Niet meer normaal

Brandstofprijzen

 
 
 
 
 
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 62
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 518
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 13:10  ·  #61
Ik tank lpg bij een hele oude pomp en deze kan maar tot een euro.
Deze zit nu op zijn max 99.9 cent de liter.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 369
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 13:12  ·  #62
Quote door [-Tom-]

Nouja, prima optie voor mensen die de keuze van een auto niet laten bepalen voor een usecase welke 1% van de tijd voorkomt. Zie niet in wat er laf aan is.

Het laffe eraan vind ik dat een EV op zijn zachts gezegd niet handig is als enig voertuig, zeker met de caravan erachter. Dan wordt er uitgeweken naar de ouderwetse brandstofauto, die is dan weer goed genoeg. Ik vind het helemaal niet erg om elektrisch te rijden, dat doe ik zoveel mogelijk. Ik volg de ontwikkelingen, ben benieuwd wat voor type auto mijn volgende Volvo(?) zal worden. Waterstofhybride lijkt me zo gek nog niet.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3892
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 13:24  ·  #63
Quote door Blade

Ik tankte gister bij de tamoil voor €2.08. Ik ben nu ongeveer 18-20 euro per tank duurder uit dan eerst. Het kan slechter..

Ik tank altijd maar voor 50 euro, ik merk er niks van! :P
Gekkigheid natuurlijk, maar het ligt er natuurlijk maar aan hoe vaak je tankt. 1x in de maand is te overzien, elke week of meer, dat is niet meer grappig :P
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 13:45  ·  #64
🤣

Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ik het wel
Vind mee vallen. Ik ben allang blij dat we überhaupt nog kunnen tanken 😁
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3254
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 13:45  ·  #65
Quote door BraboFrits


Hoi Pieter, ik ben benieuwd hoe dat voor jou in de praktijk zal gaan uitpakken.

Ja kijk, dat vind ik dan weer wat lafjes. Ik wil een auto die me altijd overal brengt waar ik wezen wil. En daar valt op stap met de caravan ook zeker onder. Mede daarom mijn keuze voor de XC90, fantastische trekauto.


Qua rijden merk je er helemaal niets van.
Er zit natuurlijk een gigantisch koppel in deze auto’s, dat gelijk aanwezig is.
Dus dat zal geen beperkende factor zijn.
Voor kortere vakanties (binnen de Benelux) zal de range ook geen probleem vormen. Qua verdere vakanties: Ik ga buiten de schoolvakanties weg, dus verwacht dat de laadstations onderweg ook niet zo druk zullen zijn. We gaan t meemaken. Wordt wel volgend jaar.

De XC90 is zeker een goede trekauto.
Maar de capaciteit van de accu is natuurlijk erg beperkt. En met een flinke last erachter lust de benzinemotor een flinke slok.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 17:07  ·  #66
Geen idee of het al is gemeld maar de accijnsverlaging geldt blijkbaar ook voor LPG en LNG...

Verlaging brandstofaccijns gaat ook voor lpg en lng gelden https://www.nu.nl/economie/618…elden.html (via @NUnl)
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 19:19  ·  #67
Quote door Jeroen
. Dat doe ik thuis namelijk ook, de accu van de fiets zit na 13.000 km en 20 maanden nog op 99% SoH, het kan wel degelijk.

Ik heb ook zo'n elektrische Harley Trapson, ding is net een jaar oud en daar zit -onder garantie- al en nieuwe accu in.
Bij 15% schakelde hij zijn ondersteuning uit omdat het licht nog minimaal een ur moet kunnen branden. (voorschrift! en LED verlichting.)
Ding is al een paar keer aan de kompjoeter geweest bij de fabrikant en die 15% is er gelukkig nu af.

Maar ik ben benieuwd hoe jij je accu zolang goed houd?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 47
Berichten: 1525
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 17.03.2022 - 22:50  ·  #68
Quote door BraboFrits

Quote door [-Tom-]

Afhankelijk van hoe vaak je het nodig hebt, kan je een auto huren. Volgens mij biedt Volkswagen zelfs een service om tegen (flink) gereduceerd tarief met vakantie een niet elektrische auto te huren.

Ja kijk, dat vind ik dan weer wat lafjes. Ik wil een auto die me altijd overal brengt waar ik wezen wil. En daar valt op stap met de caravan ook zeker onder. Mede daarom mijn keuze voor de XC90, fantastische trekauto


Op zich snap dat het emotioneel niet OK voelt om een auto te kopen die niet voldoet aan je eisen en dat moet compenseren met een huurauto.
Maar als je daardoor 25.000 euro goedkoper uit bent, dan is het verstandelijk best een logische keuze.
BraboFrits
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tilburg
Leeftijd: 68
Berichten: 369
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 18.03.2022 - 10:16  ·  #69
Quote door PvL

Quote door BraboFrits


Hoi Pieter, ik ben benieuwd hoe dat voor jou in de praktijk zal gaan uitpakken.

Ja kijk, dat vind ik dan weer wat lafjes. Ik wil een auto die me altijd overal brengt waar ik wezen wil. En daar valt op stap met de caravan ook zeker onder. Mede daarom mijn keuze voor de XC90, fantastische trekauto.


Qua rijden merk je er helemaal niets van.
Er zit natuurlijk een gigantisch koppel in deze auto’s, dat gelijk aanwezig is.
Dus dat zal geen beperkende factor zijn.
Voor kortere vakanties (binnen de Benelux) zal de range ook geen probleem vormen. Qua verdere vakanties: Ik ga buiten de schoolvakanties weg, dus verwacht dat de laadstations onderweg ook niet zo druk zullen zijn. We gaan t meemaken. Wordt wel volgend jaar.

De XC90 is zeker een goede trekauto.
Maar de capaciteit van de accu is natuurlijk erg beperkt. En met een flinke last erachter lust de benzinemotor een flinke slok.

Het koppel is inderdaad niet de beperkende factor, ik doelde eigenlijk op de actieradius maar dat had ik beter moeten formuleren 8-)

En ja, met een stevige caravan achter de XC90 loopt het brandstofverbruik uiteraard op. Viel me eigenlijk wel mee en ach, dat hoort gewoon bij de kosten van een vakantie wat mij betreft. Je krijgt er ook zeker wat voor terug. Genieten van de kracht van de auto, het relaxed rijden met een rustig brommende motor en het comfort...

Ben benieuwd naar je ervaringen, veel plezier, ook met de sleurhut erachter!
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 829
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 18.03.2022 - 14:41  ·  #70
Quote door Spier1968

Geen idee of het al is gemeld maar de accijnsverlaging geldt blijkbaar ook voor LPG en LNG...

Verlaging brandstofaccijns gaat ook voor lpg en lng gelden https://www.nu.nl/economie/618…elden.html (via @NUnl)


Aha, bedankt, dan heeft mijn vraag aan het ministerie van financiën waarom er geen accijnsverlaging op lpg was toch geholpen 8-)
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 18.03.2022 - 14:57  ·  #71
Quote door dbs1

Aha, bedankt, dan heeft mijn vraag aan het ministerie van financiën waarom er geen accijnsverlaging op lpg was toch geholpen 8-)


Ik vrees het ook, dankjewel en alvast een mooi weekend gewenst! 😁
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2124
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 18.03.2022 - 16:07  ·  #72
Quote door Spier1968

Quote door dbs1

Aha, bedankt, dan heeft mijn vraag aan het ministerie van financiën waarom er geen accijnsverlaging op lpg was toch geholpen 8-)


Ik vrees het ook, dankjewel en alvast een mooi weekend gewenst! 😁


Als nou alles met 1 mailtje opgelost kon worden.. De overheid; u vraagt, wij draaien.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 28
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 19.03.2022 - 10:28  ·  #73
Quote door BBS

Quote door Jeroen
. Dat doe ik thuis namelijk ook, de accu van de fiets zit na 13.000 km en 20 maanden nog op 99% SoH, het kan wel degelijk.

Ik heb ook zo'n elektrische Harley Trapson, ding is net een jaar oud en daar zit -onder garantie- al en nieuwe accu in.
Bij 15% schakelde hij zijn ondersteuning uit omdat het licht nog minimaal een ur moet kunnen branden. (voorschrift! en LED verlichting.)
Ding is al een paar keer aan de kompjoeter geweest bij de fabrikant en die 15% is er gelukkig nu af.

Maar ik ben benieuwd hoe jij je accu zolang goed houd?


Sowieso (indien van toepassing uiteraard) nooit de accu in de fiets bewaren en bij voorkeur de accu in huis bewaren ipv een koude schuur. Indien de accu een poosje niet gebruikt word leg deze dan niet leeg of vol weg, maar met een lading van zo'n 80% ongeveer. Verder bij gebruik het ding beter niet helemaal leeg trekken maar een procent of 10 a 15 over laten.

Verder helpt onderweg (mocht je een lang eind fietsen) om een beetje te plannen. Dus wanneer de accu leeg is ergens deze helemaal op kunnen laden. Niet eenmaal kats leeg het ding een kwartiertje ergens laden, dan weer leeg trekken en dan weer slechts een beetje bijladen. Dat vind de accu ook niet leuk.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3389
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 19.03.2022 - 10:32  ·  #74
Quote door BBS
Quote door Jeroen
. Dat doe ik thuis namelijk ook, de accu van de fiets zit na 13.000 km en 20 maanden nog op 99% SoH, het kan wel degelijk.

Ik heb ook zo'n elektrische Harley Trapson, ding is net een jaar oud en daar zit -onder garantie- al en nieuwe accu in.
Bij 15% schakelde hij zijn ondersteuning uit omdat het licht nog minimaal een ur moet kunnen branden. (voorschrift! en LED verlichting.)
Ding is al een paar keer aan de kompjoeter geweest bij de fabrikant en die 15% is er gelukkig nu af.

Maar ik ben benieuwd hoe jij je accu zolang goed houd?


Oh die 15% regel is mij niet bekend. Ik kan de fiets gewoon leeg rijden tot 0% met volledige ondersteuning.
Is de accu leeg, dan gaat hij de (achterwiel)motor gebruiken als dynamo om de computer en verlichting van elektriciteit te voorzien. Echt niet grappig met een fiets van 30 kg.

Opladen doe ik niet verder dan 80-85%, zet er een schakelklok tussen. Grofweg berekenen hoeveel uur hij moet laden thuis en op het werk, doet 22% per uur.
Eens per maand een nachtje naar 100% laden om alle cellen te balanceren.
Bij kou slaapt de fiets binnen, of in ieder geval de accu. Tijdens het rijden blijft hij wel warm.
Li-Ion accu te leeg rijden is bijna geen probleem, maar zorg dat hij niet in de buurt van 0% komt.
Ik heb de grootste accu, 983Wh. Enkele reis kost 40-50%. Hij zou heen en weer kunnen maar hou het verbruik tussen 20 en 85%.

Ik zou altijd voor de grootste accu kiezen, ook bij een auto. Dan kom je het verst met deelladingen en daar is de accu echt blij mee.

Bij Stromer krijg je onder garantie een nieuwe accu als hij binnen 2 jaar onder 75% SoH komt bij 'normaal' gebruik. Maar dan ben je echt een beul voor de accu en verdien je eigenlijk geen nieuwe.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3389
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 19.03.2022 - 10:37  ·  #75
Quote door headlight
Sowieso (indien van toepassing uiteraard) nooit de accu in de fiets bewaren en bij voorkeur de accu in huis bewaren ipv een koude schuur. Indien de accu een poosje niet gebruikt word leg deze dan niet leeg of vol weg, maar met een lading van zo'n 80% ongeveer. Verder bij gebruik het ding beter niet helemaal leeg trekken maar een procent of 10 a 15 over laten.

Verder helpt onderweg (mocht je een lang eind fietsen) om een beetje te plannen. Dus wanneer de accu leeg is ergens deze helemaal op kunnen laden. Niet eenmaal kats leeg het ding een kwartiertje ergens laden, dan weer leeg trekken en dan weer slechts een beetje bijladen. Dat vind de accu ook niet leuk.


Niet leeg rijden inderdaad, maar ook niet zomaar volledig opladen! Echt niet vaker doen dan eens in de 3-4 weken, niet nodig.
100% lading op een Li-Ion accu geeft stress. Vergelijk het met je longen. Je kan ze helemaal vullen met lucht en het is wel even lekker, maar niet constant. Helemaal leeg is ook niet leuk. Ook je longen houd je steeds tussen de 30 en 80% ongeveer.

Accu die een nachtje aan de stroom gaat voor 100% en balanceren, de volgende dag gebruiken om de stress er af te halen. Mocht je hem leeg rijden, zo snel mogelijk weer opladen.

Accu weg leggen als je hem niet gebruikt, rond 40% bij kamer temperatuur is prima. Elke week even 5 minuten laden is al genoeg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0