Jawel, als de klepstoters aan het verslijten zijn ga je op een gegeven moment een knikkerend geluid horen boven in de kop. Als je te lang doorrijd hiermee heb je kans dat de klepstoter uit de tuimelaar breekt, en dan ben je verder van huis. Je hoort een lichte ratel tijdens het rijden.
Hoe kom je aan 163.000km? Die van mij heeft nu 232.000km ruim gelopen.
Het hangt er ook helemaal vanaf hoe ermee is omgesprongen in het verleden. Ik heb hem gekocht met 191.000km .
Hoe kom je aan 163.000km? Die van mij heeft nu 232.000km ruim gelopen.
Het hangt er ook helemaal vanaf hoe ermee is omgesprongen in het verleden. Ik heb hem gekocht met 191.000km .
Sorry dat was een typefout. Ik zag in je handtekening 194.000km staan.
Hoe moet je dan omspringen met je klepstoters? Dan is er dus verkeerd onderhoud gepleegd. Te laat olie ververst of erg lang met verkeerde olie rond gereden.
Ik wil hier eigenlijk alleen maar mee zeggen, dat elke D5 bepaalde geluiden maakt. De D5 is gewoon een lawaai motor. En dat er slijtage op treed op bepaalde delen van de motor is inherent aan de kilometers die er mee gereden zijn.
Onderhoud historie is bekend tot 170.000km. Altijd op tijd bij de volvo dealer geweest. Maar als de vorige eigenaar de auto veel de hoge toeren in heeft gejaagd, oftewel lomp gassen, dan slijt de motor dus sneller dan dat je netjes en normaal rijdt. Als je een auto afragt bedoel ik maar.
Hoog in de toeren zou een factor kunnen zijn , en ben ik het wel mee eens, al zal het niet zo en vaart lopen als je netjes wacht tot de motor warm is gereden ].
Wat veel meer schade doet is veel korte stukjes , veel aan en uit met veel stadsverkeer .
Dat is mij opgevallen in mijn garage tijd , klanten een auto uit de stad/randstad gekocht , wel vaak veel butsen maar weinig km's , en dan toch de boel kapot , motor koppeling en aandrijving hebben daar gewoon veel te lijden .
Ik zou liever een auto met 3k snelweg km's hebben , dan een met 150k stadsverkeer .
De meeste onderhousboekjes geven ook aan dat bij verzwaarde omstandigheden je eerder onderhoud moet plegen , maar wie doet dat !!!
Hele fijne stofdeeltjes blijven ook niet in je luchtfilter hangen , de wel bekende fijnstof is ook veel hoger in de drukke steden .
EN Dealer onderhoud , zegt niks , een Volvo met 170k op de klok heeft dan alleen zijn standaard beurtjes gehad , en misschien een paar nieuwe remmen , verder niks als het goed is , wat is er dan zo goed aan de dealer vraag ik me altijd af .
Of voert ie een deel restauratie uit tijdens de beurtjes , ik dacht het niet .
Enige voordeel is dat ie aantoonbaar zijn onderhoud heeft gehad .
En gewoon pech kan ook nog omde hoek komen kijken .
Ben het met je eens. Zeker over het dealer verhaal. Veel mensen denken dat je per definitie beter af bent bij de dealer. Ik ben het daar niet mee eens. De kennis bij een dealer is echt niet hoger als het gaat om onderhoud en reparaties in vergelijking met een goede vakgarage. En met vakgarage bedoel ik een garage die reparaties uitvoert met originele onderdelen. Vaak zijn Volvo specialisten nog beter dan de dealer. Waarom? Bij een dealer staat verkopen voorop, dus onderdelen gaan voor een belachelijk hoge prijs de toonbank over, en maar zwijgen over het arbeidsloon. Een goede vakgarage moet het hebben van goed afgeleverd stuk werk en klantenrelaties
over het slijtage gedeelte kan het best wel eens zo zijn wat je zegt. Als er veel stadskilometers in de auto zitten kan de slijtage sneller optreden gezien het feit de motor waarschijnlijk niet warm genoeg word, tenminste bij korte ritten. Ikzelf rijdt eigelijk alleen maar langere afstanden. Woonwerkverkeer is 36km enkele reis dus 72km per dag. Ik zorg ervoor dat de motor goed warm word gereden.