Niet leuk

 
 
 
 
 
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Niet leuk

 · 
Posted: 03.02.2016 - 19:01  ·  #1
Vandaag met mijn Volvo naar Holl dieseltechniek in Nijmegen geweest omdat ik een vreemde ratel hoorde in de motor ter hoogte van de kleppendeksel.
Het vermoeden bestaat dat de lagerschalen waar de nokkenassen in liggen aan het scheuren zijn. Iets wat vaker voorkomt, vooral bij de tweede generatie D5. Hierdoor kantelen de tuimelaartjes naar achter en krijg je, als je de oliebijvuldeksel opendraait, en blazend geluid en rook via deze weg onder de kleppendeksel door naar buiten doordat één of meer kleppen niet meer goed sluiten.

Inmiddels geïnformeerd wat een gebruikte cilinderkop gaat kosten.
Ik kan een cilinderkop bij Rima kopen voor €500, welke 142.300 km gelopen heeft.
Nu nog verder uitzoeken wat de rest me gaat kosten. Hij moet er ook nog in.

Iemand nog tips?

Al met al een dag om snel te vergeten 🇳🇴
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 04.02.2016 - 13:32  ·  #2
Tja... soms zit het mee en soms... kan je wel janken. De timing ios natuurlijk ook nooit goed. :'(

Succes ermee!
peewee2005
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Homepage: photobusiness.nl
Berichten: 92
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 04.02.2016 - 15:08  ·  #3
Lekker vooruitzicht... :'(
Succes! :thumb:
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 04.02.2016 - 19:14  ·  #4
Even een update.

Na enig speurwerk en een bezoek aan vanThiel motorrevisie in Heteren het volgende,

Het blazende ploppend geluid onder de oliedop wordt veroorzaakt door een vacuümlek. De motorsteunen werken op vacuüm er zit ergens een lek in deze slangetjes of de vacuümpomp is niet helemaal lekker meer. Dat moeten we nog uitzoeken. Het ratelend geluid wordt veroorzaakt door slijtage. De klepstoters hebben een bolle bovenkant die vervolgens weer in het tuimelaartje vallen. Nu is de bolle kant aan het verslijten en komt er als het als het waren een puntje op. Dat veroorzaakt weer het ratelend geluid.

Conclusie: cilinderkop is gelukkig niet kapot. Wel is het zo dat de klepstoters en de tuimelaars op termijn moeten worden vervangen. Te lang doorrijden hiermee kan resulteren in een kapote cilinderkop. Dus eigenlijk geluk bij een ongeluk.

Heb je een ploppend geluid als je bij draaiende motor de oliedop eraf draaid, dan heb je dus een lekke motorsteun. Zie link:
https://youtu.be/QHLyubTrIQ8
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 04.02.2016 - 19:29  ·  #5
Dat is ook vervelend maar toch stukken minder . en ook beter voor je beurs .

Vond het al een raar verhaal , nokkenassen hebben over het algemeen geen lagerschalen , want dan kon je ze namelijk vervangen en hoeft je kop er niet af .
Aangezien er geen lager schalen aanwezig zijn , en er dus bij schade de behuizing opnieuw pas gemaakt moet worden , zal de kop er dan af moeten .
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 05.02.2016 - 08:08  ·  #6
Ik neem aan dat je het dan evengoed nu laat maken?
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 05.02.2016 - 08:53  ·  #7
Wellicht kan het geen kwaad om een derde diagnose te laten stellen door een Volvodealer of -specialist. Probeer Hennes in Nijmegen eens. De monteurs daar hangen de hele dag met hun hoofd boven deze blokken en kennen de bekende kwaaltjes misschien beter dan een allround revisiebedrijf.

Voor een definitieve diagnose moet de boel toch uit elkaar, te beginnen met het kleppendeksel.

Tom
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 05.02.2016 - 18:54  ·  #8
Hij is bij een Volvo specialist geweest. Die had het dus fout. Die beweerde dat het ploppende geluid onder de oliedop een klep was die niet goed meer afsloot. Hij zei dat de lagerschalen aan het inscheuren waren waardoor de tuimelaar naar achter kantelt n daarom de klep verkeerd komt te staan. Maar ik had daar zeer mijn twijfels bij omdat de auto normaal rijd. Dus niet inhouden stotteren e.d. Als een klep niet meer afsluit dan merk je dat geheid.

Nu blijkt het ploppende geluid een vacuümlek die zich ergens bevindt.
Het leuke was dat mijn broer toevallig langs kwam met zijn XC90 D5. Die had precies hetzelfde.
Ook de ratel die ik hoor verschilt niet veel met zijn auto. De verklaring van het revisiebedrijf is een heel reëel verhaal zij kennen deze blokken van haver tot gort. Tevens is het een bekende van ons. Naar de dealer ga ik zeker niet. Dan weet je zeker dat je twee keer teveel betaald.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 05.02.2016 - 20:53  ·  #9
Quote door Arno41

Hij is bij een Volvo specialist geweest.


Dat lees ik hier nergens ....... 🇳🇴

Tom
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 05.02.2016 - 21:06  ·  #10
Als je de rembekrachtigerslang van de rembekrachtiger loshaalt is het ploppen weg,het wordt veroorzaakt door de vacuumpomp van de remmen. De inlaat van die pomp zit onder het kleppendeksel en staat in de olie.
Dit onderwerp is al vaak ter sprake geweest,maar men denkt dat er vaak iets mis is met de motor, dat hoeft dus niet zo te zijn.
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 06.02.2016 - 13:12  ·  #11
@Turbotom
Je hebt gelijk, staat er ook niet, maar Holl Dieseltecniek in Nijmegen is een broer van mij, en die heeft een specialist gebeld die in de buurt zit. Deze is toen komen kijken.

Alleen het verhaal wat hij vertelde stroomde gewoon niet met wat de motor deed.
Als een van de kleppen niet afsluit, dan loopt de motor voor geen meter meer. Terwijl de motor normaal loopt en rijdt. Dus toen al had ik mijn twijvels

Maar ik wil dit graag delen met de mede forum gebruikers omdat het altijd leuk is om dingen te leren en te delen. En het kan je een hoop centen schelen.

@Turbodesk
Super bedankt voor de info, gaan we bekijken. De kleppendeksel moest er toch al af.
Toppie
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 06.02.2016 - 13:43  ·  #12
Ik vond het al vreemd voorkomen: als een tuimelaar achterover kantelt en vervolgens een klep niet goedcmeer sluit je dat merkt door een blazend geluid en rook uit de olie vuldop.

Alsof er compressie weglekt via een niet sluitende klep en dan zo in de ruimte onder het kleppendeksel komt. Dan is er wel iets heel anders aan de hand als je dat voor elkaar hebt.....
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 06.02.2016 - 19:57  ·  #13
Quote door Arno41

@Turbodesk
Super bedankt voor de info, gaan we bekijken. De kleppendeksel moest er toch al af.
Toppie


Voor de test die Turbodesk voorstelt hoeft het kleppendeksel er niet af. Demonteren van het kleppendeksel is bij deze motoren geen klein klusje en volgens de voorschriften van Volvo mag je de hogedruk brandstofleidingen niet opnieuw gebruiken. Het advies van Turbodesk kan je dus kosten helpen besparen.

Tom
Arno41
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 39
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 06.02.2016 - 20:48  ·  #14
Dat klopt, maar ik moet toch de klepstoters en de tuimelaars vervangen, dus dan kan ik meteen het vacuüm probleem onder de loep nemen.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Niet leuk

 · 
Posted: 06.02.2016 - 20:58  ·  #15
Waarom wil je perse de klepstoters en de tuimelaars vervangen?

Een enorm dure en tijdrovende klus.

Ik heb begrepen dat bij versleten klepstoters of tuimelaars er geen tik ontstaat, maar meer een bonk. Deze bonk hoor je bij een D5 altijd iets, maar bij slijtage extreem vanuit het luchtfilter.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0