Niet meer normaal

Brandstofprijzen

 
 
 
 
 
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3374
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 19.03.2022 - 10:41  ·  #76
Voor de geïnteresseerden:

https://batteryuniversity.com/…-batteries

In het Engels, genoeg links in het artikel naar hun andere artikelen. Je bent zomaar een dag verder, echt vrij gedetailleerd over Li-Ion accu's.
Geldt ook voor telefoons. Volgens mij kan Appel van zich zelf een SoC limiet instellen, voor Android zijn er apps die een waarschuwing geven.
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 19.03.2022 - 16:10  ·  #77
Quote door Jeroen

Quote door headlight
Sowieso (indien van toepassing uiteraard) nooit de accu in de fiets bewaren en bij voorkeur de accu in huis bewaren ipv een koude schuur. Indien de accu een poosje niet gebruikt word leg deze dan niet leeg of vol weg, maar met een lading van zo'n 80% ongeveer. Verder bij gebruik het ding beter niet helemaal leeg trekken maar een procent of 10 a 15 over laten.

Verder helpt onderweg (mocht je een lang eind fietsen) om een beetje te plannen. Dus wanneer de accu leeg is ergens deze helemaal op kunnen laden. Niet eenmaal kats leeg het ding een kwartiertje ergens laden, dan weer leeg trekken en dan weer slechts een beetje bijladen. Dat vind de accu ook niet leuk.


Niet leeg rijden inderdaad, maar ook niet zomaar volledig opladen! Echt niet vaker doen dan eens in de 3-4 weken, niet nodig.
100% lading op een Li-Ion accu geeft stress. Vergelijk het met je longen. Je kan ze helemaal vullen met lucht en het is wel even lekker, maar niet constant. Helemaal leeg is ook niet leuk. Ook je longen houd je steeds tussen de 30 en 80% ongeveer.

Accu die een nachtje aan de stroom gaat voor 100% en balanceren, de volgende dag gebruiken om de stress er af te halen. Mocht je hem leeg rijden, zo snel mogelijk weer opladen.

Accu weg leggen als je hem niet gebruikt, rond 40% bij kamer temperatuur is prima. Elke week even 5 minuten laden is al genoeg.


Dat ben ik ongeveer met je eens, echter wanneer de accu echt leeg is of je bent van plan om hem meteen te gebruiken dan is het meestal niet zo'n groot probleem om hem helemaal vol te laden. Wel ff opletten dat de accu natuurlijk afgekoeld is en het hangt er ook vanaf of je een langzame of snellader hebt.

Die 40% en dan regelmatig bijladen kan ook, alleen merk ik dat ik dat dan toch vaak vergeet. Opladen tot een procent of 80 en dan kan je desnoods een maand of 2 a 3 wachten. En als het over een weekje ofzo gaat dan is die 80 weer meteen voldoende om zonder laden te kunnen fietsen :)

Overigens accu's en hun behoud zijn toch altijd een geweldig iets om over te praten, iedere fabrikant heeft er zijn mening over en iedereen heeft een eigen goede methode om er zo zuinig mogelijk mee om te gaan. Zelfde met bijvoorbeeld telefoonaccu's en hun laders. En los daarvan; ik denk dat het ook al enorm helpt om er gewoon bewust mee om te gaan en voorzichtig met je spullen om te gaan. Dat brengt je ook een enorm eind.

(Verder offtopic; zelfde voor de motoren; mijn Bosch motor was na bijna 9800 kilometer nog helemaal stil en in orde. Een kennis met dezelfde Bosch die er niet zo zuinig op was en permanent in standje turbo fietste had na 1000 al een boel lawaai en bij 2000km was het einde oefening.)
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3374
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 20.03.2022 - 09:32  ·  #78
Ja maanden weg leggen met 80% kan ook, mijn gevoel zegt dat elke week even 'wakker' houden beter is. Tja wat is beter?
Het belangrijkste is inderdaad de mentaliteit van de gebruiker, dat is met alles toch zo. Maar onwetendheid is een groot probleem bij EV's.
Motoren ook. De mijne had corrosie dus kreeg onder garantie een nieuwe, niet omdat hij kapot was maar puur optisch. had van mij niet gehoeven. Ik fiets ook altijd op de hoogste ondersteuning. Er gaan verhalen dat die motoren 60.000 km en meer mee gaan.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1073
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 20.03.2022 - 10:17  ·  #79
Als ik dit zo lees ben ik blij dat ik een gewone trapfiets heb. Met voldoende eten en drinken kom ik een heel eind
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3374
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 20.03.2022 - 21:47  ·  #80
Het is een kleine moeite Klaas. Net als warm rijden van een auto, kwestie van mentaliteit ;) Het hoeft natuurlijk niet, maar je auto wordt er blij van.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3871
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Niet meer normaal

 · 
Posted: 21.03.2022 - 08:05  ·  #81
Hoop gedoe :lol: Ik fiets met onze elektrische Gazelle fiets en Urban Arrow elektrische bakfiets gewoon 'normaal', laad hem vol als hij leeg is. Als de accu op is, zie ik dan wel verder, dan ben je een paar jaar/duizenden kilomters verder.
Ik vertrouw er op dat Bosch de zaakjes goed voor elkaar heeft en het allemaal redelijk idiotproof heeft gemaakt
 
Selected quotes for multi-quoting:   0