Beste mensen,
Mijn S60 2.4 '01 heeft al een tijdje veel gekreun in de voortrein, wat versleten bussen, is onnoemelijk stug aan de voorzijde en trekt naar rechts, nouja; loopt naar rechts. Stuur staat ietsje scheef.
Ik heb reden aan te nemen dat er vóór mij, best wel met de auto getrapt is, of één bestuurder voor mij in ieder geval.
Dat kreeg ik ook mee van het bedrijf waar ik hem kocht; er waren "diverse problemen met de voorwielophanging, maar die hebben we allemaal gemaakt".
Nouja; schone lei!
Ik vond een paar complete sets van draagarm/fusee/veerpoot. Die twee, samen met 5 originele Volvo bobines, kon ik meenemen voor 7 tientjes. Op het oog in niet zoveel betere staat dan wat er onder zit, maar ik was voornamelijk benieuwd wat er zou gebeuren, om maar een idee te krijgen.
Wat er gebeurde, was zo ongeveer het ergste wat er kon gebeuren, aan de rechterzijde, die homokineet op het tussenlager.......ja die ja.......Nouja, wel opgelost, maar misschien een handige tip voor wie het ook overkomt (lees; dom genoeg is om dat ding onbezonnen uit elkaar te trekken) is als volgt:
- zolang de hoes er nog op zit; teken hem af!! De geulen in beide delen, lopen scheef; één geul verkeerd en je krijgt hem er wel in- maar dan zit hij vast en je krijgt hem er bijna niet meer uit! (Geloof me; ik heb aardig wat nieuwe woorden verzonnen en géén van allen zijn hier voor herhaling vatbaar!)
Goed, door tijdgebrek alleen die zijde nog maar gedaan, maar de veer en rijhoogte was eender dus voor die ene dag geen groot probleem.
Wat nu opvalt, is dat de auto niet meer naar rechts wil lopen (dus blij met dat) maar mijn stuur nu toch echt wel een graad of 30(!) naar links staat. Dat kan; hij is met de oude ophanging uitgelijnd en dat was volgens de beste man toen al een probleem.
Dus; nu goed.....denk ik dan maar; ik lijn hem natuurlijk nogmaals uit als de andere kant er ook onder zit.
Maar dan kom ik bij mijn vragen:
- gezien de stuuruitslag, vermoed ik dat ooit een wijsneus het stuurwiel een spiebaan of twee verzet heeft: met welke bouten/klemmen/oid zit de luchtzak vast? Ik kan het namelijk niet zien en voel het ook niet.......
- was er niet iets speciaals met Volvo aangaande de middenstand van het stuurhuis voordat je gaat uitlijnen? Dus niet stuur zelf, maar het huis ook?
En mijn laatste vraag gaat over het liefste boutje wat ik tegen kwam; de centrale van de as.......ik ben gewend met minimaal dop 30 aan te komen maar niets van dat alles; dopje 13.
Lief boutje en gezien dopje 13 ging ik in mijn hoofd uit van een M8.
Ik heb hier ooit op het forum een .pdf gevonden en gedownload. Ik zie daarin dat het aanhaalmoment 35 Nm is en dan nog 90 graden! Dat lijkt mij erg veel, die 90 graden.
De pdf geeft ook aan dat het een M10 moet zijn; niet goed genoeg opgelet.....kan zijn.
Maar weet iemand zo uit het hoofd of dat klopt?
Uhh, dat was het
Mocht iemand hier zo even uit het hoofd meer van weten, verneem ik dat graag natuurlijk.
Alvast bedankt!
Mijn S60 2.4 '01 heeft al een tijdje veel gekreun in de voortrein, wat versleten bussen, is onnoemelijk stug aan de voorzijde en trekt naar rechts, nouja; loopt naar rechts. Stuur staat ietsje scheef.
Ik heb reden aan te nemen dat er vóór mij, best wel met de auto getrapt is, of één bestuurder voor mij in ieder geval.
Dat kreeg ik ook mee van het bedrijf waar ik hem kocht; er waren "diverse problemen met de voorwielophanging, maar die hebben we allemaal gemaakt".
Nouja; schone lei!
Ik vond een paar complete sets van draagarm/fusee/veerpoot. Die twee, samen met 5 originele Volvo bobines, kon ik meenemen voor 7 tientjes. Op het oog in niet zoveel betere staat dan wat er onder zit, maar ik was voornamelijk benieuwd wat er zou gebeuren, om maar een idee te krijgen.
Wat er gebeurde, was zo ongeveer het ergste wat er kon gebeuren, aan de rechterzijde, die homokineet op het tussenlager.......ja die ja.......Nouja, wel opgelost, maar misschien een handige tip voor wie het ook overkomt (lees; dom genoeg is om dat ding onbezonnen uit elkaar te trekken) is als volgt:
- zolang de hoes er nog op zit; teken hem af!! De geulen in beide delen, lopen scheef; één geul verkeerd en je krijgt hem er wel in- maar dan zit hij vast en je krijgt hem er bijna niet meer uit! (Geloof me; ik heb aardig wat nieuwe woorden verzonnen en géén van allen zijn hier voor herhaling vatbaar!)
Goed, door tijdgebrek alleen die zijde nog maar gedaan, maar de veer en rijhoogte was eender dus voor die ene dag geen groot probleem.
Wat nu opvalt, is dat de auto niet meer naar rechts wil lopen (dus blij met dat) maar mijn stuur nu toch echt wel een graad of 30(!) naar links staat. Dat kan; hij is met de oude ophanging uitgelijnd en dat was volgens de beste man toen al een probleem.
Dus; nu goed.....denk ik dan maar; ik lijn hem natuurlijk nogmaals uit als de andere kant er ook onder zit.
Maar dan kom ik bij mijn vragen:
- gezien de stuuruitslag, vermoed ik dat ooit een wijsneus het stuurwiel een spiebaan of twee verzet heeft: met welke bouten/klemmen/oid zit de luchtzak vast? Ik kan het namelijk niet zien en voel het ook niet.......
- was er niet iets speciaals met Volvo aangaande de middenstand van het stuurhuis voordat je gaat uitlijnen? Dus niet stuur zelf, maar het huis ook?
En mijn laatste vraag gaat over het liefste boutje wat ik tegen kwam; de centrale van de as.......ik ben gewend met minimaal dop 30 aan te komen maar niets van dat alles; dopje 13.
Lief boutje en gezien dopje 13 ging ik in mijn hoofd uit van een M8.
Ik heb hier ooit op het forum een .pdf gevonden en gedownload. Ik zie daarin dat het aanhaalmoment 35 Nm is en dan nog 90 graden! Dat lijkt mij erg veel, die 90 graden.
De pdf geeft ook aan dat het een M10 moet zijn; niet goed genoeg opgelet.....kan zijn.
Maar weet iemand zo uit het hoofd of dat klopt?
Uhh, dat was het

Mocht iemand hier zo even uit het hoofd meer van weten, verneem ik dat graag natuurlijk.
Alvast bedankt!