advies.
Met vriendelijke groet,
Pakeha.