@RolandKosters,Laguna-S60,Herby,
Als de vorige revisie foutloos uitgevoerd is en de goede software op de V70 zit,
dan kan het probleem inderdaad ook in het 30km woonwerkverkeer zitten,
zoals Laguna-S60 al vermoedde,
deze winter was ook vrij koud, en de dieselmotor warmt niet helemaal op bij 30km.
Zoals Herby al schreef maakt de euro4 egr/dpf combinatie de gevoeligheid voor korte ritjes alleen maar erger.
De EGR klep blaast de onvolledig verbrande uitlaatgassen van de koude-start korte ritjes terug in het inlaatspruitstuk, omdat de egr klep openstaat bij lage belasting van de motor, hetgeen bij het gemiddelde woon-werk ritje met in NL het geval is.
Omdat bij koude start de teruggevoerde uitlaatgassen ook nog deels onverbrand en of slecht verbrand zijn ontstaat er in de egr en het inlaattraject veel sludge/roet/koolafzetting, waardoor het hele systeem nog slechter functioneert, en uiteindelijk te veel roet wordt geproduceerd die dan weer in het roetfilter terecht komt, wat dan deels dichtslipt, tegendruk veroorzaakt in de motor, de verbranding nog verder verslechterd, de inlaatgassen nog vuiler maken, enz, negatieve vicieuze cirkel.
Diesels houden niet van lage belasting en koude start. Twintig jaar geleden, toen de benzine nog redelijk betaalbaar was, was er daarom in Zweden zelf nauwelijks een diesel, laat staan Volvo Diesel, te bekennen.
Wie toch veel korte ritten maakt met zijn diesel moet vooral goede diesel met weinig zwavel tanken, goede motorolie met veel reinigende werking gebruiken en vaak verversen, zijn inlaattraject van de dieselmotor een of twee keer per honderduizendkilometer reinigen, en toch ervoor zorgen dat er eens per week een wat langere rit wordt gemaakt waarbij het vermogen van de motor ook eens voor de helft of meer wordt aangesproken.
groet,
www.varioclean.nl