Afgelopen vrijdag reed ik heerlijk met de halfjaar geleden gereviseerde D5 rustig naar mijn werk.
Na rustig een rotonde gedraaid te hebben en weer met de kroeskontol richting 80 op te trekken, hoorde ik een harde knal. Tja klonk eigenlijk of er een aantal stijgerbuizen op de grond kletterde.
Even spiegelen, niets te zien, nu, zal wel. Lekker nog 3 kilometer door gereden en toen gas los om af te remmen voor de 50 km zone. Heee, vreemd, toerental zakt anders dan gewoon.
Verder afremmen en ik hoor een flinke fluittoon. Witte rook achter de wagen.... Toen nog een knal en harde fluit. In het display staat "roetfilter vol" of zo iets. Auto rijd nu verder in noodloop.
Gelijk Mannessen, revisiebedrijf, gebeld met de vraag wat te doen. Hij heeft mij netjes door verwezen naar MRV, Motor Revisie Valkenswaard. Daar is de computer uitgelezen met conclusie, filter niet goed meer. Vreemd, een zelf regenererend filter na 20.000 kilometer, 9 maander, vol roet.
Mij lijkt het dat de motor de roet in het filter uitblaast, en na een totale revisie kompleet met zuigerveren, lagering, kop, turbo en injectoren zou dat toch eigenlijk niet moeten kunnen.
Wie heeft dit ooit meegemaakt? Betreft hier mijn D5 uit nov 2006. Gaat weer veel geld kosten ben ik bang voor. Volvo wil natuurlijk weer van niets weten dat dit vaker voorkomt. Net zoals D5's die na 250.000 km versleten zijn. Volgens revisie bedrijven vallen D5's met bosjes uit door versleten koppen.
Eigenlijk ben ik er helemaal klaar mee, echt heel heel veel onkosten gehad en nu weer kapot.
Als iemand mij advies vraagd, een D5 185pk, nooit kopen boven de 200dkm. Als je er een hebt, verkoop die bak voor de 250dkm! Ik kocht de mijn met 192dkm en 2,5 jaar oud. Nu al meer onkosten dan de aanschafprijs! Verschrikkelijk. En altijd Volvo dealer onderhouden geweest op een kleine beurt na bij de 230.000 km die ik bij een plaatselijke garage heb laten uitvoeren. Hierdoor vervalt alle medewerking van Volvo.
Sorrie voor de frustratie, maar moet het even kwijt.
Na rustig een rotonde gedraaid te hebben en weer met de kroeskontol richting 80 op te trekken, hoorde ik een harde knal. Tja klonk eigenlijk of er een aantal stijgerbuizen op de grond kletterde.
Even spiegelen, niets te zien, nu, zal wel. Lekker nog 3 kilometer door gereden en toen gas los om af te remmen voor de 50 km zone. Heee, vreemd, toerental zakt anders dan gewoon.
Verder afremmen en ik hoor een flinke fluittoon. Witte rook achter de wagen.... Toen nog een knal en harde fluit. In het display staat "roetfilter vol" of zo iets. Auto rijd nu verder in noodloop.
Gelijk Mannessen, revisiebedrijf, gebeld met de vraag wat te doen. Hij heeft mij netjes door verwezen naar MRV, Motor Revisie Valkenswaard. Daar is de computer uitgelezen met conclusie, filter niet goed meer. Vreemd, een zelf regenererend filter na 20.000 kilometer, 9 maander, vol roet.
Mij lijkt het dat de motor de roet in het filter uitblaast, en na een totale revisie kompleet met zuigerveren, lagering, kop, turbo en injectoren zou dat toch eigenlijk niet moeten kunnen.
Wie heeft dit ooit meegemaakt? Betreft hier mijn D5 uit nov 2006. Gaat weer veel geld kosten ben ik bang voor. Volvo wil natuurlijk weer van niets weten dat dit vaker voorkomt. Net zoals D5's die na 250.000 km versleten zijn. Volgens revisie bedrijven vallen D5's met bosjes uit door versleten koppen.
Eigenlijk ben ik er helemaal klaar mee, echt heel heel veel onkosten gehad en nu weer kapot.
Als iemand mij advies vraagd, een D5 185pk, nooit kopen boven de 200dkm. Als je er een hebt, verkoop die bak voor de 250dkm! Ik kocht de mijn met 192dkm en 2,5 jaar oud. Nu al meer onkosten dan de aanschafprijs! Verschrikkelijk. En altijd Volvo dealer onderhouden geweest op een kleine beurt na bij de 230.000 km die ik bij een plaatselijke garage heb laten uitvoeren. Hierdoor vervalt alle medewerking van Volvo.
Sorrie voor de frustratie, maar moet het even kwijt.