Niet meer normaal

Brandstofprijzen

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2305
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 14:29  ·  #31
Die luxe van elektrisch rijden en thuis laden heb ik niet, wel heb ik de luxe van het naar mijn werk kunnen fietsen. :) (al heeft mijn vrouw die luxe niet, maar die heeft dan weer wel altijd de beschikking over de luxe van de V70)
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 15:54  ·  #32
Quote door brinkie

Die luxe van elektrisch rijden en thuis laden heb ik niet, wel heb ik de luxe van het naar mijn werk kunnen fietsen. :) (al heeft mijn vrouw die luxe niet, maar die heeft dan weer wel altijd de beschikking over de luxe van de V70)


Wij moesten noodgedwongen overstappen naar een andere energieleverancier ivm faillissement van de oude leverancier. Met die energieprijzen is het echt niet interessant om elektrisch te gaan rijden....

Sowieso is 50k per jaar, elektrisch rijden een uitdaging.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 829
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 16:35  ·  #33
Quote door brinkie

Ik heb nergens in de berichten iets gelezen over een accijnsverlaging van LPG, alleen 17,3 cent benzine en 11,1 cent diesel. Ik ben bang dat die verlaging er niet in zit, omdat er überhaupt weinig accijns op LPG zit (19,9 cent).


Dat was mij als lpg-rijder ook al opgevallen, dus heb ik contact gezocht met onze overheid. Men wist zo direct geen antwoord. De vraag is nu gesteld aan het ministerie van financiën. Ik ben benieuwd.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2305
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 17:15  ·  #34
Ik denk dat het echt weinig uitmaakt, omdat op LPG nog geen 20 cent accijns geheven wordt. De totale belasting op een liter LPG van 1,04 (dat betaal je hier in het dorp), dus accijns en btw, is 38 cent. Er is dus niet zoveel ruimte om de LPG-prijs te laten zakken, omdat het grootste deel van de prijs echt door de olieprijs en dollarkoers wordt bepaald.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2305
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 17:17  ·  #35
Quote door ravado

Wij moesten noodgedwongen overstappen naar een andere energieleverancier ivm faillissement van de oude leverancier. Met die energieprijzen is het echt niet interessant om elektrisch te gaan rijden....

Thuis kan ik de auto eventueel met de zon laten opladen, mijn buren aan de overkant (die hebben een PHEV op een eigen oprit) laden op die manier hun auto min of meer gratis op. De PHEV van de buren 2 huizen verderop, die net als ik geen oprit hebben, heeft de auto aan de publieke laadpaal hangen.
Quote

Sowieso is 50k per jaar, elektrisch rijden een uitdaging.

Ja, dan moet je echt een Tesla gaan rijden met flink wat range en een supercharger die je accu binnen redelijke tijd weer vol krijgt.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 17:19  ·  #36
Gewoon een cent of 8 a 10 eraf.
Als ik een auto koop dan heb ik de keus diesel of lpg ivm de kilometers.
Dan reken ik altijd twee liter lpg voor een liter diesel qua kilometers.
Dan wordt je nu dus wel weer mooi genaaid door die roverheid als op lpg de accijns niet maar beneden gaan.
En ze willen dat wij zo goed moeten zijn voor het milieu dan moeten ze dit doen het schone belasten.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 17:31  ·  #37
Quote door brinkie

Quote door ravado

Wij moesten noodgedwongen overstappen naar een andere energieleverancier ivm faillissement van de oude leverancier. Met die energieprijzen is het echt niet interessant om elektrisch te gaan rijden....

Thuis kan ik de auto eventueel met de zon laten opladen, mijn buren aan de overkant (die hebben een PHEV op een eigen oprit) laden op die manier hun auto min of meer gratis op. De PHEV van de buren 2 huizen verderop, die net als ik geen oprit hebben, heeft de auto aan de publieke laadpaal hangen.
Quote

Sowieso is 50k per jaar, elektrisch rijden een uitdaging.

Ja, dan moet je echt een Tesla gaan rijden met flink wat range en een supercharger die je accu binnen redelijke tijd weer vol krijgt.


Mensen met zonnepanelen rekenen zich maar al te graag rijk. Als de zonnepanelen niet meer vermogen opbrengen per jaar als dat je in je huis gebruikt, laad je je auto niet gratis ( en dat is zo bij veel huizen die zonnepanelen hebben )
Je moet dus meer leveren aan het net dan dat je zelf over een jaar verbruikt ( inclusief auto ), anders is het niet gratis.
En als het salderen, net als in Belgie gaat verdwijnen, is het nog veel minder gratis, omdat het terug geleverde vermogen dan nog maar 1/3 waard is van de prijs die je betaald ( dat is ongeveer hoe het nu in Belgie is )
De mensen die dit nu hebben, hebben geluk want het salderen wordt waarschijnlijk verlengd, is nog niet zeker, anders is het zo over met de pret.

Of je moet een bakelieten Wh meter hebben, dan kun je nog langer genieten :-)
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 17:33  ·  #38
Ik geb nog en bakelieten meter die mooi terug loopt.
Maar volgens mij mag deze vanaf 2023 niet meer.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1703
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 17:45  ·  #39
Quote door eric27

Ik geb nog en bakelieten meter die mooi terug loopt.
Maar volgens mij mag deze vanaf 2023 niet meer.

Ik heb een nieuw water meter ook ~10 jaar "tegen gehouden", ( hebben ze eigenlijk zelf gedaan )
Ik heb een afspraak proberen te maken om hem te vervangen, maar dat kon alleen van maandag t/m vrijdag tussen 9 en 17:00
Tjha dan moet ik werken. Ze hebben vele keren aan de deur gestaan zonder dat die open gedaan werd. Tot dat mijn buurman de deur voor hun open deed.
S'avonds hadden ze dat ding zo kunnen installeren maar dat doen ze niet, dan betekend het dat zij het niet graag genoeg willen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 15.03.2022 - 19:30  ·  #40
Quote door eric27

Ik geb nog en bakelieten meter die mooi terug loopt.
Maar volgens mij mag deze vanaf 2023 niet meer.

Zo’n bakelieten ding heb ik ook nog. Ik heb er nog niks van gehoord dat het per 2023 niet meer mag…..

Dan erbij, er zit een asbest plaat achter de meterkast, en die willen zij er niet achterweg halen, want asbest….
En ik haal hem er ook niet achterweg, geen zin om daar weet ik hoeveel euro’s tegen aan te gooien.
Mooie pat stelling en voorlopig gebeurd er dus nog niks….😁😁
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 16.03.2022 - 22:02  ·  #41
Leuke “stories” helaas voor die “weters”… met een beetje EV rijd je zelfs qua “brandstofgebruik” zonder pvpanelen goedkoper dan met een fossiel motortje.
En dan praten we niet eens over de totale verbruikskosten of de in vergelijking gewoonweg lachwekkende prestaties.
Het bezit van Pvpanelen maakt dat nog goedkoper vermits er voldoende capaciteit is,
Actieradius? In de stad heb ik meer actieradius volledig opgeladen dan ik met de Volvo heb met een volle tank.

Tijdje terug leuk artikeltje van de ANWB…
Uiteraard zijn de prijzen van zowel brandstof als KWh flink gestegen maar niet genoeg om het verschil in kosten zodanig te beinvloeden dat de EV duurder zou zijn.

https://www.anwb.nl/auto/elekt…ische-auto
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1525
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 16.03.2022 - 23:18  ·  #42
Quote door Noob

Leuke “stories” helaas voor die “weters”… met een beetje EV rijd je zelfs qua “brandstofgebruik” zonder pvpanelen goedkoper dan met een fossiel motortje.
En dan praten we niet eens over de totale verbruikskosten of de in vergelijking gewoonweg lachwekkende prestaties.
Het bezit van Pvpanelen maakt dat nog goedkoper vermits er voldoende capaciteit is,
Actieradius? In de stad heb ik meer actieradius volledig opgeladen dan ik met de Volvo heb met een volle tank.

Tijdje terug leuk artikeltje van de ANWB…
Uiteraard zijn de prijzen van zowel brandstof als KWh flink gestegen maar niet genoeg om het verschil in kosten zodanig te beinvloeden dat de EV duurder zou zijn.

https://www.anwb.nl/auto/elekt…ische-auto

Geen oliewissel, geen distributieriem, geen koppeling/DMV, geen brandstofpomp, geen klepstoters, geen EGR, geen wervelklep,geen klepstoters, geen koppakking, geen rubbertje van de oliepomp, geen turbo, geen (automaat-)bak, geen brandstofpomp, geen verstuivers.
Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan. Ik zie alleen maar voordelen mbt onderhoudskosten en levensduur.
De alom gevreesde accumoeheid blijkt nauwelijks een issue. Wel zijn er issues geweest met de aandrijf-units. Dat noem ik kinderziektes die onder garantie verholpen zijn.

Als ik dan mensen krampachtig hoor proberen waterstof te promoten....dan zucht ik even.

Actieradius en prijs zijn nu nog de laatste issues voor elektrisch. Die eerste moet omhoog, die 2e naar beneden.
Ik kan niet wachten tot er een occasionnetje te koop is waarmee je 500 werkelijke kms kunt rijden voor pakweg 15.000 euro.
Ik vrees dat dat auto's uit 2025 zijn die pas in 2032 de juiste prijs krijgen...
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 16.03.2022 - 23:18  ·  #43
Ik ben zelf ook een beetje aan het kijken naar een andere auto, heb mn oog laten vallen op een v90cc. En zit ergens nog te twijfelen tussen een plug in, of benzine.

Maar als ik ga rekenen, kom ik toch snel op benzine uit. Het klopt dat het rijden voordeliger is. Maar wanneer ik simpel het verschil in aanschaf (bij vergelijkbaar leeftijd,km stand, opties) bekijk. Zit er een 20/25k verschil in. Voordat ik dat verschil in brandstof heb goed gemaakt ben ik toch wel een heel eind onderweg.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 16.03.2022 - 23:30  ·  #44
Quote door Noob

Leuke “stories” helaas voor die “weters”… met een beetje EV rijd je zelfs qua “brandstofgebruik” zonder pvpanelen goedkoper dan met een fossiel motortje.
En dan praten we niet eens over de totale verbruikskosten of de in vergelijking gewoonweg lachwekkende prestaties.
Het bezit van Pvpanelen maakt dat nog goedkoper vermits er voldoende capaciteit is,
Actieradius? In de stad heb ik meer actieradius volledig opgeladen dan ik met de Volvo heb met een volle tank.

Tijdje terug leuk artikeltje van de ANWB…
Uiteraard zijn de prijzen van zowel brandstof als KWh flink gestegen maar niet genoeg om het verschil in kosten zodanig te beinvloeden dat de EV duurder zou zijn.

https://www.anwb.nl/auto/elekt…ische-auto


Die vergelijking gaat niet op als je net gedwongen hebt moeten wisselen van energie contract. Ik betaal nu dermate veel voor de energie dat ik met de V70 op LPG nog altijd 300 euro per maand goedkoper ben dan met een 60kw electrische kar inclusief 15 zonnepanelen van 370wp.

Op basis van mijn oude energie contract had het gekund maar dat gaat nu niet meer lukken. Tenzij de LPG prijs stijgt naar 1.60 euro per liter....

Oh en ik rij 60 000km op jaarbasis dus ik moet nogal wat kWh laden....
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3254
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 00:00  ·  #45
Laat ik het zo zeggen : mijn huidige EV versus de vorige hybride brengt een significante kostenverlaging met zich mee. Zoals al eerder hier aangegeven: Het grootste probleem zit hem voor de meesten puur in de aanschaf.
Qua rijden zelf brengt het alleen maar voordelen. Met uitzondering van het afwezige motorgeluid wellicht, maar the sound of silence heeft ook wel wat.
Wel is het zo dat ik zelf zonnepanelen heb, en een eigen oprit met laadpaal.
Als ik op een flat drie hoog achteraf zou wonen en afhankelijk zou zijn van publieke palen, zou het anders zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0